Chap 13

170 5 0
                                    

Hari keberangkatan Adriana ke Jepun semakin dekat. Kejohanan Asia yang dinantikan sudah menghampiri, dan Adriana bakal melangkah ke pentas antarabangsa buat kali pertama dalam hidupnya. Semua persiapan telah disusun dengan rapi, latihan intensif, perancangan perjalanan, dan persiapan mental untuk menghadapi cabaran di luar negara.

Namun, di sebalik semangat dan keterujaan itu, ada sesuatu yang membelenggu fikiran Adriana. Pengakuan Amani beberapa minggu lalu masih terngiang-ngiang di benaknya. Walaupun pada awalnya Adriana percaya bahawa dia sudah move on dan hanya menganggap Amani sebagai teman, pengakuan itu telah membuka kembali pintu yang lama tertutup.

Selama beberapa hari, Adriana tidak dapat berhenti memikirkan Amani. Bagaimana mungkin dia boleh mengetepikan perasaan itu dahulu? Bagaimana mungkin dia telah melepaskan seseorang yang selama ini begitu istimewa baginya? Perasaan cintanya terhadap Amani, yang sebelum ini dianggap sebagai sesuatu dari masa lalu, kini perlahan-lahan kembali menghiasi hatinya.

Pada malam sebelum keberangkatannya, Adriana dan Amani menghabiskan waktu bersama di rumah. Adriana akan berangkat ke Jepun pada awal pagi esok, dan ini mungkin kali terakhir mereka akan berjumpa sebelum Adriana terbang. Mereka berdua duduk di ruang tamu, berbual-bual tentang segala-galanya.

Namun, semakin lama mereka berbual, semakin berat perasaan Adriana. Dia sedar bahawa malam ini adalah waktu yang paling sesuai untuk meluahkan segalanya. Dia tidak mahu meninggalkan negara ini dengan membawa perasaan yang belum selesai. Adriana tahu, dia perlu jujur seperti mana Amani pernah jujur dengannya.

"Amani," Adriana memanggil perlahan, memecahkan suasana hening di antara mereka.

Amani, yang sedang menghirup minuman, memandang Adriana dengan senyuman. "Ya, Adriana? Ada apa?"

Adriana terdiam sejenak, cuba menyusun kata-kata. Hatinya berdebar kuat, tetapi dia tahu, ini adalah waktu yang tepat. "Saya… saya dah lama fikir tentang apa yang awak cakap hari tu."

Amani menunduk sedikit, seakan tahu apa yang akan dibicarakan. "Adriana, tak perlu risau pasal tu. Saya dah ok sekarang. Saya tahu awak dah move on."

"Tapi itulah masalahnya," Adriana memotong, suaranya menjadi lebih serius. "Saya fikir saya dah move on, tapi sejak awak luahkan perasaan awak, saya mula sedar yang… perasaan saya terhadap awak sebenarnya tak pernah hilang. Saya cuma cuba sorokkan perasaan tu..."

Amani memandang Adriana dengan mata yang terbuka luas, terkejut dengan pengakuan itu. Dia tidak pernah menyangka bahawa Adriana masih menyimpan perasaan terhadapnya. "Adriana… awak serius?"

Adriana mengangguk, mengambil nafas dalam-dalam. "Ya, Amani. Saya cintakan awak. Saya fikir saya boleh lupakan, tapi hakikatnya… saya tak boleh. Perasaan itu masih ada, mungkin lebih kuat sekarang daripada sebelumnya. Saya tak nak pergi ke Jepun tanpa awak tahu perkara ini."

Amani terdiam, matanya berkaca-kaca mendengar kata-kata Adriana. Dia tahu, selama ini dia juga mempunyai perasaan terhadap Adriana, tetapi dia cuba menahannya kerana tidak mahu memaksa. Tetapi kini, mendengar Adriana meluahkan perasaannya, hatinya terasa hangat dan lega.

"Saya… saya juga masih cintakan awak, Adriana," balas Amani dengan suara perlahan. "Saya tak pernah berhenti mencintai awak. Saya cuma tak pernah berani nak harapkan apa-apa."

Adriana tersenyum, kali ini dengan penuh kelegaan. Dia mengambil langkah mendekati Amani, dan tanpa berkata apa-apa lagi, dia menarik Amani ke dalam pelukannya. Kedua-dua mereka berdiri di ruang tamu itu, terdiam dalam pelukan yang penuh makna. Perasaan cinta yang selama ini tertahan kini mengalir bebas di antara mereka.

Selepas beberapa detik, Adriana menatap mata Amani dengan penuh kasih. “Saya takkan lupakan malam ni, Amani. Tak kira sejauh mana saya pergi.”

Amani tersenyum, matanya penuh dengan emosi. “Saya pun, Adriana. Tak kira apa yang berlaku, saya akan sentiasa tunggu awak kembali.”

Dengan itu, tanpa ragu-ragu lagi, Adriana perlahan-lahan mendekatkan wajahnya ke arah Amani. Kedua-dua mereka saling memandang dalam-dalam sebelum akhirnya bibir mereka bersentuhan dalam satu ciuman yang lembut tetapi penuh dengan rasa.

Saat mereka berpisah, Adriana tersenyum, memandang Amani dengan mata yang bersinar. “Terima kasih atas segalanya.”

Amani mengangguk, air mata menitis di pipinya, tetapi kali ini, air mata itu bukan kerana kesedihan, melainkan kebahagiaan. “Saya akan sentiasa ada untuk awak, Adriana. Kejarlah impian awak, dan saya akan ada di sini menunggu.”

Malam itu, mereka berdua tidur. Adriana dengan semangat baru untuk menghadapi kejohanan di Jepun, dan Amani dengan keyakinan bahawa hubungan mereka kini telah menemukan arah yang sebenar.

Esoknya, sebelum Adriana berangkat ke lapangan terbang, Amani memeluknya erat untuk kali terakhir. Walaupun mereka akan berjauhan, Amani tahu bahawa cinta mereka akan tetap bertahan. Adriana melangkah ke hadapan dengan penuh yakin, membawa cinta Amani bersamanya ke Jepun, untuk mengejar kejayaan dan mimpi yang lebih besar.

Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅Where stories live. Discover now