23-------
امتلكني بالاجبار
بقلم ملك عبد المنعم
اماني دخلت الاوضه و دموعها علي خدها .
علي قفل الباب بغضب و هو بيقرب عليها./متفتكريش انك كسبتي . انا في لحظه ممكن اخلص منك و من اللي في بطنك . بس انا سايبك بمزاجي .
اماني بدموع ./حرام عليك . انا وثقت فيك و سلمتلك نفسي و صدقت كل كدبك عليا الفترة اللي فاتت . معملتش اي حاجه غير اني حبيتك ليه بتعاقبني علي حبي ليك حرام عليك .
علي بسخرية./حرام عليا . ده انتي خونتي صحبتك و حكتيلي كل حاجه عشان تنتقمي منها . مش حرام ده بردك . مش هي كمان وثقت فيكي . مفكرتيش لحظه انا بعمل كده ليه. و لا الشغل الجديد اللي بمرتب مكنتيش تحلمي بيه مخلوكيش تفكري غير في نفسك .
اماني بدموع ./انا عملت كده اه . بس عشان حبيتك . عشان انت لعبت عليا الاول . انت اللي خلتني اعمل كده . انت السبب خلتني اخسرها و اخسر نفسي و كرامتي .
علي بهدوء مخيف ./و هتخسري كمان يا اماني .لسه هتخسري اكتر . و حياة اليوم اللي خليتي ايد عمي تتمد عليا بسبب واحده زيك . هدفعك تمنه غالي اوي.
علي سابها و مشي . و هي دفنت وشها في المخده بعياط .
__________________________________
عند مريم كانت واقفه بتجهز الفطار بضيق من حركات ادهم ليها .
ادهم وقف جمبها بهدوء . و فكلها شعرها بحنان و وقف جمبها ./ كده احلي.
مريم بصتله بضيق./كده مضيقني انا عايزه اعمل الاكل. مش هعرف اعمل منه.
ادهم ابتسم عليها ./ و انا عايزه كده .
مريم اتنهدت بضيق و متكلمتش .
بعد شويه..
مريم حطت الاكل علي السفره . وسط نظرات ادهم اللي كانت جريئه بالنسبه لها .
ادهم بخبث ./طب مش هتاكلي .
مريم اتنهدت بهدوء./لا مش جعانه دلوقتي.
ادهم استغل قربها منه و سحبها علي رجله بخبث ./ هنفطر سواء .
مريم بتوتر./ادهم خلاص سبني .
ادهم حاوط وسطها بأيده و هو بيهز رأسه برفض .
مريم بضيق./ طب انت مش هتعرف تاكل كده .
ادهم بخبث ./بايدك يا حبيبتي .
مريم بتوتر ./ طب نزلني .
ادهم حرك رأسه برفض .
مريم بصتله بضيق و ابتدت تأكله تحت نظراته .
مريم خلصت و حاولت تبعد بضيق./خلاص بقي سبني.
ادهم حرك أيده علي خدها./بس انا ميرضنيش مراتي حبيبتي متفطرش معايا .
مريم بصتله بضيق و متكلمتش. و هو ابتدي يأكلها بهدوء رغم اعتراضها .
___________________________________
اسر روح البيت بس اتحولت عيونه لصدمه لما شاف ناديه قاعده مع جوري .
ناديه قربت منه بخبث ./عشان تعرف بتلعب مع مين كويس .
و سبته و مشت.
اسر قرب من جوري بتوتر.
اسر بتوتر ./جوري ممكن تسم..
جوري بدموع ./اسمع اي . اسمع انك كنت بتخوني و هتتجوز عليا . اسمع انك كنت بتنام في حضني كل يوم و انت واعد واحده غيري بالجواز و بتفكر فيها.
اسر بخوف ./لا جوري . الموضوع مش زي ما انتي فاكره. جوري اسمعيني خليني افهمك.
جوري بعياط./انا هاخد ابني و اروح بيت اهلي . و ورقة طلاقي تكون عندي في اقرب وقت .
اسر قرب منها يمنعها ./لا يا جوري لا . مش هتمشي غير لما تفهمي كل حاجه .
جوري زقته بضيق./ابعد عني يا اسر . انت فاكر ان في حاجه ممكن تبرر اللي انت عملته.
اسر بحزن ./اه فيه . انا هكلم نور قدامك . هخليها تقولك كل حاجه . عشان خاطري اسمعيها هي بلاش انا .
جوري بصتله بعدم فهم و دموع.
________________________________
نور ركبت العربيه و هي بتبص لمعتز ./كنت قريب من هنا زي كل مره.
