Sejak kejadian di hadapan sekolah di mana Amani menyelamatkan Adriana daripada dilanggar motosikal, hidup Adriana terasa aneh. Amani, gadis yang selama ini dia buli, kini muncul di fikirannya lebih kerap daripada biasa Dan bukan sebagai musuh, tetapi sebagai seseorang yang Adriana mula pandang dengan cara yang berbeza. Setiap kali dia teringat wajah tenang Amani yang tidak langsung membalas dendam, dia merasa hatinya terikat dengan sesuatu yang tidak pernah dia rasakan sebelum ini.
Hari demi hari berlalu, dan Adriana mendapati dirinya sering memperhatikan Amani. Bukan lagi dengan pandangan benci, tetapi dengan rasa kagum yang perlahan-lahan bertukar menjadi sesuatu yang lebih mendalam. Dia tidak tahu bagaimana hendak menjelaskannya. Setiap kali Amani berada berhampiran, Adriana merasa hatinya berdebar-debar dengan kuat. Perasaan yang selama ini dipenuhi ego dan kebencian kini berubah menjadi rasa malu dan kekaguman.
Suatu petang selepas latihan bola baling, Adriana mendapati dirinya berdiri di luar dewan sekolah, memandang ke arah gelanggang. Di sana, Amani sedang menjalani latihan ringan untuk memulihkan kecederaannya. Gerakan Amani masih anggun walaupun perlahan. Setiap langkah yang Amani ambil, setiap lontaran bola yang dia lempar, semuanya membuatkan Adriana tersentak dengan rasa yang semakin mendalam.
“Apa sebenarnya yang aku rasa ni?” bisik hati Adriana. Dia cuba untuk menafikannya, tapi perasaan itu semakin sukar untuk diabaikan.
Di satu sudut, Adriana menyedari bahawa dia telah lama menafikan kehadiran perasaan yang lebih lembut ini. Dia bukan marah kepada Amani kerana kelemahannya, tetapi kerana Amani terlalu sempurna, baik hati, kuat, dan tidak pernah membalas dendam walaupun dia sering dibuli. Semua sifat yang Amani miliki adalah sesuatu yang Adriana kagumi dalam diam, tetapi egonya yang terlalu besar menghalangnya daripada mengakuinya.
Adriana memandang Amani yang sedang berlatih seorang diri. Akhirnya, dia memberanikan diri untuk melangkah ke arah Amani. Jantungnya berdebar semakin kuat, dan dia tahu bahawa ini bukan lagi kerana rasa bersalah akan tetapi sesuatu yang lebih daripada itu. Dia menghampiri Amani perlahan-lahan, cuba mengatur kata-kata yang ingin diucapkannya.
Amani menoleh apabila menyedari kehadiran Adriana. Dia kelihatan sedikit terkejut, tetapi tetap tenang seperti biasa. "Adriana? Ada apa?"
Adriana menggenggam jemarinya, cuba mengawal kegugupannya. "Aku... aku cuma nak pastikan kau okey," katanya, agak terbata-bata. Ini kali pertama dia bercakap dengan Amani tanpa nada sindiran atau marah. Nada suaranya lembut, sesuatu yang asing bagi dirinya sendiri.
Amani memandang Adriana dengan kening terangkat, jelas terkejut dengan sikapnya yang tiba-tiba berubah. "Aku okey. Kecederaan ni dah semakin pulih," jawab Amani, tidak pasti apa yang sebenarnya berlaku dengan Adriana.
Suasana di antara mereka menjadi sunyi seketika. Adriana terasa semakin gugup, tidak tahu bagaimana hendak meneruskan perbualan. Namun, dia tahu dia tidak boleh terus berdiam diri. Akhirnya, dia mengumpul keberaniannya dan bersuara.
“Amani, aku... aku minta maaf.” Kata-kata itu terasa sukar diucapkan, tetapi ia akhirnya keluar dari mulut Adriana. “Aku tahu aku dah banyak buat salah pada kau. Aku... selama ni aku cemburu. Aku cemburu dengan bakat kau, kekuatan kau. Tapi… itu tak beri aku alasan untuk buat apa yang aku buat.”
Amani mendiamkan diri, memandang Adriana dengan pandangan penuh perhatian. Dia tidak menyangka Adriana akan mengaku salah, lebih-lebih lagi meminta maaf. Namun, dia juga dapat melihat bahawa ada sesuatu yang lebih dalam di balik permohonan maaf itu—sesuatu yang Adriana sendiri mungkin belum sepenuhnya faham.
“Aku terima maaf kau, Adriana,” kata Amani akhirnya. “Tapi aku harap kau faham, hidup ni bukan tentang siapa yang lebih hebat. Kita semua boleh jadi hebat kalau kita saling menyokong.”
Adriana mengangguk perlahan, matanya masih memandang Amani dengan perasaan yang semakin kuat. Untuk pertama kalinya, dia merasakan sesuatu yang lebih dari sekadar kekaguman. Setiap kali dia berada dekat dengan Amani, ada rasa hangat yang mengalir dalam dirinya iaitu sesuatu yang dia tidak pernah rasakan sebelum ini dengan sesiapa pun.
Tanpa sedar, Adriana memandang mata Amani dengan penuh perasaan, dan ketika Amani membalas pandangannya, Adriana terasa dunia seakan berhenti seketika. Degupan jantungnya semakin kuat, dan dia tahu perasaan ini bukan sekadar rasa bersalah atau kekaguman.
Dia mula jatuh cinta.
Tapi cinta ini bukan cinta yang tiba-tiba muncul begitu saja. Ia adalah cinta yang tumbuh perlahan-lahan, di balik semua kebencian, cemburu, dan persaingan. Cinta yang timbul daripada kekaguman terhadap seseorang yang telah menunjukkan bahawa kebaikan hati lebih kuat daripada segala-galanya.
Adriana mengambil nafas dalam-dalam sebelum berkata perlahan, “Aku… tak tahu macam mana nak cakap benda ni, tapi… sejak kejadian tu, aku rasa lain. Aku tak boleh berhenti fikirkan kau. Setiap kali aku tengok kau, aku rasa… aku rasa aku mula suka kau.”
Amani terkejut mendengar pengakuan itu. Dia tidak pernah menjangka bahawa Adriana, gadis yang selalu membulinya, kini menyimpan perasaan terhadapnya. Namun, Amani juga dapat merasakan keikhlasan dalam suara Adriana. Adriana yang egois, keras kepala, dan sering bersikap dingin kini kelihatan rapuh di hadapannya—rapuh kerana cinta.
Amani tersenyum tipis, walaupun hatinya berdebar sedikit. “Adriana, cinta bukan sesuatu yang boleh kau paksa atau rancang. Tapi kalau kau ikhlas, mungkin kita boleh mula sebagai kawan.”
Adriana mengangguk perlahan. Itu adalah permulaan yang cukup baik baginya. Walaupun perasaannya masih bercampur baur, dia tahu satu perkara bahawa Amani adalah orang yang telah mengubahnya, dan mungkin, satu hari nanti, cinta itu akan menjadi sesuatu yang lebih indah.
YOU ARE READING
Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅
RomanceAdriana, seorang bintang bola baling yang disegani, mempunyai reputasi bukan hanya kerana kehebatannya di gelanggang, tetapi juga kerana sikap egois dan kasarnya di luar padang. Dia sering membuli rakan sepasukannya, Amani seorang gadis pendiam yang...