#Bab 22

107 5 3
                                    

((Dirisik...))

Tibalah hari dimana aku akan dirisik oleh seseorang yang aku sendiri tak kenal. Sejujurnya aku tak tahu siapa orangnya. Ibu,abah dan Ammar seolah telah berpakat untuk mendiamkan diri setiap kali aku ajukan soalan berkenaan siapa gerangan orang yang nak datang merisik tu. Tapi haritu Am ada jugak bagi hint. Katanya lelaki yang nak datang merisik aku tu dah lama suka kat aku. Hurmmm....pelik jugak aku,rupanya ada jugak orang minat kat aku??...hahaha...

Sampai tak tidur malam aku dibuatnya. Tapi kali ni aku memang betul-betul bersedia nak kahwin. Yelah umur pun dah meningkat. Harapnya pilihan keluarga aku ni baik . Orang selalu kata yang pilihan keluarga adalah yang paling tepat. Malam sebelum tu, ibu bagitahu yang ada orang nak datang merisik,macam nak pecah je jantung. Mana taknya,tiba-tiba je. Memang bertubilah soalan keluar dari mulut aku.  Ok apa yang aku tahu,tetamu datang salam pukul 12 tengah hari macamtu...boleh lunch sekali katanya.

Sekarang ni jam baru pukul 7 pagi,masih ada banyak masa lagi nak prepair everything. Nasib baik ada mak su,makngah dan yang lain. Kita orang buat simple je,yelah sekadar datang merisik kan...bukannya kenduri kahwin. Ha...ha..hah...

Aku melangkah ke dapur untuk tolong ape yang patut. Maklumlah orang perempuan kan nanti tak ditolong dikatanya anak dara malas hurmm...apelah nasib orang perempuan kan.

"Ha,baru nampak anak dara ni..." tegur maksu.

"Eh maksu,haniz baru lepas ion baju tadi..." jawab aku dengan senyuman. Aku memang bersyukur gila ada makcik pakcik yang sejenis tidak sibuk dengan urusan orang lain. Mereka ni jenis yang tak kisah punya. Supportive pulak tu. Hu..hu... tambahan pulak ada sepupu-sepupu yang tak gedik nak mati. Sebenarnya saudara mara aku ni warak sedikit. Sepupu aku kebanyakkan nya perempuan. Tutur kata mereka tu memang sopan gila...kadang tu aku rasa aku yang kasar.

"Haniz, tolong mak potongkan timun ni..." panggil ibu yang sememangnya orang yang paling busy sekali,ha...ha...hah...tanpa buang masa aku terus melakukan tugasan aku.

Bukan aku sorang je ye dekat meja makan tu...ada sepupu perempuan aku sekali. Ada lah jugak teman nak borak. Diorang tu memang ramah.

"Eh Niz, kau tau ke siapa yang nak datang merisik?" Syira memulakan perbualan setelah suasana sunyi sepi.

"Ermm..sebenarnya aku pun tak tahu siapa. Ibu dengan abah aku yang aturkan. Jangan kata nama rupa dia pun aku tak tahu." ujar ku dengan tangan yang tak henti menghiris timun.

"Oh yeke,takpe nanti kau tengok jugak kan. Pilihan keluarga ni yang paling terbaik tau." sedikit kata nasihat daripada Syira. Orang nya lemah lembut,berkulit putih dan tak pernah memburukkan orang lain. Setiap kali jumpa,yang menjadi topik perbualan kami ialah yang berkaitan agama je.

"Kau sekarang kerja ape erk? " sampuk Mira yang tengah mengupas bawang. Ha,dia ni jenis yang lantang bersuara,pastu kelakar orang nya. Memang sporting habis lah. Pendengar yang baik. Dia ni tua setahun je dari aku. Yang Syira pulak tua 4 tahun dari aku. Tapi dia dah kahwin dah...2 tahun yang lepas.

"Aku sekarang ada buka restoran kat bandar tu ha. Tu yang busy kebelakangan ni. Masih baru lagi. 2 bulan yang lepas. Impian aku dari sekolah menengah lagi." panjang lebar aku explain. Ye aku baru je buka kedai makan kat bandar tu. Masih baru lagi beroperasi. Kedai tu aku banyak gunakan teknologi. So,canggihlah jugak kiranya.