معتز باحراج ./لا انا جاي بمزاجي الصراحه.
نور ابتسمت بحزن./ لزمتها ايه بقي تقولي كنت قريب منك.
معتز /عشان متتغريش في نفسك و تفتكري اني جايلك مخصوص. بس للأسف دي الحقيقه.
نور ابتسمت بكسوف و هي بطلع التليفون .
نور بهدوء./الو. ايوه يا اسر.
معتز بصلها بضيق .
اسر بحزن ./نور ناديه قالت كل حاجه ل جوري و انا مش عارف اعمل ايه لازم تيجي تفهميها.
نور بهدوء ./خلاص يا اسر انا جايه دلوقتي.
نور قفلت التليفون و هي بتبص من الشباك بضيق ./ينفع توديني.
معتز./مينفعش اسيبك لوحدك . لازم اكون معاكي .
نور ابتسمت بهدوء . و معتز كمل سواقه بضيق.
_________________________________
ادهم قعد جمب مريم بهدوء . و هو بيحرك أيده علي وشها بخفة .
مريم بعدت أيده بضيق ./ عايزه اركز في الفيلم .
ادهم / مبقاش المفروض اخبي حبي ليكي اكتر من كده . بقالي سنتين مستخبي و عامل زي المراهق بسببك . بس دلوقتي انتي معايا .
مريم بصتله بسخريه و هي بتبعد أيده و متكلمتش .
ادهم بضيق ./ و بعدين يا مريم هنفضل كده كتير .
مريم بهدوء./انا عايزه ارجع القاهرة .
ادهم اتنهد بغضب./قولتلك مينفعش دلوقتي.
مريم / ليه يا ادهم . انا عايزه ارجع حياتي . انا حاسه اني في سجن .
ادهم/مريم انا مش مستعد اعرضك للخطر ثانيه واحده . انا مش عايز حد يستغلك نقطة ضعفي يا مريم . هنا انتي في امان و محدش يعرف مكان الفيلا دي خالص .
مريم بغضب./يعني انا المفروض استحمل نتيجة اخطائك . المفروض اني استحمل ان حياتي في خطر بسببك .
ادهم سحبها بغضب./افهمي بقي . حياتك عمرها ما هتكون في خطر و انتي معايا . انا مستعد احميكي و اعمل اي حاجه في الدنيا بس معرضكيش للخطر . انا بحافظ عليكي يا مريم.
مريم بدموع./ انت مش خايف عليا يا ادهم انت خايف علي نفسك . لو عايز تحافظ عليا بجد طلقني يا ادهم .
ادهم زقها بغضب و عصبيه ./انتي ايه معندكيش قلب . مش قادره تحسي بالنار اللي جوايا ليه . كل حاجه عندك سهله بالطلاق يا مريم . ليه عايزه تنهي كل حاجه عملتها و بعملها عشانك .
مريم بدموع ./ انا من ساعة ما دخلت حياتك و انا مشوفتش غير كل شر و اذي . انت ليه مش قادر تفهمني . مش قادر تفهم اني مش قادره انسي اي حاجه . حتي لما حاولت مقدرتش يا ادهم . انت لو طلقتني هتريحني و تريح نفسك من كل ده .
ادهم مسكها بغضب ./لا طلاق مش هطلق و مسمعكيش بتقولي الكلمه دي تاني . انا مستحيل اخليكي تبعدي عني يا مريم . مستحيل انتي فاهمه .
ادهم زقها بغضب و سبها و مشي .
______________________________
نور بهدوء./انا ممكن افهمك كل حاجه.
جوري بدموع./تفهميني ايه . ما انتي ضحيه زيك زي . هتقوليلي أنه ضحك عليكي زي ما ضحك عليا.
نور كتمت دموعها بضيق ./انا متضحكش عليا انا عارفه كل حاجه من الاول .
اسر خد نفسه بارتياح .
و معتز بصلها بغموض .
جوري بعدم فهم./يعني ايه.
نور /يعني اسر جه قالي كل حاجه من زمان . و اتفقنا أننا نعمل اللي هي عايزاه من غير ما تشك فينا . عشان اسر يقدر يعمل العمليه لابنه . و انا أبعدها عني .
جوري بشك./لا انتي بتقولي كده عشان تخرجيه . هي قالتلي كل حاجه علي فكره .
