Sejak pengakuan perasaannya kepada Amani, Adriana mula berubah. Dia bukan lagi gadis egois yang mementingkan diri sendiri. Hari-hari selepas itu, Adriana sering memikirkan cara untuk membantu Amani, sebagai tanda penghargaan dan penebusan atas semua kesilapan yang pernah dia lakukan.
Setiap kali Amani memerlukan bantuan, Adriana sentiasa berada di sisi. Sama ada di gelanggang latihan atau di kelas, Adriana memastikan Amani tidak keseorangan. Pada mulanya, Amani agak kekok dengan perubahan Adriana. Namun, melihat kesungguhan gadis itu, dia mula membuka sedikit ruang di hatinya untuk menerima kehadiran Adriana yang kini jelas ingin berubah.
Suatu hari, selepas tamat kelas, Amani sedang mengemas buku-bukunya ketika Adriana muncul di pintu kelas.
“Awak ada latihan petang ni, kan?” tanya Adriana dengan senyuman kecil.
Amani mengangguk. “Ya, tapi saya mungkin lewat sikit. Kaki saya belum pulih sepenuhnya.”
“Saya boleh temankan awak ke dewan latihan,” tawar Adriana dengan wajah bersungguh-sungguh.
Amani teragak-agak sejenak, tetapi akhirnya dia bersetuju. “Baiklah, tapi awak tak perlu buat semua ni, Adriana. Saya boleh jaga diri sendiri.”
Adriana tersenyum, sedikit malu. “Saya tahu awak kuat, Amani. Tapi... saya nak tebus kesilapan saya. Saya dah banyak buat salah, dan saya tak nak biarkan semua tu berlalu tanpa saya cuba betulkan.”
Mereka berjalan berdua menuju ke dewan latihan. Di sepanjang jalan, Adriana memegang beg Amani, memastikan gadis itu tidak terbeban. Bukan itu sahaja, setiap kali Amani kelihatan kepenatan, Adriana akan memastikan dia berehat sebentar sebelum meneruskan perjalanan.
Di dewan latihan, Adriana duduk di bangku sambil memerhati Amani menjalani latihan pemulihan. Amani masih belum dapat kembali bermain seperti dahulu, namun semangatnya tidak pernah pudar. Setiap gerakan Amani di atas gelanggang diperhatikan dengan teliti oleh Adriana, dan setiap kali Amani berhenti kerana kepenatan, Adriana akan datang membantu.
"Amani, awak perlu rehat lebih banyak," kata Adriana suatu petang ketika melihat Amani mengerang kesakitan selepas cuba melompat untuk menangkap bola.
Amani menggelengkan kepalanya dengan tegas. “Saya tak boleh. Saya perlu pulih secepat mungkin. Saya tak boleh biarkan kecederaan ini menghentikan saya.”
Adriana mendekati Amani, meletakkan tangannya di bahu gadis itu. “Saya tahu awak kuat, tapi jangan terlalu paksa diri. Pemulihan ambil masa. Saya akan bantu awak setiap langkah, janji.”
Kata-kata Adriana benar-benar tulus, dan buat pertama kali, Amani melihat sisi lembut dalam Adriana yang dia tidak pernah jangka. Adriana yang dahulunya penuh dengan kebencian dan cemburu kini menjadi seseorang yang selalu ada di sisinya, dengan sokongan yang tidak berbelah bahagi.
Hari-hari berlalu, dan Adriana terus membantu Amani dalam segala hal. Bukan sahaja dalam latihan, malah di sekolah, Adriana sering memastikan Amani tidak dibebani dengan kerja-kerja berat. Jika ada buku-buku yang berat untuk dibawa, Adriana dengan rela hati akan membawanya. Jika Amani memerlukan bantuan di kelas, Adriana adalah orang pertama yang menghulurkan tangan.
Rakan-rakan sekelas mereka mula perasan perubahan Adriana, dan ramai yang kagum dengan kesungguhannya. Gadis yang dahulunya dilabel sebagai pembuli kini menjadi pelindung Amani, dan perlahan-lahan, Adriana mula diterima semula oleh rakan-rakannya. Namun, bagi Adriana, yang paling penting adalah hubungan dengan Amani. Setiap kali dia melihat senyuman Amani yang semakin cerah, hatinya terasa lapang dan bahagia.
Pada suatu petang selepas latihan, ketika mereka sedang berjalan pulang bersama, Adriana tiba-tiba bersuara, “Amani, saya tahu saya dah cakap banyak kali, tapi terima kasih sebab bagi saya peluang ni.”
Amani memandang Adriana, tersenyum lembut. “Adriana, saya dah lama maafkan awak. Apa yang penting sekarang, kita teruskan ke depan.”
Adriana tersenyum kembali, merasa lega. Perasaan cinta yang dia rasakan terhadap Amani semakin mendalam setiap hari, tetapi dia tahu ia bukan sesuatu yang boleh dipaksa. Baginya, membahagiakan Amani dan menebus segala kesilapan adalah keutamaan sekarang. Jika Amani perlukan masa, Adriana rela menunggu, selagi dia masih boleh berada di sisi Amani.
Walaupun Adriana tidak pernah menyuarakan perasaannya secara langsung selepas pengakuan pertamanya, hubungannya dengan Amani semakin erat. Setiap bantuan kecil yang diberikan, setiap senyuman yang mereka kongsi, adalah bukti bahawa sesuatu yang indah sedang tumbuh di antara mereka. Sesuatu yang mungkin satu hari nanti akan menjadi lebih daripada sekadar persahabatan.
YOU ARE READING
Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅
RomanceAdriana, seorang bintang bola baling yang disegani, mempunyai reputasi bukan hanya kerana kehebatannya di gelanggang, tetapi juga kerana sikap egois dan kasarnya di luar padang. Dia sering membuli rakan sepasukannya, Amani seorang gadis pendiam yang...