البارت الخامس و الثلاثون

65 4 0
                                    

35---
امتلكني بالاجبار
بقلم ملك عبد المنعم
ادهم شالها بسرعه و ركبو العربيه . و بعد شويه وصله المستشفى .
ادهم شالها و حطها بسرعه علي السرير و مشي مع الدكاترة .
مريم مسكت ايد ادهم . و غمضت عينيها بتعب . ادهم حرك أيده علي شعرها بدموع ./ مريم فوقي يا حبيبتي هتكوني بخير  .
الدكتور وقفه بهدوء و خده مريم جوه .
ادهم فضل واقف يبص عليها من بره بخوف . لحد ما الدكتور طلع بعد شويه . ادهم جري عنده بسرعه ./ في ايه يا دكتور . هي كويسه .
الدكتور ./في الاول كنا هندخلها عمليات عشان نعمل تنضيف للرحم . بس بعد الفحص لقينا الجنين لسه في الرحم . الخبطه عملتلها تمزق في الرحم . هي بس هتحتاج شويه مثبتات و راحه تامه طول فترة الحمل لأن اللي حصل ده اثر علي الرحم بشكل أكبر .
ادهم اتكلم بلهفة ./طب ينفع اشوفها .
الدكتور ./هي حاليا واخده مهدئات تقدر تدخلها بس مش مش هتفوق قبل ساعه . عن اذنك .
________________________________
معتز وصل اماني قدام العماره بعد ما ادهم اتفق معاها علي كده .
معتز اتنهد بهدوء ./الشقه في الدور الرابع  و المفتاح اهو .
اماني خدت المفتاح باحراج و نزلت .
معتز اتنهد بضيق ./مش عارف بتخطط لـ ايه تاني يا ادهم مش كفايه اللي حصل .
معتز كمل سواقه و هو بيفكر في تصرفات ادهم .
_________________________________
عند ادهم كان قاعد جمب مريم و بيحرك أيده علي شعرها بحنان . مكنتش قادر يتخيل أنه كان ممكن يخسرها أو يخسر البيبي اللي كان سبب فرحتها .
مريم فاقت و فتحت عينيها بتعب بس غمضتها براحه لما شافت ادهم جمبها .
ادهم باس راسها بحب ./حمدالله على سلامتك يا حبيبتي .
مريم حركت أيديها علي بطنها بدموع ./ابني يا ادهم .
ادهم حط أيده علي ايديها . /انتو الاتنين كويسين الحمدلله .
مريم اتنهدت بدموع . /أدهم انا اسفه انا مكن...
ادهم قاطعها بهدوء . /ممكن تهدي عشان خاطر البيبي .  نبقي نتكلم بعدين المهم سلامتكم دلوقتي .
مريم ./انا عايزه امشي .
ادهم حرك أيده علي خدها بهدوء ./حاضر هسأل الدكتور و اجيلك .
__________________________________
معتز كان قاعد في البيت بيفكر في اللي حصل بضيق . لحد ما نور جت في دماغه و كلمها .
نور ردت بكسوف ./الو .
معتز غمض عينه باستمتاع . /وحشتيني .
نور بتوتر ./معتز بس .
معتز ضحك علي كسوفها ./خلاص مفيش بس ده كلها شهر و تبقي مراتي .
نور ابتسمت بكسوف./انا مش عارفه استوعب اي حاجه من اللي عملتها يا معتز . معقول كل حاجه بسرعه كده .
معتز اتنهد بهدوء./اه معقول يا نور . انا ضيعت وقت كتير من حياتي و انتي مش معايا . كفايه لحد كده يا نور .
نور ابتسمت بحب و متكلمتش .
معتز اتكلم بمرح . /انا المفروض اشكر كاميليا ليل نهار . دي هي سبب اساسي في اللي احنا فيه دلوقتي .
نور ضحكت بهدوء . /فعلا يا معتز .
معتز و نور فضلو يتكلمو لحد اخر الليل لدرجة أن محدش فيهم حس بالوقت . نور قفلت مع معتز و ابتسمت بكسوف و نامت و هي مبسوطه .
__________________________________
ادهم نزل مريم علي السرير بخوف ./في حاجه وجعتك .
مريم هزت راسها برفض . ادهم قعد جمبها بحب و حرك أيده علي خدها بهدوء . /كنت هتجنن عليكي يا مريم . مكنتش متخيل أن ممكن حاجه تاذيكم .
