"Kak Masya..." Syahira tersengih. Debaran di dadanya semakin hebat. Sejujurnya dia takut dengan kakaknya. Dengan mata helang kakaknya macam nak bunuhnya. Memanglah kakaknya marah. Kakak dia penat pujuk polis tu untuk lepaskan dia!
"Kau ni! Memang teringin nak masuk sekolah juvana ke apa? Nasib tak mati tau penyangak tu!" Mata Syahira terpejam rapat. Bibirnya mengigil hebat. Takut dengan kemarahan kakaknya.
"Bu...bukan salah Hira..." Syahira mencebik. Orang yang dia belasah tu hanya pengsan je. Syamin tu. Selamat tak masuk ICU!
"Kau tu yang salah. Jangan tuding jari dekat Syamin! Budak tu tak keluar pun kalau kau tak bagi." Semakin tertunduk kepala Syahira. Dia masih menadah telinga. Takwakal saja mendengar kakaknya membebel.
"Hanat dia! Aku tak patahkan tulang orang pun! Aku tidurkan dia orang je! Mamat gi..."
"Mamat mana pula kau ni?" nada suara Syahira berubah kasar. Seingat dia sebelum ditidurkan. Syamin saja yang pergi belasah orang tu. Sedar saja. Musuh dah pengsan.
"Ma...mana aku kenal! Tapi, dia pergi tinggal macam tu je. Tolonglah bagitahu kakak kau tu..." Syahira mendengus marah. Hatinya rasa makin terbakar. Geram mendengar rengekan Syamin.
"Jangan tanyalah kalau aku tak bagi kau keluar!" Syamin tersentak. Syahira pula memandang personaliti keduanya dalam cermin. Rasa nak sepak je Syamin ni. Ah! Nasib je Syamin dalam badannya!
"Kenapa kau..."
"Syahira!" Syahira tersentak apabila mendengar suara El dari belakang. Matanya memandang wajah pucat El. Syamin yang melihat keadaan itu turut musykil.
"Qarina..." Mata Syahira membulat besar. Terasa dunia gelap serta merta!
.........
Rizwan memandang wad VVIP kawannya. Debaran di dada semakin menusuk kalbunya. Dia bimbang. Dengar saja Qarina lepas menjalani pembedahan. Hati Rizwan bertambah guras.
"Assalamualaikum..." Pintu dikuak sedikit. Matanya memandang wajah pucat kawannya. Tak lama kemudian, wajah Rizwan berubah melihat Syahira di sebelah Qarina. Seolah-olah baru lepas tolong Qarina mengambil wudhuk.
"Oh! Syahira. Dia ni siapa?" Syahira tersentak apabila El bertanya. Kepala Syahira digaru kasar. Baru saja dia ingin buka mulut. Lidahnya terkelu.
"Saya, Rizwan Asyrizal." Akhirnya Rizwan memperkenalkan dirinya. Matanya memandang tepat ke anak mata Syahira. Senyuman nipis terlakar.
"Maaf, sebenarnya aku..."
"Macam mana kau tahu nama aku?" Riak wajah Syahira berubah dingin. Rizwan tersentak. Peluh dingin membasahi wajahnya. Dia terlepas cakap!
"Kau panggil nama aku sebelum kau selamatkan aku. Seingat aku. Aku tak perkenalkan diri lagi." Rizwan masih terkaku. Dia tak mampu menjawab soalan Syahira.
"Rizwan. Kau lupa nak bagitahu dia ke?" Rizwan tersengih. Ya! Itulah alasannya. Sungguh, dia patut peluk Kim kuat-kuat!
"Kim beri nama dan gambar awak. Saya kan pengawas baru. Mestilah saya kena kenal penolong pegawas di sekolah tu." Syahira tersenyum. Syahira bangun dari duduk di hujung katil Qarina. Rizwan terkaku melihat lirikan mata Syahira.
"Gurau je..." Kepala Rizwan berpaling. Matanya melihat Syahira sudah meletakkan mangkuk berisi ais di atas meja. Kemudian, Syahira memandangnya. Sebelah tangannya bercekak pinggang. Senyuman senget terlakar.
"Cikgu Fikri dah bagitahu aku. Terima kasih. Selamatkan aku." Rizwan terkaku. Terasa kalbunya berbunga-bunga melihat wajah manis Syahira. Mata hazel Syahira cantik berkilat merenung matanya. Mata Rizwan berkelip-kelip. Anak mata dilarikan dari terus memandang wajah Syahira. Dia menekup wajahnya dengan tapak tangan. Wajahnya sudah berbahang!
YOU ARE READING
Code Name: Nurmaira
Aksi"Biar aku ubah takdir dengan tangan aku sendiri!"-Nurmaira Ramai orang sangka kehidupan gadis bernama Nur Maisarah Syahira sangat bertuah. Mana tidak? Mempunyai rupa yang cukup menawan, pintar, jaguh dalam dunia kokurikulum. Namun, kisah silamnya su...