Buku berkenaan dadah baca dengan teliti. Sesekali dahi Syahira berkerut seribu. Matanya mengerling sekilas kesan sampingan dadah Blood Dark. Ada yang sama. Ada yang berbeza. Seolah-olah bercampur.
"Kenapa aku rasa macam pernah dengar dadah tu?" Dahi Syahira diurut kasar. Ah! Makin dia memaksa diri untuk ingat. Makin sakit pula kepalanya.
Buku ditutup kasar. Kakinya melangkah ke tingkap yang terbuka luas. Langis yang beralin cantik mengikut angin ditatap lama. Senyuman nipis terlakar. Sampai saja di tingkap itu. Langkah kaki Syahira terhenti.
Nafas ditarik sedalam-dalamnya. Kelopak mata tertutup rapat. Menikmati udara sedar dari luar. Terasa seseorang sedang mencuit bahunya dari belakang. Syahira memusingkan tubuhnya ke kanan. Kakinya terundur beberapa tapak ke belakang. Dia hampir jatuh!
"Hira!" Pantas, tangan kekar lelaki itu dililit ke belakang tubuh Syahira. Sebelah tangannya memegang birai tingkap.
"Are you okay?" Mata Syahira membulat besar. Kornea mata coklat terang milik lelaki itu ditatap lama. Nafas Syahira turun naik. Terpejam mata lelaki itu apabila helaan nafas Syahira menampar lembut wajahnya. Tersekat-sekat nafas lelaki itu menahan diri.
"Gatal!" Sedar tangan lelaki itu masih menyentuh belakang tubuhnya. Pantas, Syahira memukul belakang bahu lelaki itu. Rizwan tersentak. Tangannya menahan buku itu dari mendarat ke belakang bahunya. Belum sembuh lagi oi!
Sedar akan kecederaan Rizwan. Pantas Syahira melepaskan buku itu. Tubuh Syahira dan Rizwan tidak dapat diseimbangkan. Akhirnya, mereka berdua terjatuh.
Mata Syahira terpejam rapat. Dahinya berkerut menahan kesakitan. Apabila dia mencelikkan mata. Jelas, Rizwan mengaduh kesakitan.
"Riz!" Syahira melangkah mendekati Rizwan. Baru dia sedar. Dia seorang je tak jatuh. Selamat dia sempat cengkam meja kayu untuk elakkan diri dari terjatuh.
"Awak okey tak ni?" Cemas saja nada suara Syahira bertanya. Dahi Rizwan berkerut menahan kesakitan. Nasib juga tak kena belakang bahunya. Itu pun dia jatuh mengereng ke kanan.
"Aku okey... Kau ni..." Apabila Rizwan mencelikkan mata. Lidahnya terkelu melihat wajah Syahira semakin mendekati. Jantungnya bermain iramah rancak. Bila-bila masa saja dia akan kalah dengan mata bulat Syahira!
"Boleh bangun tak?" Rizwan membetulkan tubuhnya. Kakinya sudah bersila di atas lantai. Kemudian, matanya memandang buku yang hampir mengena bahunya.
"Bukan cita-cita kau nak jadi doktor bedah ke?" Syahira tersentak. Matanya memandang buku yang ada di depan Rizwan. Pantas, tanganya menyanbar buku itu.
Rizwan tersenyum nipis. Kepala tergeleng melihat gelagat Syahira. Namun, senyuman serta-merta mati apabila melihat pergelangan tangan Syahira.
"Wait." Rizwan memandang tajam wajah Syahira. Gigi diketap kuat hingga terbentuknya rahang. Hatinya terbakar panas. Tak percaya. Syahira join penyiasatan khas antarabangsa?
Itu terlalu berisiko!
"Ikut aku sekarang." Syahira tersentak apabila lengan kirinya dicengkam erat. Terkejut apabila dia dipaksa untuk berdiri! Kakinya sedaya-upaya mengikut langkah Rizwan. Dirinya hampir tersadung. Terkejut dengan perubahan Rizwan!
............
Buk!
Belakang tubuh Syahira tersandar apabila Rizwan menolak bahunya. Wajah bengis Rizwan cukup membuat diri Syahira kecut perut. Tak sangka. Rizwan boleh bertindak kasar!
"Apa semua ni?" Bergetar suara Rizwan menahan kemarahan di lubuk hatinya. Wajahnya semakin dekat dengan wajah Syahira. Matanya memandang tajam wajah Syahira.
YOU ARE READING
Code Name: Nurmaira
Боевик"Biar aku ubah takdir dengan tangan aku sendiri!"-Nurmaira Ramai orang sangka kehidupan gadis bernama Nur Maisarah Syahira sangat bertuah. Mana tidak? Mempunyai rupa yang cukup menawan, pintar, jaguh dalam dunia kokurikulum. Namun, kisah silamnya su...