"Qaleef lapar ya?"
Mulut Qaleef bergerak-gerak apabila jari Qaisar bermain di bibir kecil itu seakan memberi isyarat kepada Qaisar. Dibiarkan Qaleef di atas katil sebelum kakinya melangkah ke arah rak dan meja yang dikhaskan untuk keperluan anak lelakinya.
Qaisar masih kekok menyiapkan susu untuk anaknya walaupun umur Qaleef Zeyaad sudah lima puluh satu hari. Selama tempoh itu, bermacam-macam yang dia belajar dari Datin Quella dan Datin Selina.
Qaleef menangis tiba-tiba. Terkocoh-kocoh Qaisar menyiapkan susu. Tangisan Qaleef semakin kuat kedengaran. Laju Qaisar melangkah mendapatkan anaknya itu sebelum tubuh kecil itu diangkat berhati-hati.
"Kenapa Qaleef menangis tu, Qaisar?"
Muncul Datin Quella di muka pintu bilik tidurnya dengan telekung solat. Baru lepas solat maghrib agaknya.
Sejak Qaleef lahir, Datin Quella memaksanya anak lelakinya itu tinggal di rumahnya. Mudah untuk dia memantau cucunya. Lagipun, Qaisar bukannya tahu sangat tentang penjagaan bayi.
"Lapar." Pandang Datin Quella sekilas sebelum menyuakan susu ke mulut anaknya.
"Shh. Don't cry, Qaleef. Daddy is here," pujuk Qaisar, lembut. Qaleef mula diam sebaik saja puting botol susu masuk ke dalam mulut kecilnya.
Datin Quella pandang wajah anaknya yang semakin hari semakin cengkung itu. Begitu jelas lingkaran gelap bawah mata lelaki itu. Dengan misai dan jambang tidak dijaga dan kelihatan agak tidak terurus. Walaupun begitu, Qaleef dijaga dengan begitu rapi oleh Qaisar. Bagaikan menatang minyak yang penuh.
"Qaisar dah solat? Kalau belum, mummy boleh tolong tengokkan Qaleef."
"Dah," jawab Qaisar sepatah.
Datin Quella mengeluh. Banyak yang berubah pada Qaisar Rafisqy. Anaknya ini bagaikan tidak ada semangat langsung. Lebih banyak mengasingkan diri, tidak ceria seperti dulu.
"Qaisar..."
Qaisar hanya mengumam perlahan. Anak mata biru lautnya yang tadinya memandang wajah comel anaknya kini diangkat. Memandang wajah Datin Quella. Pandangannya kosong. Tiada sinar.
Datin Quella mengusap bahunya anaknya lembut.
"Mummy tahu Qaisar masih sayangkan Aleesa. Tapi, Qaisar tak boleh terus macam ni, sayang. Qaisar kena kuat. Kuat untuk Qaleef. Dia perlukan daddy dia," nasihat Datin Quella lembut.
Nafas Qaisar dihela lemah. Matanya dipejam seketika. "Bukan masih, mummy. Tapi Qaisar memang dan terlalu sayangkan dia. Hidup dan matinya jiwa Qaisar adalah dia."
Datin Quella senyum kelat. "Ya. Mummy tahu. Tapi, cubalah untuk kuat. Kembalikan anak mummy yang ceria. Jangan lupa, senyuman Qaisar pemanis hati mummy. Dah lama mummy tak nampak senyuman tu. Mummy rindu."
Mata Qaisar mula berkaca dan memerah. Pantas tubuh mummynya dipeluk. Tubuh Qaleef yang tersepit ditengah-tengah tubuh daddy dan tok mummynya mula mengeluarkan rengekkan lembut dari celahan bibir kecil itu. Pantas Qaisar jauhkan tubuhnya.
"Shh. I'm sorry, Qaleef." Paha Qaleef ditepuk lembut.
Datin Quella tersenyum nipis. "Mummy keluar dulu. Janji dengan mummy, Qaisar akan kuat."
Qaisar hanya mengumam lembut. Mata masih memandang wajah comel anaknya. Tertutup saja daun pintu biliknya, terus Qaisar meletakkan tubuh anaknya di katil. Tubuhnya juga dibaringkan di sebelah Qaleef.