"Mama, Leesa dah balik," jerit Zandra pantas buka sandal pastel brown di kaki lalu diletak di dalam rak kasut.
Zandra melangkah masuk, terus ke dapur. Sudah waktu minum petang, tentu saja ibu ada di dapur. Menjenguk sekejap dari balik dinding yang memisahkan ruang tamu dengan ruang makan, Zandra luaskan sengih.
Puan Selina sedang susun cawan-cawan untuk minum petang mereka. Dia terus melangkah ke ruang itu, menghampiri meja makan seraya menyangkut beg yang disandang pada kedua-dua bahu ke atas kerusi meja makan lalu menarik kerusi, labuh punggung.
Puan Selina alih pandang, pandang anak gadisnya yang tersenyum manis. Gadis itu tersengih manja. Kecil dulu balik dari sekolah pun begini, besar sekarang balik dari tempat kerja pun serupa. Zandra Aleesa, anak bongsunya yang tidak pernah membesar. Paling tidak, dimatanya.
"Dah balik rupanya anak mama." Puan Selina letak cawan dan piring terakhir di depan Zandra lalu belai rambut Zandra yang masih kemas dengan sanggul tocang kuda kemudian sambung letak hidangan minum petang ke atas meja.
"Macam mana kerja hari ni? Takkan tak ada apa-apa yang menarik?" Puan Selina bertanya walaupun masih sibuk dengan kerja menghidang minum petang.
Faham sangat Puan Selina dengan anak gadisnya itu. Tak pernah akan berhenti bercerita apa saja kisah yang terjadi di hospital. Mulutnya sentiasa riang berceloteh. Semua dikongsi. Begitulah baiknya hubungan mereka berdua. Ramai dalam kalangan kawan-kawannya cemburu dengan hubungan mereka anak-beranak. Macam kakak dengan adik, banding ibu dengan anak dara kata mereka.
"Ada..." Zandra memeluk pinggang Puan Selina yang sibuk di meja makan dari belakang.
Puan Selina peluk anak gadisnya lalu dicium pula dahi itu penuh kasih. "Apa ceritanya, sayang?"
Zandra lepas pinggang Puan Selina, turut bangun dan bantu wanita itu menghidang minum petang.
"Tadi kan, ada doktor baru lapor diri kat hospital. Dulu dia bertugas kat Pulau Pinang, tapi dia mintak transfer ke sini sebab famili dia ada kat sini."
Puan Selina sekadar angguk.
"Doktor tu handsome tau, mama..."
"Iya? Leesa tersuka dekat dia ke?" usik Puan Selina sengaja jongket kening kepada Zandra, menyakat.
Tapi, dalam mengusik pun ada mengharap juga. Anak daranya ini dah lama cukup umur untuk berkawan dengan lelaki. Sudah 25 tahun. Tapi, sampai sekarang... hatinya suci daripada menyayangi mana-mana lelaki bukan dalam kalangan keluarga.
"Taklah. Rama-rama perut Leesa pun tak mengepak bila dekat dengan dia, mama."
Puan Selina sengih dan geleng-geleng dengar kata-kata anak daranya. "Jadi, bila rama-rama Leesa mengepak tu maksudnya Leesa dah jatuh cinta?"
Zandra angguk. "Leesa hanya nak seorang putera raja yang boleh buat dunia Leesa berhenti berputar, jarum jam berhenti sesaat, jantung Leesa berhenti berdegup kemudian pada saat berikutnya, semuanya pantas bergerak. Seiring dengan rama-rama Leesa mengepak laju dan bebas. Tapi, mana nak dapat putera raja macamtu? Dalam kisah dongeng banyak la, mama."
Puan Selina geleng kepala.
Budak ni, tak pernah nak serius. Tapi, mama senang dengan kenakalan dan tawa manja Zandra. Hiburan hati mama. Dia paut bahu Zandra lalu kucup ubun kepala Zandra.
Zandra sengih. Suka betul bila mama cium dan kucup dia. Sekarang ni contohnya, belum cukup lima minit, dah tiga kali mama ciumnya. Kata mama, mengucup Zandra samalah macam mengucup hati mama sendiri sekali gus menghangatkan perasaan mama dengan perasaan paling senang. Kucup dan cium itu juga tanda mama sangat sayangkan dia.