Beberapama minggu setelah lamaran diterima oleh Amani, Adriana diajak untuk pulang bersama Amani ke kampung halamannya di Terengganu. Adriana teruja kerana ini merupakan kali pertama dia akan bertemu seluruh keluarga besar Amani dan mengenali lebih mendalam tentang akar usul kekasih hatinya. Amani sering berkongsi kisah tentang kehidupan kampungnya yang tenang, tentang pantai yang indah, sawah padi yang menghijau, dan kenangan zaman kecilnya bersama keluarganya di situ.
Namun, di sebalik rasa teruja itu, terselit juga rasa gementar. Adriana tahu betapa pentingnya pertemuan ini kerana dia akan bertemu Datuk Amani iaitu Tan Sri Hassan, seorang lelaki yang dikatakan amat dihormati di kawasan tersebut. Amani tidak pernah berkongsi terlalu banyak tentang datuknya, hanya menyatakan bahawa beliau adalah seorang yang tegas tetapi sangat penyayang terhadap keluarganya.
Setibanya mereka di kampung, Amani disambut mesra oleh sanak saudara. Suasana kampung yang damai dan peramah segera membuat Adriana rasa lebih selesa. Namun, ada satu perkara yang membuatkan Adriana hairan. Semua orang kelihatan sangat hormat terhadap Amani dan keluarganya. Malah, ketika mereka berjalan di sekitar kampung, orang ramai seperti sengaja menjauhkan diri sedikit, memberi ruang dengan penuh sopan. Ada sesuatu yang ganjil, tetapi Adriana tidak mahu menanyakannya lagi.
Pada malam pertama mereka di rumah keluarga Amani, Adriana berpeluang bertemu dengan Tan Sri Hassan. Lelaki itu berusia dalam lingkungan 70-an, wajahnya penuh dengan garis-garis usia, namun matanya memancarkan ketegasan yang luar biasa. Ada aura kuat yang mengelilingi beliau, sesuatu yang membuatkan Adriana merasa segan tetapi pada masa yang sama kagum.
“Adriana, ini Datuk saya,” kata Amani sambil memperkenalkan Adriana. “Datuk, ini Adriana… tunang saya.”
Datuk Amani memandang Adriana dengan pandangan tajam, seolah-olah cuba menilai siapa sebenarnya wanita di hadapannya itu. Setelah beberapa saat yang terasa begitu panjang, dia akhirnya tersenyum kecil dan menghulurkan tangan untuk bersalaman.
“Selamat datang ke keluarga kami, Adriana,” katanya dengan suara yang tenang namun penuh makna. “Saya harap awak tahu, bersama Amani, awak sekarang juga sebahagian daripada tanggungjawab kami. Keluarga adalah segala-galanya bagi kami.”
Adriana mengangguk, sedikit bingung dengan kata-kata itu tetapi tetap membalas senyum.
Kebenaran Tersingkap
Namun, seiring hari berlalu, Adriana mula menyedari ada sesuatu yang lebih besar sedang disembunyikan di sebalik keramahan kampung ini. Setiap kali Datuk Amani muncul di tempat awam, orang ramai akan segera memberi jalan dan menundukkan kepala, seolah-olah beliau adalah seseorang yang lebih dari sekadar seorang pemimpin masyarakat biasa.
Pada suatu petang, ketika Adriana dan Amani sedang bersantai di tepi pantai, Adriana memberanikan diri untuk bertanya.
“Amani, boleh tak awak beritahu saya… apa sebenarnya yang Datuk awak lakukan? Kenapa semua orang di kampung ni macam takut sangat dengan dia?”
Amani terdiam seketika, pandangannya meluncur jauh ke arah ombak yang memukul pantai. Selepas menarik nafas panjang, dia memandang Adriana dengan serius.
“Saya rasa sudah tiba masanya awak tahu, Adriana. Datuk saya… dia bukanlah lelaki biasa. Dia adalah ketua kumpulan besar yang menguasai bukan sahaja kampung ini, tapi seluruh kawasan Terengganu. Keluarga saya… berasal dari sebuah keluarga yang sangat berpengaruh. Dan pengaruh itu datang bukan hanya dari perniagaan yang sah, tetapi juga dari dunia bawah tanah.”
Adriana terdiam, sukar mempercayai apa yang baru didengarnya. “Maksud awak… Datuk kau seorang…?”
Amani mengangguk perlahan. “Ya, Datuk saya ketua mafia terbesar di Terengganu. Tapi jangan salah faham, dia tidak pernah melibatkan keluarga dalam urusan kotor itu. Semua yang dia lakukan, dia lakukan untuk melindungi keluarga dan kampung ini. Sebab itulah orang di sini menghormati dan takut kepadanya. Dia adalah pelindung mereka, tetapi juga seorang yang tidak teragak-agak untuk menggunakan kuasanya.”
Adriana terkejut, tubuhnya terasa kaku. “Kenapa awak tak pernah beritahu saya sebelum ini?”
“Kerana saya tak mahu awak takut atau salah faham,” jawab Amani dengan nada yang penuh kekesalan. “Saya tahu ini semua kedengaran menakutkan, tapi percayalah, Datuk saya orang yang baik. Dia mungkin terlibat dalam dunia gelap, tapi dia tetap menjaga kami semua. Dan sekarang, awak adalah sebahagian daripada keluarga ini.”
Adriana menarik nafas dalam-dalam, cuba mencerna segala yang baru diketahuinya. “Jadi… apa yang akan berlaku sekarang? Sa… saya tak pernah terfikir untuk menjadi sebahagian daripada dunia macam ni.”
YOU ARE READING
Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅
RomantizmAdriana, seorang bintang bola baling yang disegani, mempunyai reputasi bukan hanya kerana kehebatannya di gelanggang, tetapi juga kerana sikap egois dan kasarnya di luar padang. Dia sering membuli rakan sepasukannya, Amani seorang gadis pendiam yang...