Syahira merenung tapak tangan El. Kemudian matanya memandang wajah El. Senyuman nipis terlakar cantik di bibir El. Dengan teragak-agak, Syahira cuba mencengkam hujung baju El.
Rizwan terlebih dahulu mencengkam lengan baju Syahira. Terangkat tubuh Syahira apabila Rizwan menarik kasar bajunya itu. Kaki terpaksa ikut langkah Rizwan. Matanya memandang figura itu dari belakang.
El yang melihat tindak balas Rizwan terkelu. Kepala berpaling ke belakang. Jelas, Rizwan membawa Syahira di gelanggang bola tampar.
"Semua! Bersedia posisi masing-masing!" Syahira terkaku. Terpancar aura pemimpin dalam diri Rizwan. Mendengar saja arahan Rizwan, mereka yang di tempat rehat membuka langkah ke arah gelanggang. Masing-masing mula muskil. Apa yang Rizwan ingin lakukan?
"Kapten. Kenapa Syahira join sekali? Bukan..."
"Bersedia saja." Pantas saja Rizwan memotong kata-kata Ifan.
"Syahira..." Hujung lengan baju Syahira ditarik. Bola tampar yang masih digenggam kemas diletakkan di atas tapak tangan Syahira. Hampir terlepas bola itu sebelum Rizwan menahan. Mata Syahira membulat besar. Lantas, kepala ditoleh.
"Maafkan aku. Aku terpaksa dekat sikit." Selangkah, Rizwan maju ke hadapan. Jarak mereka sedikit dekat. Terpaku kornea mata Syahira dengan lirikan mata Rizwan. Hatinya semakin bahagia. Namun, riak wajah Syahira berubah pucat. Eh, ni terlalu rapat!
"Riz."
"Hmmm..." Syahira terkedu. Matanya membulat besar. Rizwan menjungkit kening. Tertunduk kepala Syahira apabila melihat wajah polos Syahira.
"Ja...jauh sikit. Dekat sangat." Rizwan tersentak. Sedar dia terlebih dekat dengan Syahira. Selangkah, Rizwan berundur ke belakang.
Tubuhnya ditunduk agar sama pasar dengan Syahira. Debaran di dada semakin hebat. Helaan nafas Rizwan menampar lembut pipinya.
"Ingat, aku ada dekat sini. Abaikan semuanya. Tutup mata kau..." Bisikan halus Rizwan menenangkan sedikit hati Syahira. Perlahan-lahan, kelopak mata tertutup rapat. Rizwan menarik hujung lengan baju Syahira. Dengan berat, Syahira menarik nafas panjang.
"Pukul." Serentak dengan arahan Rizwan, Syahira memukul bola tampar itu sekuat hatinya. Seretak Syahira mencelikkan mata. Dirinya diserang dengan kejutan.
Angin petang menampar kasar tubuh Rizwan. Baju jersi beralun mengikut angin. Kakinya sudah terbang ke udara setelah melompat begitu tinggi. Tangannya bersedia diangkat kasar.
Pang!
Bola tampar ditampar sekuat hati. Pihak lawan yang ingin menahan sarangan Rizwan tertubung. Pukulan Rizwan sangat kuat!
Langkah kaki Syahira terasa berat. Dia cuba mendekati Rizwan. Nafas Rizwan turun naik. Pelih dingin membasahi wajahnya. Mendengar derap kaki menghampirinya. Kepala berpaling ke belakang. Senyuman nipis terlakar. Matanya memandang lembut wajah Syahira.
"Everything okey?" Syahira merenung dalam wajah Rizwan. Macam mana Rizwan boleh selaju itu? Dia yakin. Rizwan betul-betul di belakangnya tadi!
"Kau ni... Chitar ke? Laju betul!" Mata Rizwan terkebil-kebil. Tak lama kemudian ketawa halus terlepas dibibirnya. Tak percaya. Syahira masih terkejut?
"Kau terkejut ke?" Syahira mencebik. Rizwan tak menjawab soalannya!
"Aku beri arahan lepas aku berdiri depan kau. Aku yang tetapkan sudut untuk kau pukul." Mata Syahira membulat besar. Jadi, dia buat semua ini seorang diri?
"Ye. Awak yang pukul." Senyuman Rizwan semakin lembut melihat mata Syahira bersinar. Seolah-olah gembira dengan usaha dia!
"Betul ke?" Selangkah, Syahira maju ke hadapan. Mata Rizwan membulat besar apabila jarak mereka sangat rapat. Air liur ditelan kelat. Berdebar apabila melihat wajah ceria Syahira.
YOU ARE READING
Code Name: Nurmaira
Acción"Biar aku ubah takdir dengan tangan aku sendiri!"-Nurmaira Ramai orang sangka kehidupan gadis bernama Nur Maisarah Syahira sangat bertuah. Mana tidak? Mempunyai rupa yang cukup menawan, pintar, jaguh dalam dunia kokurikulum. Namun, kisah silamnya su...