Chapter 1

34 3 0
                                    

Angin sempoi-sempoi bahasa menampar dedaun yang ada di pohon ranit. Rama-rama putih terbang mengikut arah angin. Hinggap sebentar di bunga kekwa liar yang tumbuh liar ditemani pula dengan rumput liar. Mengumpul makanan untuknya.

Cahaya matahari terhalang hingga terbentuk satu bayang-bayang besar bagi rama-rama itu. Terasa diri bakal terancam. Pantas ia terbang menjauhi bunga yang baru hinggap. Bunga kekwa liar sudah dilenyek akibat dipijak seseorang.

Helaan nafas semakin laju. Mencari nafas akibat terlalu penat. Namun, kakinya masih digagahkan. Demi melarikan diri. Terpaksalah dia bertahan.

Langkah kakinya semakin laju. Dirinya merasakan masih ada orang mengejarnya dari belakang. Matanya mengerling. Memandang sahabatnya turut berlari.

"Asy! Cepat!" Kepala menoleh ke belakang. Pantas, dia menarik pergelangan tangan sahabatnya. Bimbang mereka ditangkap!

"Jangan lari! Budak nakal!" Gadis berumur 11 tahu terkejut apabila mendengar suara garau dari belakang. Kepala kembali paling ke belakang. Air liur ditelan kelat. Tersentak apabila lelaki separuh abad itu kejar mereka dengan penyapu sentiasa di tangan. Dengan wajah bengis lagi. Seram sejuk!

Mata Asy memandang bangku kayu. Kemudian kotak kayu. Senyuman sinis terlakar. Kakinya memecut laju melepasi gadis itu. Pantas,  itu lepaskan pergelangan tangan kawannya. Kakinya melompat kerusi sebelah kakinya pula memanjat kotak kayu. Dengan tangkas kedua-dua tangannya mencengkam tembok rumah.

Angin pagi meniup lembut rambutnya. Tali leher dilonggarkan. Senyuman senget terlakar. Kakinya mula memanjat dinding tembok rumah. Dengan kemahirannya memanjat pokok. Tidak ada masalah untuk panjat tembok pula.

Gadis yang berdiri di hadapan tembok sedari tadi keluhur-kehilir. Ibu jari digigit menghilangkan rasa gundah dalam jiwa. Namun, terasa cahaya yang menerangi wajahnya mula hilang. Gadis itu menoleh. Matanya membulat besar. Terkejut apabila kawannya masih mencangkung di atas tembok. Kemudian dia memandang adiknya yang masih berusaha memanjat tembok.

Sedar kawannya sedang dalam kesusahan. Asy menghulurkan tangan. Gadis bernama Mira tersentak. Pantas, gadis itu sambut tangan Asy. Tubuhnya ditarik. Tangannya semakin kuat mencengkam tembok. Kemudian dia mengerling matanya. Memandang wajah kakaknya, Syahira. Terpancar kebimbangan di wajah Syahira.

"Asy! Mira!" Syahira terkejut apabila adiknya berusaha memanjat tembok. Dengan cemas, dia berdiri depan tembok. Asy tersenyum senget sempat dia kenyit mata sebelum dia melompat dari tembok itu. Matanya memandang Syahira menyambut tubuh Mira yang turut lompat. Terlepas tertawa dibibirnya. Comel bila Syahira membetulkan baju Mira.

Asy tersentak apabila baru saja dia ingin membuka langkah. terasa tangan kecil Syahira sudah berpaut padanya. kepala berpaling kepala ke belakang. terkejut Asy apabila melihat wajah Syahira semakin sedih.

"Kenapa pergelangan tangan kau le..."

"Lari cepat!" Syahira menjerit nyaring apabila adiknya secara tiba-tiba menarik tangannya. Tak lama kemudian lengan Asy ditarik. Mata Asy membulat besar. Turut terkejut dengan tindakan Mira.

Lelaki tua itu berhenti mengejar mereka bertiga. Nafas lelaki tua itu terputus-putus. Terbongkok-bongkok akibat terlalu penat. Hatinya terbakar panas. Penyapu di tangan dicampak kasar. Sempat lelaki itu mendengus marah.

"Budak ni! Lepas pecahkan pasu. Lari macam tu je! Geramnya!" Lelaki itu membebel seorang diri. Siapa saja tak marah kalau pasu berharga empat ratus pecah macam tu saja?

............

Syahira tertunduk. Mukanya berubah pucat. Berdebar apabila mata helang Ummi dan ayahnya memandang dia dan Mira. Tidak dia sangka dirinya bakal menghadap sepasang singa hari ini!

Code Name: NurmairaWhere stories live. Discover now