Beberapa hari selepas Amani dan Fikri putus , Adriana masih tetap di sisi Amani, tetapi ada sesuatu yang berubah. Iaitu perasaannya terhadap Amani mula reda.
Selepas segala yang terjadi, Adriana sedar bahawa dia harus melepaskan perasaannya. Walaupun cintanya pada Amani pernah begitu kuat, dia mula menyedari bahawa Amani lebih baik dilihat sebagai teman. Seorang teman yang rapat, yang telah menjadi sebahagian besar dari hidupnya, tetapi bukan seseorang yang harus dia kejar dalam konteks percintaan.
Proses "move on" tidak berlaku dengan segera. Pada mulanya, Adriana masih merasakan hatinya berat setiap kali memandang Amani. Ada saat-saat di mana dia ingin meluahkan sekali lagi, cuba meraih hati Amani. Namun, seiring waktu, Adriana mula menerima bahawa bukan semua cinta perlu berakhir dengan memiliki. Kadang-kadang, cinta sejati adalah melepaskan dan memberi ruang untuk kebahagiaan yang lebih besar, walaupun kebahagiaan itu tidak semestinya melibatkan dirinya.
Pada suatu petang selepas latihan, Amani dan Adriana duduk di tepi padang sambil berbual tentang perlawanan seterusnya. Suasana ceria, dan tawa mereka bergema di sekitar gelanggang yang kosong.
“Awak ingat masa saya tak sengaja jatuhkan bola masa kita lawan sekolah jiran?” tanya Amani sambil ketawa kecil, mengingati momen memalukan dalam perlawanan mereka yang lalu.
Adriana tersenyum, tertawa kecil. “Ya, dan saya tak percaya kita masih menang walaupun awak hampir bagi gol percuma kat pihak lawan.”
Mereka ketawa bersama-sama, suasana di antara mereka lebih ringan dan penuh dengan keselesaan. Tidak ada lagi ketegangan yang pernah Adriana rasakan dulu. Dia sedar, dia benar-benar bahagia dengan apa yang mereka miliki sekarang—sebuah persahabatan yang tulus dan penuh pengertian.
Amani menoleh ke arah Adriana, wajahnya serius seketika. “Adriana, saya nak cakap terima kasih… untuk semuanya. Awak dah banyak bantu saya sejak saya putus dengan Fikri. Saya tak tahu kalau saya boleh hadapi semua tu tanpa awak.”
Adriana tersenyum lembut, hatinya kini tenang mendengar ucapan itu. “Saya cuma buat apa yang sepatutnya saya buat sebagai kawan, Amani. Awak pun dah banyak berubah. Awak lebih kuat sekarang.”
Amani menghela nafas lega, matanya memandang jauh ke arah langit yang semakin gelap. “Ya, saya rasa macam tu. Dan saya rasa… saya dah bersedia untuk melupakan semua tentang Fikri. Sekarang, saya nak fokus pada diri saya sendiri.”
Adriana mengangguk, merasa bangga dengan Amani. “Itu keputusan yang baik. Awak tak perlukan sesiapa untuk buat awak rasa cukup. Awak dah cukup hebat dengan diri awak sendiri.”
Amani tersenyum, kemudian memandang Adriana dengan pandangan yang lebih lembut. “Awak pun, Adriana. Saya nampak perubahan awak. Awak nampak lebih tenang sekarang. Dulu… saya tahu awak pernah rasa sesuatu pada saya.”
Adriana tersentak sedikit, tetapi dia tidak merasa terganggu. Dia hanya tersenyum dan mengangguk. “Ya, memang pernah. Tapi sekarang saya rasa… saya dah move on. Awak lebih daripada cukup sebagai seorang kawan untuk saya.”
Amani tersenyum lega. “Saya gembira dengar tu. Saya tak nak kita hilang persahabatan ni hanya sebab perasaan yang tak pasti. Awak kawan yang saya tak pernah sangka saya perlukan.”
Adriana mengangguk lagi, kali ini dengan keyakinan yang lebih kukuh. “Saya pun rasa macam tu. Kita dah lalu banyak bersama, dan saya takkan tukar apa yang kita ada sekarang untuk apa-apa pun.”
Hari-hari berikutnya, Adriana dan Amani terus menjalani kehidupan mereka sebagai teman rapat. Adriana kini lebih fokus pada dirinya sendiri, bola baling, dan rakan-rakannya yang lain. Dia tidak lagi terbeban dengan perasaan yang pernah menghantui hatinya. Sebaliknya, dia rasa lebih bebas, lebih kuat, dan lebih damai dengan apa yang dia miliki sekarang.
YOU ARE READING
Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅
RomanceAdriana, seorang bintang bola baling yang disegani, mempunyai reputasi bukan hanya kerana kehebatannya di gelanggang, tetapi juga kerana sikap egois dan kasarnya di luar padang. Dia sering membuli rakan sepasukannya, Amani seorang gadis pendiam yang...