AKU membancuh air coklat panas sambil duduk menghadap jendela di dalam kamar tidur. Hari ini cukup tempoh seminggu dan Iman akan pulang ke sini.
Tetapi, apa jalan penyelesaiannya? Kelmarin, aku cuba juga berjumpa dengan pengurus yang menguruskan kebajikan pelajar tajaan soal rumah sewa. Katanya, semuanya sudah penuh dan hanya rumah ini saja yang kosong.
Mereka fikirkan Iman yang sudah setahun menatap di sini tidak menangguhkan pengajiannya rupanya lelaki itu menangguhkan pengajian selama empat bulan menjadikan lelaki itu masih ada tempoh pembelajaran selama setahun lebih lagi.
Tetapi, mungkin juga Iman sudah menjumpai rumah sewa yang baru kan? Takkanlah dia tak ada kawan langsung yang boleh menolongnya?
Aku menongkat dagu. Pokok pangkalnya, aku perlu menunggu Iman pulang dan bertemu dengannya saja. Nombor telefon lelaki itu yang sudah selamat disimpan, hanya dipandang sepi.
Iman masih belum pulang. Mungkin sibuk dengan kerja separuh masanya.
Aku menghidupkan komputer riba milikku, membuka aplikasi skype. Aku segera menghubungi Erhan dan sekelip mata wajah adikku yang agak tampan muncul di skrin.
Baru sekejap aku meninggalkannya, Erhan sudah tumbuh janggut sejemput! Erhan tersenyum lebar menjadikan wajahnya tampak lebih ceria.
“Assalamualaikum, kakak! Ingatkan dah lupa dekat Erhan.” Erhan melambai ke arahku dengan teruja. Alamak, ada bau-bau orang merajuk!
“Waalaikumussalam, mana ada lupalah. Kan akak selalu aje mesej Erhan.” Aku membalas sambil menjelingnya sekilas, mengada betul!
“Yalah, seronok tak Jepun?” soal Erhan, memandang ke arahku dengan rasa ingin tahu.
“Seronok! Cantik sangat-sangat scenery dekat sini, Han. Nanti kau datanglah sini dengan ibu, dengan baba.” Aku mengajaknya sambil tersenyum.
Erhan mencebikkan bibirnya.
“Busy la, kakak. Han kan baru aje mula kerja. Nanti Han dapat gaji, Han pergi sana.” Mata Erhan sudah bersinar-sinar.
“Wah, dah mula kerja dah adik kakak? Besar dah dia!” Aku mengusik Erhan membuatkan Erhan tersenyum bangga.
Ah, menyampah!
“Yalah, dah boleh kahwin kan kakak?” soal Erhan sambil ketawa kecil.
“Engkau seluar dalam pun ibu basuh lagi, telur goreng pun hangit lagi, jangan nak mimpi! Menderita bakal bini kau nanti.” Aku gelengkan kepala, melarangnya.
“Eh, kakak ni! Mana adalah. Kakak takut Han langkah bendul eh?” Erhan cuba mengusikku pulak.
Langsung tak terkesanlah.
“Kau langkahlah berbendul-bendul pun. Akak tak hairan.” Aku mencebik bibir. Dasar budak kuat berangan, tak tahulah siapa yang mahukan dia.
Tak larat melayan!
“Iyalah tu!”
“Tapi, apa pendapat Erhan kalau akak nak kahwin?” soalku perlahan, sambil memandang Erhan yang sibuk mengunyah kacang.
“Akak nak kahwin?! Dengan siapa? Erhan kenal ke? Sumpahlah, akak!” Erhan sudah membulatkan matanya. Sumpah, menyeramkan!
“Ish, kan akak minta pendapat je! Bukan akak nak kahwin sekarang pun.” Aku sudah memicit kepala. Aku dengan anger issue yang satu ini tambah kepala batu, lelaki manalah yang tahan.
“Oh, baik baik! Han rasa tak ada masalah pun asalkan akak dengan lelaki tu stabil dan sekufu. Umur akak pun sesuailah untuk kahwin. Betul tak?” Erhan angkat keningnya berkali-kali.
YOU ARE READING
- sunrise©
Romance( romantik komedi oleh haniswrite, karya ke 8 di wattpad ) Imaan Daiyani Iman Adrith Iman kuasa dua. Apa yang akan terjadi apabila dua insan asing disatukan dan hidup di bawah bumbung yang sama di bumi matahari terbit? "Daiyani, kenapa baju saya...