Tahun-tahun berlalu dengan cepat. Setelah melalui pelbagai ujian, pertandingan, dan detik-detik penting dalam hidup mereka, akhirnya Amani dan Adriana berjaya menamatkan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Seperti yang dijangka, Adriana telah menunjukkan prestasi cemerlang dalam sukan bola baling. Dedikasinya, kekuatan fizikal dan mental yang luar biasa membawanya ke tahap yang lebih tinggi.
Tidak lama selepas keputusan SPM keluar, Adriana mendapat berita yang mengubah hidupnya, dia telah dipilih sebagai pemain kebangsaan untuk mewakili Malaysia dalam bola baling. Ia adalah impian yang selama ini dia kejar, dan kini, ia menjadi kenyataan. Namun, meskipun kejayaan itu membawanya ke puncak kegemilangan, ada satu hal yang dia tidak mahu lepaskan iaitu persahabatannya dengan Amani.
Amani, yang selama ini menyokong Adriana dari belakang, turut merasai kebanggaan itu. Walaupun dia tidak mengejar kerjaya sukan seperti Adriana, Amani telah menjadi sumber kekuatan yang sentiasa berada di sisi Adriana. Setelah tamat sekolah, mereka memutuskan untuk tinggal serumah di Johor.
Rumah kecil yang mereka sewa itu menjadi tempat baru untuk membina kenangan. Setiap sudut rumah itu dipenuhi dengan momen-momen tenang di mana mereka berkongsi cerita. Namun, ada sesuatu yang tersimpan di hati Amani yang semakin sukar untuk dia sembunyikan iaitu perasaannya terhadap Adriana masih belum hilang sepenuhnya.
Suatu petang selepas latihan, Adriana pulang ke rumah dengan senyuman lebar di wajahnya. “Amani, awak tak percaya apa yang saya nak beritahu!” katanya dengan penuh semangat.
Amani yang sedang memasak di dapur berpaling, senyuman di wajahnya walaupun hatinya sedikit bimbang. “Apa dia? Awak nampak macam tak sabar!”
Adriana mengambil langkah ke depan, menggenggam tangan Amani dengan erat. “Saya baru saja dapat panggilan untuk pergi ke perlawanan antarabangsa bulan depan! Saya akan mewakili Malaysia di kejohanan Asia!”
Amani tersenyum, bangga dengan pencapaian Adriana. “Itu hebat, Adriana! Saya tahu awak akan sampai ke tahap ini. Awak memang layak.”
Namun, di sebalik senyuman itu, ada rasa sepi yang mula menyelinap ke dalam hati Amani. Dia tahu bahawa dengan pencapaian Adriana yang semakin besar, hidup mereka berdua akan berubah. Adriana akan lebih sibuk dengan latihan dan pertandingan, dan Amani bimbang bahawa hubungan mereka akan semakin jauh, walaupun mereka tinggal serumah.
Beberapa hari kemudian, pada suatu malam yang tenang, mereka duduk di ruang tamu sambil menonton filem. Amani cuba menikmati masa-masa yang tersisa sebelum Adriana sibuk dengan komitmen barunya, tetapi hatinya mula berasa berat. Dia memandang Adriana yang sedang tertawa menonton adegan lucu, dan tanpa sedar, rasa cinta yang pernah cuba dia kuburkan mula timbul semula.
“Adriana,” panggil Amani perlahan.
Adriana menoleh, senyumannya masih lebar. “Ya, Amani?”
Amani terdiam sejenak, cuba mencari kata-kata yang sesuai. Dia tahu, saat ini adalah waktu yang penting. Jika dia terus berdiam diri, mungkin perasaannya akan terus menghantui, tetapi jika dia bercakap, ia mungkin merosakkan hubungan baik mereka.
“Saya… saya cuma nak cakap yang saya bangga dengan awak. Awak dah capai banyak benda yang orang lain cuma impikan. Awak memang luar biasa.”
Adriana tersenyum, menunduk sedikit dengan rasa malu. “Terima kasih, Amani. Tapi saya takkan sampai sejauh ni tanpa awak. Awak selalu ada untuk saya, sejak dulu lagi.”
Amani menghela nafas dalam-dalam. “Ya, tapi ada satu perkara yang saya tak pernah beritahu awak.”
Adriana memandang Amani dengan kening sedikit berkerut, jelas hairan. “Apa dia?”
Amani cuba menenangkan debaran di dadanya sebelum berkata, “Saya… saya pun pernah ada perasaan terhadap awak, Adriana. Mungkin saya masih ada. Tapi saya tahu awak dah move on, dan saya tak nak awak rasa terbeban dengan apa yang saya rasa.”
Adriana terdiam, wajahnya berubah dari ceria menjadi serius. Dia tidak menyangka bahawa Amani akan meluahkan perkara ini. Untuk seketika, suasana di antara mereka menjadi sunyi, hanya bunyi filem di latar belakang yang mengisi ruang.
“Amani…” Adriana memulakan dengan suara perlahan, “Saya tak pernah tahu awak rasa begitu.”
Amani mengangguk, menundukkan wajah. “Saya cuba untuk tidak membiarkan perasaan tu mengganggu kita. Saya hargai persahabatan kita lebih dari apa-apa pun.”
Adriana menatap Amani dengan penuh rasa simpati. Dia tahu betapa sukarnya untuk Amani meluahkan perkara itu. Dia juga faham bagaimana cinta kadang-kadang datang pada waktu yang tidak dijangka.
“Amani, saya sangat hargai kejujuran awak. Tapi awak tahu kan, saya dah move on dari perasaan dulu. Saya sayang awak, tapi saya rasa lebih selesa kalau kita kekal sebagai kawan. Awak adalah bahagian penting dalam hidup saya, dan saya tak mahu kehilangan awak,” kata Adriana dengan lembut.
Amani tersenyum pahit. Dia sudah menjangkakan jawapan itu, tetapi mendengarnya daripada mulut Adriana tetap terasa sukar. “Saya faham, Adriana. Saya tak nak merosakkan apa yang kita ada sekarang. Saya cuma nak jujur dengan awak.”
Malam itu, mereka duduk bersama-sama, berbual seperti biasa, tetapi ada sesuatu yang berubah. Amani tahu bahawa dia harus melepaskan perasaannya sepenuhnya, tetapi kali ini, dia bersedia untuk benar-benar melangkah ke hadapan. Dia akan terus berada di sisi Adriana, sebagai teman, dan tidak lagi memikirkan apa yang tidak boleh dimiliki.
YOU ARE READING
Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅
عاطفيةAdriana, seorang bintang bola baling yang disegani, mempunyai reputasi bukan hanya kerana kehebatannya di gelanggang, tetapi juga kerana sikap egois dan kasarnya di luar padang. Dia sering membuli rakan sepasukannya, Amani seorang gadis pendiam yang...