Rizwan terkaku. Mata kelabu milik Syamin menusuk ke kornea mata coklat terangnya. Tidak dia sangka Syamin akan keluar semata-mata untuk selamatkannya.
"Jangan gerak." Rizwan tersentak. Kakinya yang ingin berdiri terhenti dengan suara garau Syamin.
Bunyi besi jatuh kuat kedengaran apabila Syamin mencampak kasar batang besi itu. Kelopak matanya ditutup rapat. Pisau di sisip pinggangnya dikeluarkan dari sarung.
Kelopak mata dibuka. Mata dikuyukan. Mata helangnya merenung tajam setiap musuh yang cuba mencederakan Syahira. Langkah kakinya dibuka. Bergerak ke sisi. Kepala masih lagi menoleh ke hadapan.
Apabila Syamin berdiri betul-betul di belakang tubuh Rizwan. Syamin mendepa pisau miliknya, seolah-olah melindungi Rizwan.
Herl tersentak. Matanya membulat besar melihat pandangan maut Syamin. Mata kelabu Syamin menusuk ke kornea mata Herl. Pisau dipusingkan. Tak lama kemudian cahaya bulan sabit telah hilang sinarnya apabila awan hitam menghalang bulan menyinari bumi.
"Siapa yang buat kau?" Rizwan tersentak. Matanya memandang wajah Syamin dengan pandangan sukar ditaksirkan. Syamin, marah sebab dia cedera?
"Kau... demam ke Sya..." Membatu Rizwan apabila Syamin menjelang tajam. Namun, riak wajah Rizwan berubah melihat pandangan penuh kekesalan.
"Aku tanya, siapa buat kau!" Terhinjut bahu Rizwan apabila nada suara Syamin kian meninggi. Matanya memandang setiap orang yang memukulnya tadi.
"Oh... Budak mentah ni..." Pisau di tangannya digenggam semakin kuat. Timbul urat-urat di kekura tangannya. Matanya memandang tajam setiap orang yang memukul Rizwan.
Tak ada sesiapa boleh pukul Rizwan selain dia. Tak ada sesiapa!
Syamin mula membuka langkah. Gigi diketap kuat hingga terbentuknya rahang. Mata kelabunya menikam dalam ke kornea mata Herl. Tiba-tiba kawasan bangunan lama semakin bahang!
"Heh!" Herl berpeluk tubuh. Senyuman mengejek terlakar. Kepala berpaling ke arah lain. Dengan ekor matanya memandang wajah Syamin dengan pandangan mengejek. Baginya perempuan tetap lemah!
"Kau fikir, kau kuat sangat ke? Kenapa? Nak pukul? Sinilah?" Syamin tidak peduli akan perlian Herl. Malah, kekudanya dibuka. Mood silat dia sudah dipasang. Kali ini, dia tidak akan bari peluang!
"Serius? Kau cabar aku ke?" Kali ini Syamin meminta kepastian. Semakin galak Herl menarik senyum mengejek. Kali itu matanya memandang wajah Syamin dengan pandangan penuh kebosanan. Semestinya dia dapat menepis serangan perempuan depannya itu!
"Jangan risau... Nanti, aku akan tangkap kau dengan mudah." Hati Syamin semakin berapi. Riak wajah semakin bengis. Terasa dirinya terhina!
"Ah... Boss aku benarkan aku ratah kau sebelum bagi dia... Tak sabar..."
Buk!
Herl tersentak apabila Syamin sudah menghayun penumbuknya. Huh! Nasib sempat mengelak!
Ekor matanya memandang dinding yang ditumbuk. Hampir lupa dia cara bernafas apabila dinding usang itu telah retak.
"Meh. Ratah penumbuk aku!" Pisau di tangan digenggam erat. Seretak dia melemparkan pisau itu. Tangannya cuba menumbuk lagi wajah Herl.
Sekali lagi, tuah membelahi Herl. Dia sempat mengelak. Sipi-sipi saja nak kena wajah dia!
Syamin mengakap pisau yang dilempar tadi. Dia membetulkan kekuda sebelum pisau itu pantas yang boleh melibas tubuh Herl.
Herl sedaya upaya mengelak mata pisau itu dari mengena wajahnya. Matanya membulat besar apabila mata pisau milik Syamin hampir mengena dada kanannya.
YOU ARE READING
Code Name: Nurmaira
Acción"Biar aku ubah takdir dengan tangan aku sendiri!"-Nurmaira Ramai orang sangka kehidupan gadis bernama Nur Maisarah Syahira sangat bertuah. Mana tidak? Mempunyai rupa yang cukup menawan, pintar, jaguh dalam dunia kokurikulum. Namun, kisah silamnya su...