مريم دخلت في حضنه بدموع . /انا اسفه يا ادهم . اسفه اني شكيت فيك .
ادهم خرجها من حضنه بهدوء و مسح دموعها بأيديه . /ممكن تحكيلي ايه اللي حصل بالضبط .
مريم هزت راسها بدموع و حكيتله كل حاجه .
ادهم اتنهد بضيق و سحبها لحضنه بـ اطمئنان . /الحمدلله انك بخير .
ادهم خرجها من حضنه و حرك أيده علي خدها بهدوء . /نامي دلوقتي عشان متتعبيش .
مريم هزت راسها و نامت . مريم بصت علي ادهم اللي كان قاعد جمبها بهدوء . /مش هتنام .
ادهم ابتسم بهدوء./نامي انتي و متشغليش بالك بحاجه .
مريم مسكت أيده بهدوء و غمضت عينيها .
ادهم فضل باصص عليها بهدوء لحد ما اتاكد أنها نامت و سابها و مشي .
بعد شويه ادهم وصل المخزن و دخل شاف عاصم و هو علي الأرض بتعب من الضرب .
ادهم بسخرية ./تعرف اني ممكن ادخلك السجن في ثانيه . و اخليك تتعذب هناك كمان . بس انا شايف أنه عذابي هيكون أحسن بكتير .
عاصم رفع وشه بتعب و ضحك بسخرية ./علي كان عنده حق لما قال انك دايما بتاخد حاجة غيرك .
ادهم قرب منه بهدوء مخيف ./عارف الحاجه اللي ممكن ترحمك مني شويه . انك تقولي كل اللي تعرفه عن علي .
عاصم ضحك بتعب . /انا مش عارف ازاي قابل علي نفسك تخليها عايشه معاك بالعافيه . نسيت اتجوزتها ازاي و عملت ايه . بدل ما أنت رابطني هنا روح حاسب نفسك . و أسأل نفسك لو هي مكمله معاك برضاها و لا عشان لسه خايفه منك .
ادهم بصله بغضب و مسك رقبته بقوة ./دي اخر فرصه ليك . انا ممكن اقتلك و محدش هيعرف عنك حاجه . بس انا هديك فرصه يومين زي الكلب هنا من غير اكل و شرب . و شوف و فكر يا تنقذ حياتك من ايدي . يا اما متلومش الا نفسك .
ادهم سابه بغضب و مشي .
_____________________________________
ادهم فضل صاحي لحد الصبح و هو كل تفكيره في كلام عاصم . مش عارف يتقبل فكرة أن هي لسه تكون معاه غصب عنها .
مريم فتحت عينيها بنوم و بصت علي ادهم اللي كان صاحي جمبها ./ادهم انت لسه منمتش .
ادهم بص عليها بهدوء ./كان عندي كام حاجه في الشغل .
ادهم بص علي تليفونه اللي رن و رد عليه . /تمام . حلو اوي كده .
ادهم قفل التليفون و قرب باس راس مريم بهدوء ./هروح مشوار و هجيلك مش هتأخر عليكي . و السواق هيروح يجيب كاميليا انهارده .
مريم هزت راسها بهدوء و كملت نوم .
___________________________________
أدهم بص علي أنور اللي كان قاعد في القسم بخوف .
ادهم بسخرية . /قولت لازم اجبلك اباركلك بنفسي .
انور رفع عينه بصدمه ./ادهم . انت بتعمل ايه هنا .
ادهم قعد قصاده بهدوء ./مش غريبه صح . غريبه أن الفيديوهات اللي كنت مصورها للبنات و انت بتتحرش بيهم عشان تهددهم تتبعت للنيابه . مش غريبه بردك أن كل الناس اللي دفعتلهم فلوس تمن سكاتهم اتكلمه و قاله كل حاجه . كنت فاكرك اذكي من كده يا انور .
انور بص عليه بصدمه و ضيق ./انت . انت اللي عملت كده . طب ليه .
ادهم بسخرية ./معقول مش عارف ليه . و لا تكون ناسي . و لا كنت فاكر ان مريم مش معرفاني حقيقتك الزباله .
انور اتكلم بتوتر ./محصلش اي حاجه من ده . هي اللي...
