Chap 17

149 2 0
                                    

Beberapa bulan selepas kemenangan yang mengangkat Malaysia sebagai juara Asia hubungan Adriana dan Amani semakin kukuh. Setiap hari terasa seperti hari baru bagi Adriana, di mana dia belajar untuk lebih menghargai kehidupan dan orang-orang yang dekat dengannya, terutamanya Amani. Dia sudah lama menyedari perasaannya terhadap Amani, dan kini, dia ingin menjadikan hubungan mereka rasmi.

Pada suatu malam yang indah, Adriana membawa Amani ke tempat yang istimewa.Taman bunga yang pernah mereka kunjungi bersama sewaktu masih di sekolah. Taman itu penuh dengan kenangan, baik yang pahit mahupun yang manis, dan bagi Adriana, ini adalah tempat yang tepat untuk memulakan babak baru dalam hidup mereka.

Sambil berjalan-jalan di bawah cahaya bulan, Adriana memegang tangan Amani erat. Perasaan gelisah dan gementar bercampur di dalam hatinya, namun keinginan untuk meluahkan segalanya lebih kuat daripada segala kebimbangan.

“Amani,” kata Adriana dengan lembut, berhenti di bawah pokok besar yang menjadi tempat teduhan mereka dulu, “Aku dah banyak berubah sejak kita mula rapat. Kau yang membuatkan aku menjadi orang yang lebih baik. Setiap detik dengan kau buat aku sedar betapa pentingnya kejujuran, cinta, dan pengorbanan. Dan sekarang, aku nak kau jadi sebahagian daripada hidup aku… untuk selamanya.”

Adriana kemudian melutut, mengeluarkan cincin dari poketnya.

“Amani, sudikah kau berkahwin dengan aku?”

Amani terkejut seketika, air mata mengalir perlahan di pipinya. Tapi sebelum sempat dia menjawab, sebuah suara lantang tiba-tiba mengganggu keheningan malam.

“Amani!” Suara Datin Clara memecah suasana. Ibu dan ayahnya berdiri tidak jauh, kelihatan marah dan kecewa. Mereka telah mendengar tentang lamaran itu daripada Amani sebelum ini, tetapi mereka belum bersedia untuk menerima berita itu. Kedua-dua mereka tahu sejarah antara Adriana dan Amani. Sejarah hitam yang penuh dengan penderitaan semasa di sekolah.

“Apa yang kau cuba buat ini, Adriana?” Datin Clara berkata dengan tegas. “Kau pernah membuli anak kami, menyakitinya. Kau fikir kami akan benarkan Amani bersama kau setelah apa yang kau buat dulu?, Kami Susah lama memerhati apa Yang Kami Cuba lakukan dan kali ni kamu sudah melampau,”

Adriana menundukkan kepala, merasa bersalah kerana segala kenangan silam yang menyakitkan itu kembali menghantui mereka. Dia tahu apa yang Datin Clara katakan adalah benar. Dia dulu seorang pembuli, penuh dengan ego dan ketidakpedulian. Namun, dia juga tahu bahawa dia telah berubah.

“Ibu, ayah,” Amani bersuara, berdiri di hadapan Adriana untuk melindunginya, “Saya tahu apa yang Adriana buat dulu, dan saya sendiri yang mengalami semuanya. Tapi Adriana bukan orang yang sama lagi. Dia dah banyak berubah, dan saya dah maafkan dia.”

“Bagaimana kau boleh yakin dia dah berubah?” tanya Dato Razak dengan nada skeptis.

Amani menghela nafas panjang sebelum menjawab, “Kerana selama bertahun-tahun ini, saya lihat bagaimana dia berusaha untuk memperbaiki dirinya. Dia bukan sahaja meminta maaf, tetapi dia menunjukkan dengan perbuatannya—baik di dalam gelanggang mahupun di luar. Dan yang paling penting, dia telah menyokong saya tanpa syarat, malah ketika dia berpeluang untuk meninggalkan saya dulu, dia memilih untuk tinggal. Saya tahu, dalam hati saya, Adriana adalah orang yang saya mahu bersama. Dia telah belajar daripada kesilapannya, dan dia kini adalah seorang yang lebih baik.”

Ibu dan ayah Amani berpandangan sesama sendiri, kelihatan ragu-ragu. Mereka tahu Amani tidak pernah bercakap tanpa memikirkan segala kemungkinan. Namun, sebagai ibu bapa, mereka hanya mahu yang terbaik untuk anak mereka, dan mereka takut sejarah lama mungkin akan berulang.

“Ibu, ayah,” Amani menyambung, “Adriana adalah orang yang saya cintai, dan saya percaya padanya. Saya berharap ibu dan ayah dapat menerima keputusan saya. Ini bukan tentang apa yang terjadi dulu, tapi tentang masa depan yang saya mahu bina dengan Adriana.”

Kedua-dua ibu dan ayah Amani akhirnya mengangguk perlahan, memahami bahawa keputusan itu adalah milik Amani. Walaupun keraguan masih ada, mereka memilih untuk mempercayai anak mereka dan memberi peluang kepada Adriana.

“Amani, jika itu yang benar-benar kau mahu, kami akan terima,” kata Datin Clara, suaranya lebih lembut sekarang. “Tapi ingat, Adriana, kami akan sentiasa memerhatikan. Jangan kecewakan anak kami lagi.”

Adriana mengangguk, matanya berkaca dengan kelegaan. “Terima kasih, puan, tuan. Saya janji, saya takkan sia-siakan peluang ini. Saya akan jaga Amani sebaik mungkin.”

Amani tersenyum, lalu menarik Adriana berdiri semula. Cincin yang masih berada di tangan Adriana kini disarungkan ke jari Amani dengan penuh simbolik dan harapan. Mereka berdua kini bersatu, bukan hanya dalam cinta tetapi juga dalam keyakinan bahawa perubahan adalah mungkin, dan masa depan mereka akan dibina di atas dasar kepercayaan yang kuat.

Malam itu, di bawah bintang-bintang yang bersinar cerah, Adriana dan Amani memulakan bab baru dalam hidup mereka—sebagai pasangan yang penuh dengan cinta dan komitmen, bersedia menghadapi segala cabaran yang akan datang.

Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅Where stories live. Discover now