BAB 23

4K 133 5
                                    

Sepasang mata Sofea mengecil memerhati gelagat lelaki yang sudah langkah keluar dari pintu utama rumah. Pagar yang sudah terbuka luas memudahkan kerjanya mengintip lelaki itu.

Lelaki itu mengatur langkah sambil makan sikit-sikit sekeping roti yang sengaja dikepit di mulut. Kedua-dua tangan pula sibuk membetul-betulkan rambut. Apabila berdiri di depan cermin tingkap bahagian pemandu Audi R8nya, lelaki itu masih sibuk membetulkan rambutnya dengan jari-jari runcingnya.

Perlahan-lahan Sofea atur kaki dekati lelaki yang sama usia dengannya itu lalu berdiri di belakangnya, masih perhati gelagat lelaki itu yang sedang mencari sesuatu di poket seluar treknya. Kemudian, keluhan kecil terbit dari rengkung lelaki yang masih membelakangkannya itu.

"You masih tak berubah, Qaisar." Sofea melepaskan tawa kecil.

Suara itu mengejutkan Qaisar. Qaisar menoleh dan kaku sekejap melihat batang tubuh di depannya kini. Dia tengok saja gadis itu ketawa perlahan pandang riak terkejutnya.

"You memang tak berubah." Gadis itu mengutarakan pendapatnya lagi.

Qaisar perlahan-lahan ukir senyum. Kalau dulu, dengar suara pun, dia dah cam siapa gadis ini. Tapi sekarang, langsung tak. Kalaupun suara itu membisik ke telinganya, dia tetap tak cam.

"I mungkin tak, Fe, tapi you dah berubah."

Sofea senyum manis dengar panggilan Fe itu. Hanya Qaisar yang panggil dia begitu. Orang lain singkatan Fea untuk Sofea. Tapi, Qaisar sebut Fe tanpa A.

"Mana ada I berubah..." kata Sofea manja.

Qaisar jongket sebelah kening saja.

"Sikitlah kut? Rambut tak karat dah, badan tak kurus sangat." Sofea senyum manja.

"Tapi, you macam tu jugak. Kecuali rambut you." Sofea angkat tangan dan usik rambut depan Qaisar yang jatuh ke dahi. "Dah panjang..."

Qaisar senyum, tak ulas lanjut.

Mata Sofea tunak lihat Qaisar di depannya. Qaisar yang mungkin tak berubah dari segi Qaisar yang dia kenal, namun tak pada rupanya. Makin kacak. Dan Qaisar yang ni nampak bahagia sangat. Sedangkan tak jumpa untuk beberapa bulan saja, bukan sampai bertahun lama. Spesies makin matang makin kacak rupanya Qaisar Rafisqy ni. Badan pula makin tegap.

Sebagaimana Sofea tak lepas tengoknya, Qaisar ikut tengok Sofea yang pada matanya sangat banyak berubah. Semalam, dari balkoni rumahnya ke balkoni gadis itu, dia tak nampak sangat beza. Tapi, pagi ini, dalam cahaya matahari yang sudah naik, dia nampak semuanya dengan jelas.

Rambut yang dulunya Sofea agak perang sekarang dia warnakan dengan warna asal. Mekap yang selalu tertempek macam taknak buang, kini sudah tiada. Cantik semula jadi aje. Badan Sofea nampak agak berisi, membuatkan bentuk tubuh Sofea nampak hour glass. Sebagaimana banyak lelaki suka.

Tapi Zandranya lebih cantik dan manis. Rambutnya hitam pekat, halus beralun. Bentuk badan Zandranya juga seperti model. Glass hour. Tinggi. Putih kemerahan. Sejauh mana pun Sofea berubah, gadis ini tetap tak dapat menandingi Zandranya.

Bibirnya tersenyum apabila teringatkan Zandra. Ahh, gadis itu. Benar-benar buat dirinya terawangan.

"Jadi, suka I yang baru ni?" tanya Sofea, nakal. Tanda dia nampak sepasang mata Qaisar yang tak lepas perhatinya atas bawah sebelum Qaisar tersenyum. Dia yakin Qaisar makin tergoda dengannya.

Qaisar seringai saja. Malu juga tertangkap tenung anak dara orang. Tapi, dia tengok dengan pandangan polos saja. Tak ada makna apa pun. Lainlah kalau yang di depannya ini Zandra, memang macam-macam makna. Spontan seringai Qaisar jadi nakal. Kemudian, matanya membesar.

[𝓬] 𝐑𝐚𝐟𝐢𝐬𝐪𝐲'𝐬Where stories live. Discover now