Dato' Rizal memandang sisi wajah anak lelakinya yang sedang merenung jauh. Nampak keruh. Sangat! Dia tahu anaknya ini sedang menanggung beban perasaan yang berat. Mengenang masa dan saat yang bakal tiba.
Perlahan-lahan dia menyentuh bahu anaknya. "Qaisar."
Qaisar tersentak. Menoleh ke arah daddynya. Bibirnya mengukirkan senyuman nipis. Menyembunyi segala rasa di hati.
"Eh, daddy. Mummy mana?"
Dato' Rizal senyum. Pandang depan. "Tengah sembang dengan Aleesa."
Dato' Rizal dan Datin Quella datang menjenguk anak menantunya hari ini. Isterinya itu terlalu risau dan rindukan menantu sulungnya. Demi ketenangan hati wanita itu, Dato' Rizal mengajak isterinya ke rumah anak menantunya. Melepaskan rindu pada menantu kesayangan mereka.
Qaisar jatuhkan kepala. Pandangan kembali dihalakan pada langit yang biru dan pemandangan yang hijau dari balkoni tingkat dua rumahnya.
"I'm scared, daddy."
Dato' Rizal menoleh ke arah Qaisar. Ada air yang jatuh ke pipi anak lelakinya ini. Ini merupakan kali ketiga Dato' Rizal nampak Qaisar serapuh dan selemah ini. Kali pertama dan kedua, ketika Zandra meninggalkan Qaisar dulu. Pantas dia mengusap bahunya anaknya itu.
"Macam mana kalau Aleesa betul-betul tak boleh survive? What will happen to me? I can't lose her, daddy. I don't even know how to live without her. She's my life, daddy. Sebulan yang Qaisar hilang Zandra Aleesa dulu, betul-betul sedarkan Qaisar yang Qaisar tak mampu hidup tak ada dia."
Qaisar menunduk dan menangis semahunya. Rintihannya penuh kerapuhan itu membuatkan Dato' Rizal turut dicengkam sebak. Rasa panas kolam mata melihat sisi anaknya begini.
Tubuh Qaisar dipeluk erat. "Berdoa banyak-banyak, Qaisar. Buat solat hajat, minta dengan Allah. Percaya pada Allah. Dan, serahkan semuanya kepada Allah. Tawakal. InsyaAllah, semuanya akan baik-baik aje."
Qaisar meleraikan pelukan daddynya dan menyeka air mata di pipi. Risau jika Zandra atau Datin Quella ternampak sisi rapuhnya ini. Terutama, isterinya. Zandra tak boleh tengok dia menangis macam ni. Dia harus kelihatan kuat dan positif untuk berikan semangat pada wanita itu. Supaya Zandranya tidak mengalah.
"Qaisar cuma nak isteri dan anak Qaisar selamat, daddy. Qaisar dah tak minta lebih. Qaisar nak kami sama-sama besarkan anak kami. Our baby needs her mother. Leesa has to survive!" Tekannya.
"Kita sama-sama doakan dia. Daddy sentiasa doakan yang terbaik untuk Leesa dan cucu daddy. Fayyadh cakap Leesa masih ada peluang, kan?"
Qaisar angguk.
Dato' Rizal senyum. "InsyaAllah, Leesa dan baby akan selamat."
Qaisar hanya diam tanpa reaksi. Ya, itu juga harapan dia.
Dua saat kemudian, terdengar bunyi loceng menandakan ada tetamu di bawah. Qaisar mengerutkan dahinya. Siapa pula yang datang?
"Qaisar turun sekejap, daddy."
Tanpa menunggu balasan daddy, pantas Qaisar menuruni anak tangga dan membuka pintu.
"Assalamualaikum, Qaisar."
Qaisar tersenyum melihat gerangan di depannya kini. Pantas tangan wanita itu dikucup lembut.