"La...yeke,eh boleh la pergi sana nanti kan. Tak sangka kau dah buka kedai makan. Diam-diam eh kau." cadang Mira kepada yang lain dan yang lain masing-masing setuju.

Semakin rancak perbulan kami berlima dimeja makan tersebut. Macam-macam cerita lama yang dibuka mana taknya memang pecah perut lah ketawa. Setelah selesai membantu didapur,aku melihat jam di dinding dapur menunjukkan kurang 2 jam je lagi tetamu nak sampai.

"Ha,Haniz. Kamu kena bersiap cepat,tak lama lagi tu. Takpe,nanti ibu suruh maksu yang jagakan sup kari ni. Kamu pergi mandi." Puan Lin yang melihat anaknya itu masih lagi belum bersiap,risau kalau tak sempat siap.

"Yelah ibu,haniz nak mandi dulu..." tanpa berlengah lagi aku terus melangkah ke bilik.

Aku masuk ke bilik untuk membersihkan diri. Terasa melekit-lekit badan ni. Sementara tu aku duduk dibirai katil. Nak keringkan badan sebab berpeluh. Panas jugak cuaca hari ni,terasa bahang dia kat dapur.

Usai saja membersihkan diri,baju jubah berwarna baby blue tersebut disarung di badan. Warna kegemaran aku. Potongan jubah ni sangat kemas dan cantik. Tidak terlalu nampak body. Sedikit solekan diwajah,tidak nampak terlalu berat tapi natural look. Hanya gincu dibibir ala-ala style korea kononnya dan maskara digunakan. Segaja aku biarkan muka seperti tidak bersolek,nak lelaki tu tengok wajah aku tanpa solek. Kulit aku ni putih,tidaklah melepak ye...aku ni jenis yang malas nak bersolek bagai. Rimas. Tudung shawl berwarna blue grey untuk dipadankan dengan baju, siap terletak dikepala. Gaya lilitan juga aku hanya tengok kat YouTube je. He...he...he...

Setelah lama bersiap,sekarang ni hanya menanti ketibaan tetamu je. Segala persiapan sudah pun siap. Seperti biasa lelaki sememangnya berada di ruang tamu. Bunyi riuh yang dari tadi masih belum reda ha...hah..hah...

Tock!Tock!

Bunyi pintu bilik diketuk. "Masuklah..." ujar aku yang tengah layan phone.

"Akak...Amboiii bukan main lagi cantik dia." Ammar mengambil tempat di birai katil dan posisi duduk dihadap kepadaku.

"Ouh Ammar rupanya,ada ape ni tiba-tiba datang lepastu puji macam tak ikhlas je." usik aku.

"Eh orang puji ikhlaslah,akak mana tahu...Malaikat pun tak tahu. Takde saja nak jengok akak,kot-kot akak lari ke apa kan" terbahak-bahak Ammar ketawa sehingga terkeluar air mata.

"Dah kenapa dengan kau ni,apesal pulak akak nak lari?..." balas aku dengan riaksi yang agak menyampah bila dia ketawa macam tu.

"Yelah,kot akak tak suka pilihan ibu dengan abah..." sekali lagi usikkan dari Ammar. Jari ku terus memulas lengan Am sebab geram dengan usikkan dia tu.

"Ish,akak ni sakitlah. Nanti tak berkulit lengan Am nanti,sebab akak yang asyik pulas je." Ammar mencebikkan mulut.

"Kenapa datang sini?" soal aku dengan menukar topik,dia tu semakin dilayan semakin menjadi.

"Oh ye,lupa pulak. Ni ada something nak bagi akak ni." menarik keluar sehelai sampul surat berisi surat dari poket kurta nya. Itulah benda yang aku dok perati dari tadi. Ammar menghulurkan sampul tadi kepada aku.

"Ape ni??"  soal aku. Dahi berkerut. Dah siapa pulak yang bagi ni. Whatsapp je lah kan senang.

"Alaa...akak baca jelah. Dah Ammar nak tolong abah ni ye. Jangan lupa bacaa...." usik Ammar nakal.

Suasana dibilik sunyi...aku sorang je dalam bilik ni. Sampul surat masih belum dibuka...

Ms.SENIOR, 💌Mr.JUNIOR [On Going]Where stories live. Discover now