Hari-hari terus berlalu, dan Adriana kekal di sisi Amani, seperti yang dia janjikan. Meskipun perasaannya terhadap Amani semakin mendalam, dia tidak pernah memaksa Amani untuk lebih dari sekadar teman. Mereka semakin rapat, dan hubungan mereka berkembang menjadi sesuatu yang Adriana anggap sangat istimewa.
Namun, suatu hari, dunia Adriana seakan runtuh.
Ia bermula dengan bisikan-bisikan kecil dari rakan-rakan di sekolah. Adriana mula mendengar cerita-cerita tentang Amani dan seorang lelaki yang tidak pernah Adriana kenali. Pada mulanya, Adriana tidak mahu mempercayainya. Dia cuba mengabaikan cerita itu, meyakinkan dirinya bahawa mungkin Amani cuma berkawan dengan lelaki itu. Tetapi ketika Amani semakin kerap pulang bersama lelaki tersebut, hati Adriana mula terasa berat.
Suatu petang, selepas latihan, Adriana memutuskan untuk bertanya terus kepada Amani. Mereka sedang duduk di bangku di tepi gelanggang, menunggu hujan reda sebelum pulang.
"Amani," Adriana memulakan dengan hati-hati. "Saya nak tanya sesuatu... tapi saya harap awak tak salah faham."
Amani yang sedang meneguk air mineral, memandang Adriana dengan senyuman mesra. “Tanya je. Tak perlu risau.”
Adriana menarik nafas panjang, cuba menenangkan debaran di dadanya. “Saya dengar... awak selalu pulang dengan seorang lelaki. Siapa dia?”
Amani tersenyum, tetapi kali ini ada sedikit rasa malu di wajahnya. "Oh, itu... Fikri. Dia kekasih baru saya."
Adriana terasa seperti bumi terbelah di bawah kakinya. Nafasnya terhenti seketika. “Kekasih awak?” suaranya hampir berbisik, sukar untuk menyembunyikan kejutan dan kepedihan yang melanda.
Amani mengangguk, tersenyum kecil. “Ya, baru je sebulan lebih. Saya tak pernah cerita sebab saya tak nak buat kecoh. Tapi… saya rasa sekarang masa yang sesuai untuk bagitahu awak.”
Adriana hanya mampu mengangguk perlahan, walaupun di dalam hatinya, ribut perasaan sedang menggoncang. Dia memaksa dirinya untuk tersenyum, walaupun senyuman itu terasa begitu pahit. “Saya... saya gembira untuk awak, Amani. Awak layak dapat orang yang baik.”
Amani memandang Adriana dengan penuh penghargaan. “Terima kasih, Adriana. Awak kawan yang baik, dan saya sangat hargai semua sokongan awak selama ni.”
Adriana hanya mampu mengangguk lagi. Kata-kata itu terasa seolah-olah pisau yang menikam lebih dalam ke hatinya. Dia cuba menahan air matanya daripada jatuh, cuba kelihatan kuat di hadapan Amani, tetapi luka di dalam dirinya semakin terasa pedih.
Malam itu, Adriana pulang dengan hati yang hancur. Di biliknya, dia menangis sepuas hati, menangisi harapan yang kini musnah. Semua pengorbanan, semua bantuan yang dia berikan kepada Amani, terasa sia-sia. Dia sudah jatuh cinta terlalu dalam, tetapi kini dia harus menerima bahawa Amani tidak akan pernah menjadi miliknya.
Walaupun perasaan sakit itu menghantui, Adriana tahu bahawa dia tidak boleh membiarkan diri larut dalam kesedihan. Amani telah menjadi teman yang baik, dan walaupun hatinya terluka, Adriana tidak mahu kehilangan persahabatan mereka. Dia harus kuat, harus terus menyokong Amani, walaupun dalam diam, hatinya akan terus menanggung beban cinta yang tidak berbalas.
Hari-hari berikutnya, Adriana berusaha sebaik mungkin untuk menyembunyikan kesedihannya. Dia tetap membantu Amani di gelanggang, tetap berada di sisi Amani seperti biasa. Namun, setiap kali dia melihat Amani tersenyum sambil berbicara tentang Fikri, hatinya terasa semakin sakit.
YOU ARE READING
Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅
RomanceAdriana, seorang bintang bola baling yang disegani, mempunyai reputasi bukan hanya kerana kehebatannya di gelanggang, tetapi juga kerana sikap egois dan kasarnya di luar padang. Dia sering membuli rakan sepasukannya, Amani seorang gadis pendiam yang...