Selepas insiden di mana Adriana menendang tongkat Amani, suasana di sekolah semakin tegang antara mereka berdua. Amani masih berusaha untuk pulih dari kecederaannya, sementara Adriana semakin dijauhi oleh rakan-rakannya. Namun, seperti biasa, Adriana tidak mahu mengakui bahawa ada sesuatu yang salah. Dia terus menyalahkan Amani dalam setiap perkara, walaupun jauh di sudut hati, dia mula merasa kesepian.
Pada suatu petang selepas sekolah, Adriana berjalan keluar dari bangunan sekolah dengan wajah yang masam. Dia tidak peduli pada pelajar-pelajar lain yang berjalan di sekitarnya, dan fikirannya jauh melayang. Hari itu tidak berjalan seperti yang dia mahukan rakan-rakannya mula menjauhkan diri, jurulatih semakin dingin, dan pelajar lain semakin jelas menunjukkan rasa tidak suka terhadapnya. Namun, Adriana masih berpura-pura tidak peduli, menutupi kerapuhan hatinya dengan ego yang tinggi.
Di depan sekolah, jalan raya sibuk seperti biasa. Beberapa pelajar sedang menyeberang untuk pulang ke rumah, dan Adriana, yang asyik dengan telefon bimbitnya, tidak menyedari bahaya yang semakin mendekat. Sebuah motosikal meluncur laju di jalan, dan tanpa disedari, Adriana melangkah ke tengah jalan tanpa melihat ke kiri atau kanan.
Tiba-tiba, terdengar suara jeritan.
"Adriana, awas!"
Adriana mengangkat kepalanya dan melihat motosikal yang sedang melaju ke arahnya. Dalam beberapa saat, semuanya seakan bergerak perlahan, dan dia tahu bahawa dia tidak sempat mengelak. Namun, sebelum motosikal itu sempat menghentamnya, seseorang menarik tubuhnya ke tepi dengan kuat. Adriana jatuh ke atas kaki lima, selamat daripada dilanggar, tetapi terkejut dengan apa yang baru saja berlaku.
Dia mendongak, dan yang berdiri di hadapannya adalah Amani. Seorang gadis yang selama ini dia buli dan hina. Amani berdiri dengan nafas yang sedikit tercungap-cungap, masih memegang tongkatnya untuk menyokong dirinya. Walaupun jelas lututnya belum sembuh sepenuhnya, Amani tidak ragu-ragu untuk menyelamatkan Adriana dari kecelakaan.
Adriana masih terkejut, tidak mampu bersuara. Dia hanya mampu memandang Amani, yang jelas berada dalam kesakitan selepas tarikan kuat itu.
“Amani… kau…” Adriana cuba berkata sesuatu, tetapi tiada kata yang keluar. Dia tidak pernah menjangka bahawa orang yang dia buli selama ini adalah orang yang akan menyelamatkannya.
Amani hanya menghela nafas perlahan, jelas cuba menahan kesakitan di lututnya. “Hati-hati lain kali. Kau hampir dilanggar,” katanya dengan nada tenang, namun tegas.
Adriana masih tidak tahu bagaimana mahu membalas. Ini adalah kali pertama dia merasa begitu keliru. Dia sepatutnya membenci Amani, tetapi Amani baru sahaja menyelamatkannya. Perasaan malu, bersalah, dan bingung bersatu dalam dirinya, sesuatu yang dia tidak pernah rasakan sebelum ini.
Amani memandang Adriana dengan wajah yang tenang, walaupun kesakitan masih jelas di matanya. “Aku tak peduli apa yang kau pernah buat pada aku, Adriana. Tapi aku harap, kau boleh belajar daripada apa yang berlaku.”
Selepas mengucapkan kata-kata itu, Amani berpaling dan berjalan pergi, meninggalkan Adriana sendirian di tepi jalan. Adriana masih duduk di situ, memandang belakang Amani yang semakin menjauh. Perasaannya bercampur-baur dan rasa bersalah yang mendalam mula meresap ke dalam dirinya, menggantikan ego yang selama ini dia gunakan untuk melindungi kelemahannya.
Adriana merasakan jantungnya berdebar lebih kencang, bukan kerana takut, tetapi kerana dia mula menyedari sesuatu yang dia tidak pernah akui sebelum ini bahawa Amani jauh lebih kuat daripada yang dia sangka, bukan hanya dalam permainan, tetapi dalam sifat dan hati.
Buat pertama kali, Adriana merasa kerdil di hadapan seseorang yang dia selalu pandang rendah.
YOU ARE READING
Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅
RomanceAdriana, seorang bintang bola baling yang disegani, mempunyai reputasi bukan hanya kerana kehebatannya di gelanggang, tetapi juga kerana sikap egois dan kasarnya di luar padang. Dia sering membuli rakan sepasukannya, Amani seorang gadis pendiam yang...