Tidak dia sangka, hujan akan turun waktu petang. Tidak juga dia sangka. Kebahagiaannya telah berakhir dengan kekesalan. Pilu jiwanya melihat kawannya terbaring. Bukan dia!
Kenapa bukan dia yang terbaring di situ? Kenapa gadis yang paling dia cinta mengorbankan diri untuknya. Betul kata ayahnya. Siapa yang dekat dengannya. hidup mereka akan ditimpa nasib malang!
Setelah beberapa doktor membawa Syahira keluar dari ambulan. Kakinya digagahkan untuk ikut sama. Asy berpaut pada balang besi stretcher. Semakin lama, stretcher yang membawa Syahira masuk ke dalam hospital semakin laju. Asy mempercepatkan langkahnya. Wajah pucat tak berdarah Syahira direnung. Jiwanya semakin rapuh. Dia rasa dirinya tidak berguna.
"Rara... Tolonglah bertahan..." Suara Asy semakin sayu. Turbin matanya terasa hangat. Dadanya terpukul rasa sebak. Cuai! Dia rasa sepatutnya dia yang jaga Syahira. Bukan Syahira selamatkan dia. Akibat nak berlagak jadi hero. Syahira jadi mangsa.
Kakinya masih laju melangkah. Walaupun kekuatannya semakin berkurang. Dia perlu gagahkan diri.
Dentuman guruh kuat kedengaran. Langkah kakinya terhenti apabila tiba di luar bilik bedah.Serentak pintu bilik itu ditutup rapat. Hatinya hancur berkecai. Dada berombak ganas. Riak wajahnya semakin lesu tak bermaya. Anak matanya merenung dalam pintu wad kecemasan.
Kakinya melangkah lemah di tempat duduk yang disediakan. Apabila Asy melabuhkan duduk. Kasar saja Asy meraup wajah. Perasaan risau mula hadir dalam jiwanya. Macam mana kalau terjadi apa-apa pada Syahira? Dia tak akan maafkan dirinya sendiri!
"Insyaallah. Semuanya akan baik seperti sediakala." Asy tersentak apabila seseorang menepuk lembut bahunya. Kepala berpaling. Terkejut apabila Ahmad sudah duduk di sebelahnya. Senyuman tawar terlakar dibibir Ahmad.
"Asy tak rasa itu terjadi..." Ahmad merenung dalam anak kata coklat milik Asy. Terdapat kekecewaan terpancar di krone matanya.
"Ini semua salah Asy. Kalau Asy jaga anak pakcik. Mesti Rara..."
"Jangan cakap macam tu. Itu pilihan Syahira," laju saja Ahmad mencantas kata-kata Asy. Wajah Asy direnung dalam. Kesan luka dan lebam jelas kelihatan. Dirinya semakin kesal. Mujur saja anak buahnya sempat sampai sebelum musuh membunuh Asy.
Dia tidak menyalahkan Asy sepenuhnya. Asy masih muda. Kudrat untuk melawan orang dewasa tidak seimbang. Mustahil Asy mampu lindungi anak-anaknya.
"Macam mana dengan Mira?" Ahmad tersedar daripada lamunannya. Kepala berpaling semula. Mata kelabunya merenung dalam wajah bimbang Asy. Tak lama kemudian Ahmad menundukkan kepala.
"Penafasan dia dah stabil. Dari kecil lagi Mira sensitif dengan asap. Masya dengan Zara pula. Dia dalam wad. Mereka pengsan sebab terlalu penat. Syukurlah mereka berjaya lindungi sesama sendiri." Asy tersenyum nipis mendengar apa yang baru ayah Syahira sampaikan. Ummi Syahira, sedang berjuang dalam bilik bedah. Untuk selamatkan Syahira.
"Aku akan rindu kau, Asy. Tapi, jika apa-apa terjadi dekat aku. Jaga adik aku lebih dari nyawa kau sendiri."
Kata-kata Syahira beberapa hari lepas masih menghantui fikiran Asy. Kedua-dua belah tangannya bercantum sesama sendiri. Takut jika Syahira pergi buat selamanya.
Air mata yang ditahan dari tadi. Akhirnya mengalir deras. Bibirnya mengigil hebat. Kesal di jiwa semakin hebat. Tidak dia mampu maafkan dirinya sendiri jika apa-apa terjadi pada Syahira!
Ahmad mengusap lembut belakang tubuh Asy. Pandangannya semakin sayu. Tipulah jika dia berkata dia tak bimbang akan takdir anak-anaknya. Tipulah dia tak takut jika Syahira tidak dapat selamatkan. Namun, dia perlu terima dengan hati terbuka. Ini ujian untuk Asy. Ini juga ujian untuk keluarnya.
YOU ARE READING
Code Name: Nurmaira
Action"Biar aku ubah takdir dengan tangan aku sendiri!"-Nurmaira Ramai orang sangka kehidupan gadis bernama Nur Maisarah Syahira sangat bertuah. Mana tidak? Mempunyai rupa yang cukup menawan, pintar, jaguh dalam dunia kokurikulum. Namun, kisah silamnya su...