💘الفصل الخامس و العشرون 💘

1.1K 116 37
                                    


الجزء الثاني من ليه يازمن مع بعت نفسي بقلم نسرين بلعجيلي

الفصل الخامس و العشرون....

زهرة كانت بتصلي وتعيط دخلت عنايات العنبر الخاص بيهم، وحطت الحاجة اللي جابوها بناتها في الزيارة زهرة انتبهت ليها وخلصت الصلاة.
عنايات :
- تقبل الله.
زهرة :
-منا ومنكم.

عنايات :
- بتعيطي ليه يا بنتي؟
زهره :
- شايفه ماحدش افتكرني دي المرة الكام ماحدش جه عندي حتى مليكة وعدتني ماجتش، ولا أختي حتى ليه؟ خلاص نسيوني؟ آه الزيارة بتوصل والأكل بيوصل بس أنا عايزة أشوف ناس.

عنايات :
-مممممم وحشك ؟؟
زهرة :
-قصدك مين؟
عنايات :
- أفوكاتو طارق ياختي بنتي قالتلي شكله يجنن هيبه كده وقمر.
زهره :
- بنتك قالتلك كده؟؟

عنايات :
- أيوه ما هو راح عندهم و اداهم اللي فيه النصيب، والصغيرة أخدها محل كوافير تتعلم وتشتغل بعد المدرسة والكبيرة راحت محل العبايات والهدوم الحريمي، وكمان شاف ليهم شقة صغيرة في نفس المكان أقولك إيه بس ربنا يخليك ليا يارب.

زهرة :
-الحمد لله إنه عمل ده.
عنايات :
-ماردتيش على سؤالي.
زهرة :
-سؤال إيه بس؟

عنايات : وحشك؟؟
زهرة :
-بقولك لا أختي ولا أمي جم شافوني وأنتِ بتقوليلي وحشك.
عنايات :
-والله وحشك يابت عينيكي فضحاكي.

زهرة :
-ما كفاية وحشني إيه بس؟ ده راجل متجوز. 
عنايات :
- آه ما هو من ساعة ما اتجوز مابقاش ييجي، والكل بيقول إنه ما بقاش ماسك القضيه، وما بقاش ييجي عندك مش شايفة إن الموضوع فيه إنه؟

زهرة : عادي.
عنايات :
- يا بنتي أنا أم و حاسة بيكي إنتِ بتحبيه.
زهرة :
- لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم، أحب إيه واتنيل إيه؟ عملت إيه بالحب غير البهدلة و قلة القيمة  قال أحب، اللي زي تنسى كلمة حب خالص بس أنا قلقانه والله إنهم مايجوش، حاجه غريبه حتى الرسايل مابقتش توصل أنا كتبت لطارق واهو عمل اللي قلت عليه مع بناتك ماردش عليا ليه ؟
روايات نسرين بلعجيلي

عنايات :
- ما علش الغايب حجته معاه الله أعلم إيه اللي شغلهم.
زهرة :
- مش عارفه، عندى خوف جوايا مش مطمنه خالص. سألت هدى قالتلي إن طارق ما  تواصلش معاها.

عنايات :
- يارب يطمن قلبك.
زهرة :
-ماشي، أنا تعبانة وعايزة أنام شويه.
عنايات :
- نامي يا حبة عيني إنتِ طول الليل بتصلي.

زهرة كانت بس عايزة تهرب من أسألة عنايات كومت  نفسها على السرير واتغطت، وحاولت تبعد كل الأفكار من راسها بس مافيش فايدة عقلها و قلبها في صراع جامد.
- يارب عايزة ارتاح أنا في إيه ولا إيه، ليه الراجل ده مش عايز يطلع من دماغي؟ ليه بفكر فيه؟ ليه شاغل تفكيري و عقلي؟ ليه قلبي بيدق لما أسمع سيرته؟ لا مستحيل أكون بحبه.

ليه يا زمن حيث تعيش القصص. اكتشف الآن