Chapter 22

17 2 0
                                    

Angin malam menampar lembut rambut Qarina. Kaki masih melangkah dengan riang. Senyuman tidak lekang di bibirnya. Sempat Qarina mengerling sekilas wajah Iqmal di sebelahnya.

"Siapa nak jumpa Rina? Lagi handsome dari abang Iqmal ke?" Langkah kaki Iqmal terhenti. Matanya terpejam rapat. Gigi diketap kuat.

"Hah?" Qarina tersentak. Langkah kakunya turut terhenti. Matanya memandang wajah Iqmal dengan penih hairan. Dia salah cakap ke?

"Qarina. Jujur dengan abang..." Terhenti kata-kata Iqmal. Suaranya semakin garau menahan rasa bengang. Apabila dia mencelikkan mata. Qarina tersnetak apabila Iqmal memandangnya dengan penuh kemarahan.

"Macam mana..." Kotak dikeluarkan dari poket seluarnya. Apabila kotak itu dibuka. Belian putih berkilat cantik apabila cahaya bulan memancar di belian itu.

"Qarina dapat belian ni?" Mata Qarina membulat besar. Sungguh, dia terkejut! Macam mana belian dalam genggaman Iqmal?

"Mana abang jumpa? Kau selongkar barang aku?" Naik seoktaf nada suara Qarina. Sejujurnya, dia benci ada orang selongkar barangnya!

"Aku tanya, jawablah!" Nada suara Iqmal sama naik. Nafasnya turun naik menahan kemarahan di jiwa. Sekarang, nyawa Qarina dalam bahaya!

..............

Langkah kaki Rizwan terhenti apabila terasa seseorang menarik lengannya. Kepala berpaling ke belakang. Merenung dalam mata hazel Syahira.

"Boleh lepas tak? Takut orang ramai pandanglah..." Sedar dirinya leka dengan keindahan mata Rizwan. Cepat-cepat Syahira menoleh. Sempat dia mengerling sekilas wajah polos kawannya.

"Tak manis orang pandang," sambung Syahira lagi. Rizwan tersentak. Sedar akan kekilafannya. Cepat-cepat lengan baju Syahira dijauhkan dari tangan. R

"Nak jalan dulu ke?" Sempat Rizwan bertanya. Syahira tersengih. Laju saja dia menggelengkan kepala. Bukan tak percayakan Rizwan. Cuma... Dia kurang yakin.

"Oh!" Rizwan memusingkan badannya ke belakang. Wajahnya merona merah. Ah! Tak guna! Dia salah soalan lagi!

Dia tahu je kenapa Syahira tak selesa kalau dia jalan belakang Syahira. Kenapa dia ni lembab sangat ni?

"Ak...aku jalan dulu. Jangan jauh sangat dengan aku." Kaki mula memulakan langkah. Semakin lama, semakin laju. Wajah semakin merah. Sungguh! Dia terlalu malu!

"Riz! Kau nak pergi mana?" Bergema suara Kim di banggunan KLCC. Beberapa mata memandang ie arah kim. Langkah kaki Rizwan mati serta merta.

Kepala berpaling ke belakang. Jelas, Neck menepuk dahi. Mata Syahira terkebil-kebil. Tak tahu apa yang Rizwan fikirkan.

"Muka kau dah Flores! Tak payahlah masuk Wotsen bagai.' Tergeleng kepala Kim melihat Rizwan sudah berdiri dalam kedai. Rizwan tersentak. Matanya melilau. Terkejut apabila dia berdiri dalam Wotsen.

"Malunya aku..." Rizwan menutup mukanya dengan payung topi. Hu... Memang malang juga nasibnya. Kenapa hari ini dia banyak salah ye? Nerves ke apa? Tahulah crush lama jalan-jalan dengan dia!

"Apa kau terjegat dekat situ. Sinilah!" Tergapai-gapai tangan Kim memanggil Rizwan. Rizwan memaksa bibirnya untuk menarik sengih. Pantas, kakinya memecut laju mendekati kawannya.

Rizwan tersengih. Kepala tak gatal digaru. Tergeleng kepala Kim melayan perangai Rizwan. Kadang kala, jadi tenang setenang air. Kadangkala gelabah.

Mereka meneruskan langkah. Sampai saja di gerbang pintu keluar. Mereka melihat air pancut di tengah-tengah kolam. Rizwan berhenti melangkah. Sempat matanya mengerling sekilas wajah Syahira.

Code Name: NurmairaWhere stories live. Discover now