Chapter 2

18 3 0
                                    

Asy hanya memerhati gurunya menulis soalan di papan putih. Matanya terasa berat. Terangguk-angguk kepalanya. Matanya hampir tertutup. Baru saja dia ingin meletakkan kepala di atas meja. Terasa seseorang menarik telinganya.

"Ahg!" Asy mengaduh kesakitan. Dia cuba mengawal suara agar gurunya tak dengar. Kepala ditoleh ke kanan. Jelas, Syahira menjeling tajam.

"Fokuslah. Sekali cikgu tanya kau. Aku juga yang merana kena sambung jawab soalan tu." Asy mencebik. Kenapa kawannya dari dulu hingga sekarang garang ye? Siapa yang jadi suaminya memang malang!

"Yelah! Aku..."

"Asy. Apa yang paling awak suka?" Asy tersentak. Dengan gelabah Asy berdiri. Peluh dingin membasahi wajahnya. Mulut Syahira masin!

"Ja...jawapan dia 9."

Syahira terkedu. Ternganga Syahira mendengar jawapan Asy. Semua orang yang mendengar jawapan Asy terkebil-kebil. Ini kelas bahasa melayu. Mana sesat soalan matematik ni?

"Awak merapu apa? Itulah! Bila saya mengajar. Fokus!" Bahu Asy terhinjut. Bibirnya mengigil hebat. Ini pertama kali dia kena marah dengan cikgunya!

"Saya suruh kamu bina ayat berdasarkan apa yang kamu minat. Datang depan sekarang!" Rotan yang ada di tangan cikgu itu dilibas ke atas meja. Terhinjut bahu Asy buat kali kedua. Kemudian dia mencicit lari ke papan putih.

Tangannya mengigil apabila mengambil pen maker dari tangan cikgunya. Seram oi. Sudahlah cikgu Zul paling garang dalam sekolahnya.

"Apa yang kamu suka?" Sekali lagi. Cikgu Zul bertanya.

"Pelangi." Sekali lagi. Semua orang terkejut mendengar jawapan Asy. Cikgu Zul terkedu. Matanya membulat besar.

"Seramnya..." Beberapa budak lelaki mula ketakutan. Tolong! Mereka masih minat perempuan ye.

"Tak sangka... Kawan aku..." Mira menekup mulut. Selama ini kawannya minat sejenis?

"Bukan pelangi tu! Aku suka tengok pelangi!" Asy menoleh ke belakang. Matanya memandang tajam wajah setiap kawannya yang mula merapu. Kemudian matanya memandang Syahira. Ternganga dia apabila melihat Syahira sudah tukar tempat.

"Ni salah faham cikgu! Saya suka tengok pelangi dekat langit tu... Bukan tu... Cikgu. Saya difitnah!" Asy menggenggam erat tangan cikgu Zul. Menarik tangan itu kemudian digoncang kasar. Namun, cikgu Zul menepis. Kakinya berundur beberapa tapak ke belakang. Kemudian diangkat kedua-dua tangannya paras bahu.

"Harap awak bertaubat ye. Saya ada bini dekat rumah." Asy ternganga mendengar kata-kata cikgunya. Kejam! Apa salah dia? Sampai mereka fikir dia gay? Hei! Pelangi juga mereka fitnah? Dengan dia sekali kena fitnah!

"Saya suka perempuanlah cikgu! Saya suka Syahira! Takkanlah saya nak gay!" Sekali lagi. Mereka terkejut. Mata Syahira membulat besar. Tangan yang memegang pensel terlepas. Lidah Syahira terkelu. Wajahnya sudah merona merah. Gila! Asy buat pengakuan dekat kelas? Ah! Mana dia nak sorok muka ni?

"Faham..." Serentak. Satu kelas berkata. Senyuman mengusik terlakar di bibir masing-masing. Sempat mereka semua mengerling sekilas wajah Syahira yang sudah merah padam.

"Asy!" Syahira bangun dari duduk. Meja ditepuk sekuat hati. Nafasnya mula sesak. Tak tahu kenapa jantungnya berdegup kencang. Tolonglah! dia benci suasana ni!

"Kau suka aku sebagai kawan kan?" Tersedar dirinya terlepas cakap. Wajah Asy turut memerah. Kantoi awal pula!

"Tak." Syahira terduduk. Matanya terkebil-kebil. Ahg! Inilah dia tak suka!

"Pergilah bina ayat Pelangi kau tu!" Tidak dapat menahan marah. Syahira meninggikan suara. Wajah sudah disembamkan di atas meja. Malu!

"Tak. Maksud aku. Aku suka kau sebagai kawan je. Tapi aku masih waras! Memang taklah aku jatuh cinta dengan laki." Asy membetulkan keadaan. Syahira terkejut. Dia mengangkat wajah. Tak lama kemudian dia tertawa sinis.

Code Name: NurmairaWhere stories live. Discover now