Malam semakin larut, namun tekanan di hati Adriana semakin berat. Setelah menyerahkan pisau antik kepada Tan Sri Hassan sebagai bukti tanggungjawab dan keberaniannya, kini dia harus menghadapi ujian terakhir.
Di dalam bilik yang sunyi, Tan Sri Hassan menatap Adriana dengan penuh keseriusan. “Adriana, awak sudah membuktikan banyak perkara. Tapi ujian terakhir ini akan menentukan segalanya. Keluarga kami tidak hanya bertahan kerana keberanian, tetapi juga kerana ketaatan yang tidak berbelah bagi. Kami hanya boleh mempercayai seseorang yang sanggup melakukan apa saja demi mempertahankan kehormatan dan keselamatan keluarga.”
Adriana menelan air liur. Dia tahu bahawa ujian ini akan lebih berat daripada apa pun yang pernah dia bayangkan.
Tan Sri Hassan menarik nafas panjang sebelum bersuara lagi, suaranya lebih rendah namun tegas, “Ada seorang pengkhianat di kampung ini. Dia telah mengkhianati kami, menjual rahsia keluarga kepada orang luar. Saya mahu awak yang menguruskan hal ini, Adriana. Dengan pisau yang saya serahkan, awak perlu selesaikan pengkhianatan ini.”
Jantung Adriana berdetak semakin laju. Dia terdiam sejenak, cuba mencerna kata-kata itu. "Tan Sri... maksud Tan Sri, saya perlu...?"
Tan Sri Hassan mengangguk. "Ya. Ini bukan perkara mudah, tapi ini adalah ujian terakhir. Jika awak sanggup melakukannya, saya akan tahu bahawa awak benar-benar layak menjadi sebahagian daripada keluarga kami. Tetapi jika tidak, maka ini pengakhiran bagi hubungan awak dengan Amani."
Adriana terpana. Ini adalah keputusan yang paling berat dalam hidupnya. Mengambil nyawa seseorang untuk membuktikan ketaatannya, demi cinta kepada Amani, atau memilih jalan lain yang mungkin menyebabkan dia kehilangan segalanya.
“Amani tak perlu tahu tentang ini,” tambah Tan Sri Hassan, seolah-olah memahami kekacauan di dalam fikiran Adriana. “Ini antara awak dan saya. Jika awak berjaya, awak akan diterima sepenuhnya.”
Malam itu, Adriana tidak mampu tidur. Fikirannya dihantui oleh pilihan yang perlu dibuat. Cintanya kepada Amani tidak perlu dipersoalkan, namun adakah dia sanggup membunuh demi cinta itu? Apakah cinta sebesar itu wajar dijadikan alasan untuk mengambil nyawa orang lain?
Pagi berikutnya, ketika embun masih membasahi rumput di halaman rumah, Adriana berdiri di hadapan rumah pengkhianat yang disebut oleh Tan Sri Hassan. Rumah itu sederhana, sepi, seperti tiada seorang pun yang menghuninya. Pisau di dalam genggamannya terasa berat, seolah-olah menghisap setiap kekuatan yang tersisa di tubuhnya.
Dia berdiri di sana untuk waktu yang lama, mendengar suara hati kecilnya. Kemudian, tanpa sebarang amaran, pintu rumah itu terbuka, dan seorang lelaki tua keluar. Matanya segera menangkap Adriana, dan dalam pandangannya ada sesuatu yang tidak dijangka—bukan ketakutan, tetapi penerimaan.
Lelaki tua itu tersenyum kecil. “Tan Sri Hassan menghantarmu, bukan?” suaranya tenang, seolah-olah dia sudah tahu apa yang akan berlaku.
Adriana hanya mampu mengangguk, tangan yang memegang pisau itu semakin bergetar.
Lelaki itu memandang ke arah langit yang perlahan-lahan bertukar warna jingga. “Saya sudah menunggu hari ini. Keluarga Hassan tidak pernah memaafkan pengkhianat, dan saya telah melakukan kesilapan yang tidak boleh dimaafkan. Tapi sebelum awak melakukan apa yang awak perlu lakukan, ingatlah satu perkara, anak muda. Dalam setiap keputusan, ada harga yang perlu dibayar, sama ada oleh diri sendiri atau orang lain.”
Kata-kata lelaki tua itu menusuk ke dalam hati Adriana. Tangannya semakin lemah, dan dia memandang pisau di tangannya dengan penuh kekeliruan. Apakah harga yang dia sanggup bayar untuk cintanya kepada Amani?
Adriana akhirnya membuat keputusan. Dia melepaskan pisau itu ke tanah, menatap lelaki tua itu dengan mata yang penuh dengan keputusan yang mantap. “Saya tak akan lakukannya,” katanya dengan suara bergetar.
Lelaki tua itu mengangguk perlahan, seolah-olah sudah menjangka jawapannya. “Keberanian sebenar bukanlah membunuh, tetapi memilih untuk tidak membunuh ketika awak punya kuasa untuk melakukannya. Pergilah, dan semoga nasib menyebelahi awak.”
Adriana bergegas meninggalkan tempat itu, dengan hati yang bercampur-aduk. Dia tahu bahawa keputusan ini mungkin akan memutuskan hubungannya dengan Amani, tetapi dia tidak sanggup membunuh demi membuktikan ketaatannya. Cinta sejati tidak seharusnya dibina di atas darah.
Kembali ke rumah Tan Sri Hassan, Adriana bersedia menghadapi akibat dari keputusannya. Namun, ketika dia melangkah masuk, Tan Sri Hassan menunggunya di beranda dengan senyuman kecil di wajahnya.
“Awak buat keputusan yang tepat, Adriana,” kata Tan Sri Hassan perlahan. "Ujian terakhir bukanlah tentang ketaatan membuta tuli. Ia tentang memahami bahawa keberanian sejati adalah mampu berkata tidak, walaupun harga yang perlu dibayar besar."
YOU ARE READING
Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅
RomanceAdriana, seorang bintang bola baling yang disegani, mempunyai reputasi bukan hanya kerana kehebatannya di gelanggang, tetapi juga kerana sikap egois dan kasarnya di luar padang. Dia sering membuli rakan sepasukannya, Amani seorang gadis pendiam yang...