2 tahun kemudian
Derap kaki gadis ranggi melangkah masuk ke dalam bilik peribadi lelaki separuh abad. Senyuman menggoda semakin galak terlakar.
"Hello... Lama tak jumpa..." Semakin galak gadis itu melangkah penuh gaya di hadapan Khalid. Tangannya sudah menarik tali leher dengan penuh manja.
Matanya dilayukan. Perlahan-lahan jarinya bermain dengan dada lelaki itu. Pantas, dagunya diletakkan di badan kerusi kerja Dato' Khalid.
Kelopak mata Reen tertutup apabila merasakan tangan tua lelaki itu mengusap mengusap lembut pipi mulusnya.
"Kenapa masam sangat muka tu? Gaduh dengan siapa, huh?" Kali ini kerusi kerja itu dipusingkan menghadapnya. Tali leher itu ditarik kasar. Kedua-dua tangannya menyentuh lembut bahu lelaki itu.
"Bengang betul! Hamzah dapat projek tu! Abang dapat dia. Memang abang patahkan tulang dia!" Reen pura-pura terkejut. Tapi, dalam hati dah kutuk orang tua depan matanya. Tulang sendiri pun dah reput. Ada hati nak patahkan tulang detective Hamzah?
"Reen, keluar sekarang. Bagi kad dekat Asywan." Mendengar suara Nurmaira dari subangnya. Reen tersenyum nipis. Mesti Nurmaira dah maki dia. Dengan suara pun tahu Nurmaira tahan marah!
"Abang... Janganlah tertekan sangat. Nak kita berhibur sepanjang malam tak? Lin akan bagi mimpi paling panjang untuk abang." Semakin galak pula Reen menggoda Dato' Khalid. Tangan semakin galak bermain dengan kerongkong Khalid. Jelas, halkum Dato' Khalid bergerak-gerak!
"Bodoh! Kau memang nak aku maki kau ke?" Naik seoktaf nada suara Nurmaira. Lepas tu. Dia yang kena serang Dato' Khalid? Gila!
Reen kenyit mata. Memberi isyarat pada Nurmaira ikut saja rancangan. Eh! Tangan ni rasa ringan je malam ni!
"Nurmaira. Bi..."
"Kau tunggu jelah dekat luar!" Terhinjut bahu Asywan apabila mendengar Nurmaira maki dia. Apa pula Reen buat ni? Jarang Nurmaira naik angin!
Laptop ditutup kasar. Kakinya melangkah keluar dari bilik. Beberapa pengganggu telah pengsan ditendang kasar.
Reen membukakan pintu untuk Dato' Khalid. Senyumannya semakin manis. Namun, tangannya sudah menyelup poket seluar Dato' Khalid.
"Ahg!" Reen mengaduh kesakitan apabila seseorang langgar bahunya dari belakang. Mata Asywan membulat besar. Matanya memandang beberapa dokumen yang sudah jatuh di atas lantai.
"Maaf!" Dengan cemas, Asywan mengambil kembali dokumen yang jatuh tadi.
"You!" Pantas saja Asywan mencengkam erat pergelangan tangan Reen. Keluhan berat terlepas dibibirnya. Matanya memandang tajam wajah Reen.
"Saya mintak maaf sangat-sangat. Awak yang langgar saya dulu." Reen tertawa sinis. Bengang apabila dirinya dipersalahkan!
"Hello! You yang langgar I!" Asywan tertawa sinis. Matanya memandang wajah Reen dengan pandangan mengejek. Langkah kakinya melangkah mendekati Reen. Giginya diketap kuat.
Farid. Lelaki yang dia menyamar sekarang memang selalu cari gaduh dengan Lin!
"Ahg!" Kali ini bahu Reen dilanggar dengan kasar. Baru beberapa langkah maju ke hadapan. Langkah kaki Asywan terhenti. Senyuman mengejek terlakar di bibirnya. Perli Reen!
"Oh! Ni baru betul langgar. Sorry." Reen ternganga melihat bertapa kurang ajarnya watak Asywan. Paling dia terkejut. Asywan pandai berlakon!
"Dahlah! Jom! Malas betul layan orang gila tu!" Lengan Dato' Khalid ditarik kasar. Kakinya melangkah ke hadapan. Biarkan Asywan buat kerja!
YOU ARE READING
Code Name: Nurmaira
Action"Biar aku ubah takdir dengan tangan aku sendiri!"-Nurmaira Ramai orang sangka kehidupan gadis bernama Nur Maisarah Syahira sangat bertuah. Mana tidak? Mempunyai rupa yang cukup menawan, pintar, jaguh dalam dunia kokurikulum. Namun, kisah silamnya su...