ادهم قاطعه و وقف بهدوء ./كفايه عليك سمعتك اللي اتشوهت . و انك اتشطبت من النقابه . ده غير ال ١٥ سنه اللي هتتسجنهم علي بال ما تخرج يكون عمرك خلص .
انور غمض عينه بضيق . و ادهم سابه و مشي .
___________________________________
نور وصلت الشركه و هي شايفه الكل بيبصلها . لحد ما وصلت مكتبها . و شافت معتز واقف مع الموظفين اللي بيبركوله .
نور قربت بتوتر ./هو في ايه .
معتز ابتسم و سحبها من وسطها بهدوء ./لقيتك اتاخرتي يا حبيبتي . قولت لازم أعلن للناس كلها أن فرحنا اخر الشهر .
معتز بص علي الموظفين و ابتسم بهدوء ./طبعا كلكم معزومين علي فرحنا .
نور غمضت عينيها بضيق من تصرفاته . و ابتسمت بهدوء لما الموظفين قربه يباركلهم .
معتز دخل المكتب و نور دخلت وراه بضيق . /ممكن أعرف ايه اللي عملته و ليه مخدتش راي .
معتز بص عليها بهدوء ./ده شئ طبيعي يا نور . انتي هتكوني خطيبتي و الناس هتشوفنا مع بعض كتير و عشان محدش يتكلم عليكي كان لازم كل الناس تعرف انك خطيبتي و هتكوني مراتي .
نور اتنهدت بهدوء . معتز قرب منها بهدوء ./نور انتي مش عايزه الخطوبه دي .
نور ابتسمت و هزت راسها بكسوف ./انا بس مكنتش عايزه حد من الشركه يعرف حاجه عشان ميفكروش أننا موجوده هنا عشان انا خطيبتك و خلاص . بس لما فكرت في كلامك لقيت انت عندك حق .
معتز ابتسم بهدوء و حرك أيده علي خدها ./انا مبسوط اوي يا نور .
نور ابتسمت بكسوف و خرجت بسرعه . معتز ابتسم علي كسوفها بهدوء و كمل شغله و هو مبسوط .
_________________________________
مريم وقفت قدام المرايا و هي بتنشف شعرها . ادهم دخل و بص عليها بهدوء و قعد يتابعها بهدوء .
مريم قربت منه بهدوء ./ادهم انت كويس .
ادهم هز راسه بهدوء . مريم حطت ايديها علي أيده ./اومال مالك .
ادهم اتعدل بهدوء ./مريم انتي لسه مكمله معايا غصب عنك و ارجوكي جاوبيني بصراحه .
مريم هزت راسها بتوتر . ادهم بص عليها بتقييم ./اومال مكمله معايا ليه .
مريم بلعت ريقها بتوتر ./في ايه يا ادهم . ليه الاسئله دي .
ادهم ./عشان احنا متجوزين يا مريم . و انتي مراتي و من حقي اعرف انتي مكمله معايا ليه . يعني لو في الاول كنتي معايا غصب عنك . دلوقتي مكمله معايا ليه .
مريم نزلت راسها بتوتر و هي مش عارفه تحدد مشاعرها .
ادهم اتنهد بضيق ./معقول البيبي هو اللي مخليكي مكمله معايا لحد دلوقتي .
مريم ./قصدك ايه .
ادهم ضحك بسخرية ./اقصد انك عشان متخليش اللي في بطنك يعيش اللي عيشتيه مكمله معايا . يعني لو مكنتش موجود كان زمانك عايزه تتطلقي .
مريم بصت عليه بتوتر و متكلمتش .
ادهم بغضب ./مش كلامي صح يا مريم .
مريم اترعشت بخوف منه . و قامت عشان تمشي . بس ادهم مسك ايديها برفض ./مش هتهربي يا مريم زي كل مره . مش هسمحلك تعملي كده .
مريم بصت عليه بدموع ./ادهم ايدي.
ادهم اتكلم بعصبية ./ لا يا مريم كفايه . كل يوم بنام و انتي في حضني بسأل نفسي لو انا فعلا فشلت أن اخليكي تحبيني . او لو كان البيبي ده مش موجود كان زمانك رفضاني . منعت نفسي عنك بالعافيه و مبقتش قادر اقربلك و انا حاسس انك مكمله عشان خاطر اللي في بطنك و بس .
