Tersangatlah bosan ye duduk kat rumah ni lagi-lagi kalau Fikry takda.Biasa kalau masa lapang macam ni kitaorang selalu akan borak-borak tak pun buat hobi masing-masing kadang baca buku sama-sama.
'Rasanya hari ni kot Abie balik' ujar Haniz .
Haniz ralit membaca buku di bilik tidurnya.Tidak lama kemudian bunyi message masuk.Pantas tangan Haniz mencapai telefonnya yang diletakkan di tepi meja.Skrin telefon dibuka terus membuka Whatsapp,nampaknya dari suami tercinta.Tersenyum lebar Haniz baca pesanan ringkas dari Fikry bila dapat tahu yang suaminya itu akan balik malam nanti.
Fikry : Assalam...sayang,malam nanti ambil Abie kat AIRPORT eh > <...malam ni Abie balik,don't forget ya nanti Abie merajuk.
Begitulah pesanan dari Fikry.Itulah yang membuatkan Haniz tersengih-sengih.
Jam ditangan dikerling.Tepat pukul 2 petang.
'Nak pakai baju apa ya?' gumam Haniz sendiri.Nak ke Airport je pun HAHAHAHA.
"Baik aku turun awal sikit takut jammed" kata Haniz.Maklumlah KL katakan,masa raya je tak jammed.
****************
AIRPORT
Kelibat Fikry yang sedang menyeret Bagasi seraya mata ralit meneliti telefon ditangannya.Haniz yang merasakan kelibat suaminya itu,segera menghampiri . Yes,tidak salah lagi itu memang Fikry.
"Abie!..." jerit Haniz perlahan sambil melambai-lambai tangannya sebagai isyarat.
Fikry tersenyum bila sosok si isteri tercinta didepan mata.Laju mengatur langkah untuk mendapatkan Haniz seraya terus memeluk erat isterinya itu.Terlebur jua kerinduaan yang disimpan rapi dalam hati.
"Abie sihat? " tanya Haniz yang masih dalam dakapan Fikry.
"Sihat je..." jawab Fikry.
Pelukkan dileraikan.
"Jomlah balik, tapi sebelum tu kita makan dulu lah...Abie lapar" ujar Fikry dengan wajah tersengeh macam kerang busuk.
"Boleh jugak,dah lama kan kita tak dating makan kat luar" usik Haniz.
"Haah kan..." balas Fikry seraya mencuit hidung isterinya.
Mereka berdua mengatur langkah meninggalkan Airport dan memulakan perjalanan menuju ke restaurant berdekatan.--------------------------------------------
Restaurant
Fikry & Haniz sedang berselera menjamu selera di sebuah restauran kegemaran mereka. Lauk yang menjadi kegemaran mereka berdua adalah 'Ikan Patin Masak Tempoyak'.
Dalam sedang enak menjamu selera.Tiba-tiba bunyi deringan telefon milik Fikry tertera nama contact 'Nadir'.Terbutang mata Fikry,dengan pantas Fikry menamatkan panggilan telefon tersebut. Rasa cemas menyelubungi diri.
"Lah,kenapa Abie tak jawab call tu?" tanya Haniz dengan penuh hairan.
"Takde apelah tu...nak tanya hal kerja lah tu" balas Fikry yang sedikit gabra.
"Jawab je lah,manalah tahu ada hal penting ke apa kan" ujar Haniz.
"Nanti-nantilah Abie call dia balik..." balas Fikry.
Haniz hanya mengangguk faham.Tapi ada satu perkara yang sedang bermain difikiran nya. Siapa Nadir? Rasanya dia tak pernah kenal pun nama tu. Yalah kadang tu Haniz check jugak telefon suaminya itu sekali sekala. Ye betul,memang nama tu tiada dalam 'kenalan' dalam telefon Fikry.
Tetapi firasat Haniz seringkali mengatakan yang Fikry seolah ada sesuatu yang dia sorokkan. Tapi berkali juga Haniz menidakkan firasat tersebut. Mana tidaknya, Fikry seorang yang sangat jujur dan tidak pernah menyorokkan sesuatu dibelakang Haniz.
