الفصل الثاني عشر

1.3K 113 24
                                    

روايه ليه يازمن

الجزء الثاني
بقلم نسرين بلعجيلي


الفصل الثاني عشر...

طارق : يا ترا هتعملي إيه؟؟؟

نرمين : حانتحر.

طارق : كويس.

حنان : إنت بتقول إيه؟؟؟

طارق : بقول كويس، علشان إنتِ مش عارفه إن هي السبب في موت خالتي. الله أعلم عملت أنهي مصيبه خلت خالتي وقعت من طولها، ومحاولتيش تسعيفيها. كثر خيرك إتصلت بالإسعاف، و ابنك بيعيط وانت ولا هنا، كلمت حماتك تيجي هي تشيل المسؤوليه عنك.

حنان : إهدأ يا طارق، وعيب اللي بتقوله ده.

طارق : أنا بقول الحقيقه، بنت اختك معندهاش قلب، دي اتخلت عن إبنها بكل سهوله. هو انت عارفه إنها سابت أمها رايحه المستشفى، علشان تيجي عندي البيت؟

نرمين : علشان تعرف إني بحبك أوى، بحبك أكثر من أي حد في الدنيا.

طارق : حب إيه اللي انت مصدعاني بيه؟ هو انت عارفه يعني إيه حب؟؟
الحب للناس طيبه اللي قلبها سليم، بيدق علشان يحب. بس القلب الإسود والشرير عمره ما بيحب.

نرمين : لا، إنت غلطان، أنا بحبك و بحبك بجنون. عملت حاجات عمري ما توقعت أعملها علشانك انت.

طارق : عملت إيه؟؟

نرمين فضلت تبص عليه..

حنان خافت، لأن شويكار حكت ليها على اللي عملته نرمين في مسك، بس كان مجرد شك.

حنان : روح يابني ارتاح، وبكره نتكلم.

طارق : أنا بجد تعبان جدا. بقولك، عقليها لأن جوزها حيرفع عليها قضيه حضانه، وأكيد بإهمالها هتتحكم ضدها، علشان كده، لو هي مش عايزه إبنها، تتنازل برضاها عليه. تصبحوا عل خير.

وراح من قدامهم، بس هي وقفته.

نرمين : أنا مش لاقيه موبايلي.

طارق دخل إيده في جيبه وطلعه.

طارق : إتفضلي.

أخذته منه، لاقت الموبايل مقفول. وراحت أوضتها.

أول ماقفلت الباب، فتحت الموبايل
وشافت رسائل كثيره.

تليفونها رن..

نرمين : آلو!

المجهول : أخيرا رديتي.

نرمين : بقولك أنا تعبانه، وبسبك امي ماتت.

المجهول : الأعمار بيد الله، وانت السبب مش أنا. إفهمي يا غبيه، أنا بحاول أساعدك، بس أعمل إيه في أم غبائك؟ إنت في خطر.
نسرين بلعجيلي

نرمين : إنت ليه بتعمل معايا كده؟؟؟

المجهول : مش عارف، يمكن بحبك، رغم إن مافيش حاجه فيكي تتحب. إنسانه جاحده من غير مشاعر. إصحي لنفسك، يا ترجعي لجوزك وتربي إبنك، يا نهايتك هتبقى وحشه على إيدين طارق. وبعدين موبايلك كان فين؟؟

ليه يا زمن حيث تعيش القصص. اكتشف الآن