Adriana duduk termenung di tepi tingkap, memandang jauh ke luar sambil merenung masa depan yang semakin rumit. Dia tahu bahawa tawaran kontrak di Jepun adalah sesuatu yang dia tidak mampu lepaskan. Ini adalah peluang untuk memperkukuhkan kerjayanya, sesuatu yang telah lama dia usahakan dengan susah payah. Namun, di sebalik kejayaan ini, hubungan dengan Amani semakin merenggang.
Selepas beberapa hari memikirkan perkara tersebut, Adriana akhirnya membuat keputusan. “Saya kena ke Jepun, Amani. Ini adalah peluang yang terlalu besar untuk saya lepaskan. Saya harap awak boleh faham,” katanya perlahan, cuba mengelak daripada menatap mata Amani yang penuh dengan kekhuatiran.
Amani terdiam lama, memandang Adriana dengan mata yang berkaca. “Jadi, awak pilih kerjaya awak daripada hubungan kita?” suaranya perlahan, tetapi penuh dengan kepedihan.
Adriana menggeleng, cuba menjelaskan perasaannya. “Bukan macam tu. Saya buat keputusan ini bukan sebab saya tak peduli dengan hubungan kita. Tapi saya juga tak boleh mengorbankan impian saya. Saya harap kita boleh cari jalan untuk melalui semua ini bersama, seperti yang kita pernah lakukan sebelum ini.”
Namun, Amani merasa seperti dia telah ditinggalkan. “Awak nak saya faham, tapi awak tak nampak apa yang saya rasa. Kita baru sahaja lalui perpisahan selama berbulan-bulan, dan sekarang awak nak pergi lagi. Awak tak risau apa yang akan jadi pada kita?”
Adriana menghela nafas berat. “Saya risau. Tapi saya percaya kalau cinta kita cukup kuat, kita boleh hadapi apa saja. Saya akan pastikan kita kekal berhubung, dan saya akan pulang seberapa kerap mungkin.”
Namun, bagi Amani, kata-kata itu tidak cukup untuk meredakan kebimbangannya. Dia merasa seperti hubungan mereka kini diuji melebihi batasnya. Adriana sudah membuat keputusan, dan Amani tahu dia tidak mampu menghalangnya.
Hari-hari seterusnya dihabiskan dalam persiapan untuk pemergian Adriana. Mereka jarang berbicara dengan mesra seperti sebelumnya, dan setiap perbualan terasa tegang. Amani sering kali termenung sendirian, cuba mencari ruang untuk memahami keadaan, sementara Adriana semakin sibuk dengan urusan berpindah dan persiapan mental untuk kehidupan barunya di Jepun.
Pada hari keberangkatan Adriana, suasana di rumah sunyi. Amani menghantar Adriana ke lapangan terbang, tetapi sepanjang perjalanan, tiada kata-kata yang mampu menghilangkan ketegangan yang ada. Apabila tiba di pintu berlepas, Adriana cuba mencuri pandang wajah Amani yang penuh dengan emosi. “Saya harap awak faham kenapa saya buat keputusan ni,” katanya dengan suara serak.
Amani mengangguk perlahan, air matanya mulai menitis. “Saya harap awak betul, Adriana. Saya harap kita boleh kuat seperti yang awak katakan.”
Mereka berpelukan, tetapi ada perasaan hampa yang tidak dapat dihapuskan. Adriana memeluk Amani erat, menyedari betapa sukarnya momen ini. Namun, dia tahu, ini adalah jalan yang dia perlu pilih.
Sampai di Jepun, Adriana merasa campuran antara keterujaan dan kebimbangan. Kehidupan di Jepun, khususnya bersama Osaka Lovvits adalah cabaran yang dia nantikan. Latihan intensif, budaya baru, dan suasana kerja yang profesional memberi Adriana peluang untuk mengasah bakatnya dan mengembangkan kerjayanya ke peringkat lebih tinggi. Setiap hari, dia berlatih dengan penuh dedikasi, berharap prestasinya akan membuktikan bahawa keputusan yang dia ambil itu tepat.
Namun, setiap malam selepas latihan, Adriana akan duduk sendirian di bilik hotelnya, merindui Amani. Dia kerap menghubungi Amani, tetapi panggilan-panggilan itu semakin singkat dan jarang. Amani, yang pada awalnya cuba memberikan sokongan, kini semakin dingin, dan Adriana mula merasakan jarak itu lebih dari sekadar fizikal dan juga emosional.
Di Jepun, Adriana juga berkenalan dengan rakan sepasukan baru dan mula membina jaringan sosial. Salah seorang daripada mereka, seorang pemain tempatan bernama Haruka, mula mendekati Adriana dengan lebih kerap. Mereka sering berbual selepas latihan, dan Haruka, dengan keperibadiannya yang ceria dan memahami, mula menjadi tempat Adriana meluahkan perasaannya.
Hubungan mereka mula berkembang sebagai sahabat rapat, tetapi Adriana tidak dapat mengelak daripada merasa bersalah setiap kali dia tertawa dan berasa lebih selesa dengan Haruka berbanding dengan Amani. Dia tahu ini adalah perasaan yang berbahaya, tetapi dalam kesendiriannya di Jepun, Haruka memberikan sokongan yang dia sangat perlukan.
Sementara itu, Amani di rumah berusaha untuk meneruskan kehidupannya tanpa kehadiran Adriana. Dia mengisi hari-harinya dengan kerja, tetapi perasaan sunyi semakin kuat. Kehadiran Mira yang dahulu menjadi punca salah faham kini tidak lagi menjadi masalah utama, tetapi Amani merasa tertekan memikirkan masa depan hubungannya dengan Adriana.
Mira yang sedar akan perubahan dalam diri Amani, mula mendekati dan memberikan sokongan. “Awak kena kuat, Amani. Adriana mungkin jauh, tapi cinta korang boleh bertahan kalau korang betul-betul mahukannya.”
Namun, jauh di lubuk hati, Amani tidak pasti sama ada cinta itu cukup kuat untuk bertahan lagi.
YOU ARE READING
Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅
RomanceAdriana, seorang bintang bola baling yang disegani, mempunyai reputasi bukan hanya kerana kehebatannya di gelanggang, tetapi juga kerana sikap egois dan kasarnya di luar padang. Dia sering membuli rakan sepasukannya, Amani seorang gadis pendiam yang...