نور بهدوء./طيب لو هي بتتكلم صح. انا هاجي اقولك كده ليه. بالعكس ده انا هاذيه اكتر . بس انا جيت افهمك كل حاجه. هو ملوش دعوه بحاجه صدقيني . هي اللي لعبت عليه و استغلت ضعفه و حاجته الفلوس وقتها .بس انا قدامك اهو و بقولك هو ملوش دعوه و انا عارفه كل حاجه .
جوري بصت عليهم بدموع و دخلت اوضتها.
اسر بأسف./شكرا يا نور . انتي انقذتي حياتي اللي كانت ممكن تضيع . انا اسف علي اللي عملته يا نور اتمني تسامحيني.
نور ابتسمت بهدوء و نزلت هي و معتز.
تحت في العربيه.
معتز بص عليها بحزن ./ليه عملتي كده . ليه مقولتيش الحقيقه .
نور بدموع ./عشان هو ملوش ذنب . منها لله خالتي اللي وافقت أنه يلعب بمشاعري بالطريقه دي . عشان توصل لـ اللي هي عايزاه .
معتز بصلها بهدوء ./طب ممكن تمسحي دموعك . خلاص انتي عملتي اللي انتي عايزاه . ابدئي من جديد يا نور.
نور حركت رأسها بهدوء.
معتز ابتسمت بحب ./ تسمحيلي اخدك انهارده و نتعشي سواء .
نور بهدوء./ماشي.
معتز كمل سواقه و هو بيبص عليها كل فترة بهدوء.
________________________________
مريم فضلت تتحرك في الاوضه بضيق و هي بتتكلم بغضب ./الساعه داخله علي واحده . و هو سايبني لوحدي و تلاقيه نسيني كمان .
__________________________________
نوران وقف قدام علي بخبث ./متخليش فرحتك بعروستك تنسيك هي مين و كانت بتعمل ايه في حياتك.
علي بضيق ./خلاص يا نوران انا هلاقيها منك و من أبوكي اللي دبسني فيها .
نوران اتحركت بسخريه ./انت اللي عملت كده في نفسك . متنساش بكره عندنا حاجه مهمه تصبح على خير .
و سبته و مشت . و هو بص عليها بضيق و طلع اوضته .
بص علي اماني اللي كانت نايمه بهدوء . و اتنهد بسخريه و دخل البلكونه .
___________________________________
ادهم فتح باب الاوضه بهدوء . عكس مريم الي وقفت قدامه بغضب .
مريم بضيق ./كنت فين كل ده .
ادهم بسخرية./ قلقانه علي مثلا .
مريم ./ اكيد لا . بس انت سايبني لوحدي هنا طبيعي اكون خايفه .
ادهم بضيق ./طيب و انا جيت تقدري تنامي .
مريم قربت عليه بشك و هي بتشم ريحته./ دي ريحة كحول . انت شارب .
ادهم بخنقه ./مريم انا مش ناقص صداع . نامي انا جيت اهو.
مريم بغضب ./هو انا كل ما اتكلم معاك هتفضل تزعق يا ادهم .
ادهم مسح علي وشه بضيق./خلاص نامي و نتكلم بكره .
مريم بغضب ./لا هنتكلم دلوقتي . انا عايزه اعرف اخرت اللي احنا فيه ده ايه .
ادهم /آخرته في ايدك انتي يا مريم .
مريم بضيق./يعني ايه .
ادهم بهدوء./يعني انا عندي استعداد افضل احاول معاكي يا مريم . بشرط ان انتي كمان تحاولي . بس طلاق مستحيل يا مريم . حتي لو هتفضلي معايا غصب عنك يا مريم .
مريم بصتله بضيق .و حركت رأسها بقلة حيلة./ انا للأسف مش قدامي غير اني احاول اصدقك يا ادهم .
ادهم سحبها بهدوء و هو محاوط ايده بوسطها. /مش هتندمي يا مريم .
مريم بصتله بتوتر و نزلت راسها .
ادهم بص عليها بهدوء. / بس في حاجه لازم تحصل .
ادهم ميل باسها بغضب و هو مثبت ايديها بايده . و أيده التانيه بتتحرك علي جسمها بحريه . مريم حاولت تبعده بغضب بس بدون فايده . لحد ما استسلمت و بعدين ....
يتبع ...امتلكني بالاجبار
بقلم ملك عبد المنعم
أنت تقرأ
أمتلكني بألاجبار
Romantikهاديه و جميله كل هدفها سعادة اختها بتقع في طريق شخص عنيد و اناني هدفه فلوسه بس يا تري القدر هيكون ليه رأي تاني؟ ممكن تنجو من اذي أهلها ..بس يا تري هتنجو من أذاه ؟