الجزء الثاني من ليه يازمن مع بعت نفسي بقلم نسرين بلعجيلي
الفصل الثلاثون...
يوسف :
- إستهدا بالله ده الوحم، إنت هتشوف أيام سودة بإذن الله.
الكل ضحك..
أدهم :
- وحم إيه؟؟ياسين :
- مليكة حامل فا هي في فترة حرجة إستلقى وعدك بقى هطلع العفاريت على جتتك إنت يمكن ماعشتش فترة حمل معاها؟
أدهم :
-لأ ولا مع مامت ملك الله يرحمها.يوسف :
- خد الخبرة مننا دي بنت عمك طلعت ميتين أهلي، مرة تعيط مرة تضحك مرة ملهاش نفس تاكل مرة مش عارفة تاكل إيه هههه.
أدهم :
- ربنا يستر.
خالد :
- معلش أنا آسف أستأذن.
راح يجري وهو محرج من الموقف اللي حصل أما سهى جوه القصر كانت مولعة الدنيا.سهى :
-شايفه جوزك ضربني قدامهم وأهاني قدام الكل علشان ماليش حد يدافع عني علشان يتيمة يعمل فيا كده.
كوثر :
- إيه اللي أنت بتقوليه ده؟ أدهم ولا عمره بيجي على حد و خاصة لو ست.
نسرين بلعجيليسهى :
- يا سلام! أومال جا على الغلبانة أختي ليه؟ ولا ده عادي؟
صفية :
بقولك إيه اطلعي أوضتك وبلاش كلام في اللي فات إنتِ من ساعة ما حطيتي رجلك هنا والمصايب عمالة ترف علينا.مليكة :
سهى إطلعي فوق.
سهى :
- هو إنت بارده كده ليه؟ما عندكيش كرامه خالص عمالين يهينوا في كرامتك وكرامة أختك وأنتِ ساكتة.هنا أدهم دخل مع الرجالة بعد ما طارق و خالد راحوا...
أدهم :
- كرامة مراتي محفوظة يا سهى ماحدش يقدر يهينها هنا.
سهى :
-أنت أكثر واحد هنت كرامتها ولسة بتهينها بيا لما تمد إيدك عليا قدام صحابك يبقى تسمي ده إيه؟؟؟ياسين :
- نسميه قلة تربية يا عديمة الرباية فيه واحده محترمة تطلع باللبس ده برة؟ (سهى كانت لابسه برمودا سودة مع بدي قصير مبين بطنها ) لا وكمان بتعلي صوتها و تقول لراجل شحط طول بعرض إنت حيوان ؟؟ لا احترمت إنه ضيف جوز أختك؟ ولا احترمتينا كلنا وأنتِ بتعلي صوتك، إحترمي أختك اللي تعبانة بسببك طالما إنت ماسكة قشايه غلط قديم.أهو إحنا بقى نمسكها عليكي إنك إنت السبب في اللي حصل لأختك، لو ماسمعتش بودانها طمعك ما كانش أغمي عليها و وقعت من السلم ، إحمدي ربك إن اللي في بطنها ما حصلوش حاجة و إنتِ السبب في تعب خالد، من يوم ما ضربتيه وهو بقى عصبي ومش طايق نفسه أكمل ولا خلاص كفاية ؟؟؟
سهى :
- ما شاء الله كل ده في قلبك؟ طول عمرك بتكرهني.
مليكة بصوت عالي...
مليكة:
- قلتلك إطلعي فوق.
أدهم انتبه إن مليكة مش قادرة توقف راح يجري عليها.أدهم :
- أرجوكِ تعالي ارتاحي إنتِ إيه اللي طلعك بس؟ لازم تفضلي نايمة في السرير.
مليكة بصت عليه بنظرات كلها لوم و عتاب
مليكة :
- خايف عليا ولا على اللي في بطني؟؟
أدهم شالها قدام الكل..
أدهم :
- خايف عليكم انتم الاثنين صبرني يا رب.
وطلع من القصر متوجه للفيلا بتاعته.
أنت تقرأ
ليه يا زمن
Literatura Feminina...اه يا زمن، غريب امرك، تتلاعب بالناس تارة يمينا وتارة يسارا، تحركهم كانهم بيادق على رقعة شطرنج، توهمم انك اعطيتهم كل شيء ثم تسحب منهم كل شيء...لماذا يا زمن تغير عباءة الملاك لتلبس سلهام الافعى؟ فتمتص دم ضحاياك لاخر جرعة...تنفث سمومك حتى تتمكن منه...