--------------------------------
Fikry merebahkan badannya diatas katil diikuti Haniz. Serasa nyaman sekali bila dapat baring diatas tilam yang sangat empuk.
"Fuh...seronok kan bila dapat baring kat katil" ujar Fikry.
"Kan..." jawab Haniz ringkas.
Fikry memalingkan badannya menghadap Haniz. Sekarang mereka berdua saling bertatapan. Wajah mulus Haniz ditatap Fikry seraya jari-jemari mengusap helaian rambut di pipi dan dikemas rapi ditepi telinga . Balasan senyum dilemparkan oleh Haniz. Romantik juga si Fikry ni.
" Abie...nak tanya boleh? " soal Haniz.
"Hmmm...nak tanya apa?" tanya Fikry sambil menongkatkan kepalanya.
"Hari tu...kenapa Abie tak reply and jawab call sayang? " kata Haniz. Senyum dibibir terus hilang.
'Alamak,dia tanya pulak...' desas hati Fikry.
"Hurmm...Abie busy nak siapkan kertas kerja tu yang tak reply message dan tak angkat call " jawab Fikry dengan cliche.
"Memang 24 jam asyik dengan kerja ke? " nada suara Haniz berubah sedikit serius.
"Takdelah, Abie penat...sampai terlelap kat meja. Tu yang tak sedar tu sayang call, message apa semua " itu alasan yang dilontarkan oleh Fikry. Daripada baring terus bangun Fikry dibuatnya.
'Tolonglah Haniz percaya alasan aku kali ni" desis Fikry dalam hati.
"Hurm...apa-apa jelah.." balas Haniz seraya membuat mata ke atas. Cliche betul . Haniz yang tadinya memusingkan badannya menghadap Fikry kembali menukar posisi badannya. Haniz memalingkan badannya dari Fikry lantas itu selimut dicapai. Ya! Haniz merajuk. Hari tu tak dapat nak merajuk,so hari ni Haniz balas dendam. Rasakan perasaan tu bila diri tak dihiraukan.
'Kali ni aku nak merajuk lama sikit..padan muka,hahhaa' desis Haniz dalam hati. Kali ni dia akan kenakan Fikry. Memang geram je dengan si Fikry ni kadang-kadang,sampai 2 hari tak menyahut telefon.Terpaling busy sangat.Sesuatu sangat.
"Sayang..." meleret Fikry memanggil seraya mendekatkan dirinya kepada Haniz.
"Sayang jangan lah macam ni...Abie minta maaf sebab tak jawab and reply message sayang " ujar Fikry . Haniz hanya diam seribu bahasa.Cepat betul perempuan berubah.Tadi elok je. Kalau tak macam tu, bukan perempuan lah namanya.
"Sayang mengantuklah,nak tidur..." balas Haniz tanpa menoleh sedikit pun wajah Fikry.
Fikry diselubungi rasa bersalah. Sangat menempah maut ya si Fikry ni.Fikry langsung tak memberi alasan yang munasabah,seperti ada sesuatu yang Fikry sembunyikan dibelakang Haniz. Satu perkara yang Fikry tidak tahu mengenai Haniz adalah isterinya itu mempunyai satu perasaan atau firasat yang sangat kuat,belum lagi orang lain bagitahu dia seakan sudah dapat meneka apa perkara yang hendak disampaikan. Nampak seperti tidak tahu apa-apa tetapi sebenarnya dia sudah tahu terlebih dahulu.
'Takkan dia tahu kot...ish tak mungkin' gumam Fikry . Fikry membiarkan rajuk isterinya itu,hanya membuang masa kalau dia bertanya banyak soalan.Fikry mengambil keputusan untuk tidur,letih pun tak hilang lagi lepas balik dari Korea.
---------------------------------------------------------------
Jangan lupa baca,like and komen tau..muah.
YOU ARE READING
Ms.SENIOR, 💌Mr.JUNIOR [On Going]
RomanceAdakah Bahagia itu terletaknya pada orang lain atau diri sendiri? Semestinya bahagia itu terletak pada diri,kenapa perlu memikirkan bahagianya orang lain sebelum diri sendiri.Jika memilih untuk bahagia sendiri maka diri sendiri adalah perlu menjadi...