Buku biru muda di rak buku dicapai. Mira tersenyum melihat bunga lavender di meja belajarnya. Kepala tergeleng. Ni mesti kerja kakaknya. Mesti kakaknya sedar bunga Lavender diatas mejanya mula layu, cepat-cepat tukar baru. Kerusi ditarik. Mira melabuhkan duduk di atas kerusi. Buku yang baru dicapai diletakkan di atas meja belajarnya.
Baru saja Mira membuka muka surat pertama. Matanya mula berkaca. Sebak di dadanya ditahan. Matanya merenung pilu gambar mereka bertiga bergambar bersama. Petang sebelum kejadian hitam itu menghantui dirinya. Nafas ditarik sedalam-dalamnya. Kemudian dilepaskan perlahan. Dia perlu kuat!
Setiap halaman diselak hingga jumpa halaman yang masih suci murni. Tiada pena yang menconteng. Mira termenung buat seketika. Walaupun sudah setahun kejadian hitam berlalu. Hatinya masih pedih. Masih juga berharap, Asy kembali. Sekurang-kurangnya, sebelum dia menutup mata.
Mendengar pintu bilik dibuka dari luar. Dengan cemas Mira menutup buku itu. Kepala berpaling. Matanya memandang hairan figura yang berdiri di depan pintu.
"Ummi..." Mira bangun dari duduknya. Kakinya melangkah mendekati ibunya. Syazwana tersenyum nipis. Apabila Mira memeluk erat tubuhnya. Syazwana mengusap lembut kepala anaknya.
"Jom, sarapan. Ummi ada buat cheese cake." Mira tersentak apabila mendengar apa yang baru disampaikan oleh ibunya. Kepala didongak. Memandang dalam mata hazel ibunya.
"Bila masa Ummi..."
"Lepas Ummi balik rumah. Terus Ummi masak," potong Syazwana. Tidak memberi peluang untuk Mira bertanya.
Mira tersengih. Tidak dapat menahan rasa gembira di hatinya. Tubuh ibunya dipeluk lebih erat. Hari ini merupakan hari paling dia nantikan.
"Agak-agak Ummi... Asy datang tak?" Syazwana terkedu mendengar soalan yang keluar dari bibir merah anaknya. Nada suara Mira kedengaran sangat serak. Kepala anaknya berlapik kain tudung diusap lembut. Menghilangkan rasa sedih anaknya.
"Ummi... Tak tahu." Syazwana menutup kelopak matanya. Tubuh anaknya dipeluk lebih erat. Dia menepuk perlahan belakang tubuh anaknya.
Sejujurnya, dia sedikit kesal dengan keputusan Asy. Namun, dia perlu faham. Asy masih perlukan masa.
"Ummi tunggu bawah ye." Pelukan dileraikan. Pipi Mira diusap lembut. Matanya sengaja dikecilkan. Senyuman pahit terlakar dibibirnya. Mira hanya angguk kepala. Apabila kelibat umminya sudah tidak kelihatan. Mira berpaling ke belakang. Matanya memandang bunga orkid yang dia jaga bersama Syahira.
Walaupun berat kakinya untuk melangkah. Dia cuba gagahkan diri ini. Setiap langkah kakinya. Teringat seribu satu kenangan dia bersama Asy. Senyuman Asy. Wajah tidak puas hati Asy apabila dibulinya. Pandangan lembut Asy apabila dia dalam kemarahan. Sungguh, dia sangat rindu.
Sampai saja di bolkoni, lengannya diletakkan di palang besi bolkoni. Badan ditundukkan sedikit. Kepala dilentokan di atas lengannya. Pandangan mata Mira semakin pilu. Kelopak matanya tertutup rapat. Menikmati udara pagi.
"Assalamualaikum, sahabat." Angin pagi menampar kasar wajah Mira. Mata Mira membulat besar. Bibirnya mengigil menahan kepiluan di lubuk hatinya.
Adakah dia bermimpi?
Mira menegakkan badannya. Badan berpaling ke belakang. Alangkah terkejutnya apabila melihat wajah Asy di hadapannya. Mira menekup mulutnya. Mata berkaca melihat wajah yang paling dia rindu. Kepala tergeleng. Jika dia mimpi. Tolong jangan bawanya kembali ke alam realiti!
"Asy..." Asy tersenyum nipis mendengar suara Mira. Walaupun dia turut merindui Syahira. Tapi, belum sampai masanya untuk dia tunjukkan diri.
Tidak dapat menahan rasa rindu di dada. Mira melangkah mendekati Asy. Riak wajahnya berubah lebih hancur. Tidak dapat dia bayangkan Asy akan pergi buat kali kedua.
YOU ARE READING
Code Name: Nurmaira
Action"Biar aku ubah takdir dengan tangan aku sendiri!"-Nurmaira Ramai orang sangka kehidupan gadis bernama Nur Maisarah Syahira sangat bertuah. Mana tidak? Mempunyai rupa yang cukup menawan, pintar, jaguh dalam dunia kokurikulum. Namun, kisah silamnya su...