Chap 16

127 2 0
                                    

Kemenangan Malaysia di Final

Final kejohanan Asia berlangsung dengan penuh debaran. Malaysia berdepan pasukan yang kuat dari Asia iaitu Mongolia yang terkenal dengan serangan yang tajam dan pertahanan yang sukar ditembusi. Sorakan penonton dari kedua-dua negara memenuhi stadium, namun fokus Adriana hanya pada satu perkara iaitu memberi yang terbaik untuk pasukan dan untuk Amani.

Pasukan Malaysia turun ke gelanggang dengan penuh keyakinan. Setelah kejayaan di separuh akhir, mereka tahu bahawa tiada halangan yang tidak dapat diatasi. Adriana mengetuai pasukan dengan tenang, meneliti strategi dan kelemahan lawan bersama jurulatih mereka sebelum perlawanan bermula.

Seperti yang dijangka, Mongolia mendominasi permainan di awal babak pertama, menjaringkan gol dengan pantas. Mereka mempamerkan kepantasan dan kekuatan fizikal, membuatkan Malaysia ketinggalan beberapa mata. Namun, Adriana kekal fokus, mengarahkan pasukannya untuk bertahan dengan lebih agresif sambil mencari peluang serangan balas.

Perlawanan sengit itu menyaksikan Malaysia memintas beberapa hantaran lawan, dan Adriana berjaya menjaringkan dua gol penting sebelum tamat separuh masa pertama. Kedudukan ketika itu 8-6, dengan Mongolia masih mendahului.

Masuk babak kedua, Malaysia tampil dengan lebih bertenaga. Setiap pemain bermain dengan hati, menyedari betapa pentingnya perlawanan ini bukan sahaja untuk mereka, tetapi untuk negara. Adriana terus menjadi nadi pasukan, menyerang dengan penuh keberanian. Dalam satu serangan pantas, dia berjaya melepasi dua pertahanan Mongolia, dan dengan rembatan kuat, bola masuk ke gawang. Kedudukan kini seri 12-12, dan masa semakin suntuk.

Saat-saat akhir perlawanan menjadi detik paling getir. Kedua-dua pasukan memberi segala yang mereka ada, tetapi pertahanan Malaysia lebih kukuh. Ketika masa hanya tinggal beberapa saat, Adriana sekali lagi menjadi penyelamat. Dengan satu serangan kilat, dia menerima hantaran dari rakannya dan berlari pantas ke arah gol. Tembakan terakhirnya, penuh dengan ketepatan dan keyakinan, meluncur masuk ke gawang Mongolia.

Malaysia menang! Kedudukan 13-12 mengangkat Malaysia sebagai juara Asia buat kali pertama dalam sejarah. Air mata kegembiraan mengalir di pipi Adriana ketika dia dipeluk oleh rakan sepasukan. Mereka telah berjaya, dan segala pengorbanan, kerja keras, dan tekanan terbayar dengan manisnya.

2 Hari selepas kemenangan Pasukan Kebangsaan Bola Baling Malaysia.

Kepulangan Adriana ke tanah air disambut dengan sorakan gemuruh di lapangan terbang. Media dan rakyat Malaysia berbangga dengan pencapaian pasukan bola baling wanita negara yang telah mengharumkan nama Malaysia di peringkat dunia. Namun, bagi Adriana, satu perkara sahaja yang paling dia nantikan iaitu bertemu dengan Amani.

Sesampainya di rumah, Adriana melihat Amani sedang menunggunya di depan pintu. Mereka saling berpandangan, dan tanpa berkata apa-apa, Amani berlari ke arah Adriana, memeluknya erat.

"Ini semua untuk kau," bisik Adriana perlahan. "Aku takkan berjaya tanpa kau."

Amani tersenyum, matanya berkaca. "Aku bangga dengan kau, Adriana. Kau bukan sahaja menang di gelanggang, tapi kau juga menang dalam diri kau sendiri."

Mereka duduk bersama, membicarakan segala yang telah berlaku sepanjang kejohanan. Bagi Adriana, perbualan dengan Amani terasa lebih manis daripada sebarang kemenangan yang pernah diraihnya. Kegigihan, usaha, dan cinta mereka kini terjalin erat, membentuk asas yang kukuh untuk masa depan yang lebih baik.

Adriana tahu, perjalanannya sebagai pemain mungkin tidak selamanya, tetapi dengan Amani di sisinya, dia yakin tiada apa yang tidak boleh dicapai. Mereka telah melalui liku-liku yang mencabar, namun cinta dan kepercayaan antara mereka berjaya membawa mereka ke destinasi yang lebih indah.

Final itu bukanlah penamat, tetapi permulaan untuk kisah cinta dan pencapaian yang lebih besar di dalam dan di luar gelanggang bola baling.

Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅Where stories live. Discover now