Setelah Amani kembali dari luar negara, Mira mula menunjukkan minat yang lebih dalam hubungan dengan Adriana. Dia menjadi lebih mesra, sering melibatkan diri dalam perbualan mereka, dan nampaknya ada niat untuk lebih dekat dengan Adriana. Adriana pada mulanya merasa pelik dengan perubahan ini, tetapi dia tidak menolak usaha Mira, memandangkan dia mahu memperbaiki hubungan dalam keluarga.
Suatu malam, ketika Amani sedang sibuk di tempat kerja, Mira menelefon Adriana. "Adriana, saya rasa macam nak tidur di rumah awak malam ni. Boleh?" Adriana, yang tidak menyangka permintaan itu, teragak-agak seketika sebelum berkata, "Err... saya tak rasa Amani akan kisah, tapi saya kena tanya dia dulu."
Amani pulang lewat malam itu dan kelihatan agak terkejut apabila melihat Mira sudah berada di rumah mereka. "Mira tidur sini malam ni?" tanyanya dengan nada datar, matanya sedikit memandang ke arah Adriana. Adriana menjawab dengan tenang, "Ya, dia rasa nak bermalam di sini."
Sepanjang malam, suasana terasa sedikit tegang. Amani kelihatan resah dan tidak banyak bercakap. Adriana cuba memulakan perbualan, tetapi Amani hanya memberikan balasan yang singkat. Ketika Mira akhirnya masuk ke bilik tamu untuk tidur, Adriana menghampiri Amani.
"Awak okey?" tanya Adriana, memegang tangan Amani dengan lembut.
Amani menarik nafas dalam-dalam sebelum bersuara, "Saya tak tahu kenapa, tapi saya rasa tak selesa dengan Mira di sini. Saya tahu dia keluarga saya, tapi ada sesuatu yang buat saya rasa aneh. Awak rasa macam tu tak?"
Adriana mengerutkan dahi, merasa keliru. "Tak, saya tak rasa apa-apa yang pelik. Mungkin awak terlalu fikir banyak."
Amani menjauhkan tangan Adriana, tanda kecewa. "Mungkin. Tapi saya ada perasaan awak dengan Mira lebih rapat sekarang. Saya takut dia cuba dekatkan diri dengan awak lebih daripada sepatutnya."
Adriana terkedu. "Apa maksud awak? Mira cuma nak perbaiki hubungan dengan kita."
Namun, Amani tidak puas hati. Pertengkaran kecil meletus. Masing-masing mula membangkitkan perkara-perkara lama yang belum pernah diselesaikan sepenuhnya. Adriana mula merasa tertekan dengan salah faham yang terjadi, dan pergaduhan mereka memuncak. Mira yang berada di bilik tamu dapat mendengar suara mereka dari jauh, tetapi memilih untuk tidak masuk campur.
Keesokan paginya, Mira pulang awal tanpa banyak bicara. Adriana dan Amani, bagaimanapun, masih belum berdamai sepenuhnya. Hubungan mereka tegang untuk beberapa hari berikutnya, hingga satu perbualan baru membuka dimensi lain dalam hubungan mereka.
Beberapa hari selepas kejadian itu, Adriana mendapat berita mengejutkan. Dia ditawarkan kontrak untuk bermain dengan pasukan bola baling ternama di Jepun, Osaka Lovvits. Ini adalah peluang emas yang selama ini dia impikan, namun dalam situasi sekarang, Adriana tidak pasti bagaimana hendak berkongsi berita gembira ini dengan Amani, yang masih menyimpan rasa ragu terhadap hubungannya dengan Mira.
Adriana akhirnya mengumpul keberanian dan memberitahu Amani tentang tawaran tersebut. "Saya dapat kontrak untuk bermain di Osaka Lovvits, Ini peluang besar untuk saya."
Amani terdiam seketika. "Jepun? Berapa lama?"
"Setahun."
Wajah Amani berubah. Meskipun dia bangga dengan kejayaan Adriana, dia tidak dapat menyembunyikan kebimbangannya tentang jarak dan masa. "Setahun jauh dari sini... Kita baru sahaja selesai dengan satu perpisahan. Saya tak tahu sama ada saya boleh lalui ini lagi."
Adriana cuba menjelaskan bahawa ini adalah peluang yang jarang datang, tetapi pergolakan di antara mereka terus membesar. Kini, Adriana terpaksa memilih antara mengejar impiannya atau menjaga hubungan dengan Amani.
YOU ARE READING
Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅
RomantikAdriana, seorang bintang bola baling yang disegani, mempunyai reputasi bukan hanya kerana kehebatannya di gelanggang, tetapi juga kerana sikap egois dan kasarnya di luar padang. Dia sering membuli rakan sepasukannya, Amani seorang gadis pendiam yang...