ادهم مسك كتفها بغضب ./ردي عليا يا مريم . بتحبيني و لا لا . و مكمله معايا عشان بتحبيني و لا عشان خايفه على اللي في بطنك .
مريم دموعها نزلت بوجع . / ادهم . انت بتوجعني .
ادهم بص عليها بضيق من نفسه و بعد بغضب . /متعيطيش كفايه .
مريم كتمت دموعها بخوف منه . ادهم وقف و هو بياخد نفسه بغضب . و بص عليها بضيق ./اتكلمي يا مريم . متسكتيش فهميني مكمله معايا ليه . عايز اعرف لو كنتي حبتيني و لا انا فشلت اخليكي تحبيني .
مريم اتكلمت بدموع ./انت السبب يا ادهم . انت اللي بعدت عني الفترة اللي فاتت . حسستني انك وصلت لـ اللي انت عايزه و خلاص مش عايزني . كنت بشوف معاملتك ليا و اشوف انك بطلت تقرب مني كنت بتجنن و انا مش فهماك و لا فاهمه انت عايز ايه .
ادهم اتكلم بهدوء ./يعني بعدي عنك كان مضايقك يا مريم .
مريم كملت بكسوف ./ حسستني اني كنت مجرد جسم ليك و انك وصلت لـ اللي انت عايزه و مبقتش عايزني .
ادهم حرك أيده علي دراعها بهدوء./لا يا مريم انتي عمرك ما كنتي بالنسبة ليا كده . انا بعدت عشان كنت عايز احس أن انتي عايزاني و بتحبيني يا مريم . مش قادر اكون بقرب منك و انا حاسس انك معايا غصب عنك .
مريم نزلت راسها بدموع و متكلمتش .
ادهم بص عليها بضيق من نفسه و سحبها لحضنه بهدوء ./ انا اسف مكنتش المفروض اتكلم معاكي بالطريقه دي .
مريم غمضت عينيها بدموع لحد ما نامت .
________________________________________
فات اسبوعين من غير أي أحداث .
معتز و نور اتخطبه و كانه بيجهزه لفرحهم  . و ادهم و مريم علاقتهم كانت زي ما هي .
__________________________________
معتز كان مع نور بيختاره فستان الفرح .
معتز اتنهد بضيق./نور مش كفايه كده . احنا بقالنا تلت ساعات بنلف و مفيش حاجه عجباكي .
نور وقفت قدام فستان بتقييم./يا معتز اصل فستان الفرح ده لازم يكون ديزاين معين مش اي حاجه و السلام .
معتز ابتسم بضيق ./اللي تشوفيه يا حبيبتي .
نور بصت عليه و ابتسمت بهدوء ./خلاص انا هدخل اقيس ده .
معتز حرك رأسه بهدوء و دخل وراها .
نور خدت الفستان و دخلت تقيسه و بعد شويه طلعت .
نور ابتسمت بكسوف ./ايه رايك .
معتز قرب بتوهان ./جميله اوي يا نور . كنت متاكد انك هتكوني جميله بس مكنتش متخيل انه هيكون عليكي بالجمال ده .
نور ابتسمت بكسوف ./هدخل اغير بقي عشان نمشي .
معتز ابتسم بهدوء و بعد شويه طلعت و مشيو .
______________________________________
بعد اسبوع ....
كان فاضل يوم علي فرح نور و معتز اللي كانه مجهزين كل حاجه بحب .
نور ابتسمت بهدوء و هي بتتكلم مع معتز في التليفون بعد ما اتاكدت من مشاعرها اتجاه و مبقتش قادره تنكر حبها .
معتز ضحك بهدوء./مش قادر أتخيل يا نور . خلاص فاضل يوم و تكوني في بيتي .
نور ابتسمت بكسوف ./انا مبسوطه اوي يا معتز . انا اول مره احس اني فرحانه اوي كده .
معتز ابتسم بهدوء ./اوعدك يا نور اني هخليكي مبسوطه طول حياتك .
نور بحب ./و انا متاكده من كده . سلام بقي عشان ماما بتنادي عليا .
معتز ضحك بحب ./كلها يوم يا حبيبتي .
نور قفلت و هي مبتسمه بحب .
نور فتحت باب الشقه وووو.....
امتلكني بالاجبار
بقلم ملك عبد المنعم

أمتلكني بألاجبار حيث تعيش القصص. اكتشف الآن