Walaupun segalanya nampak tenang di permukaan, ada perasaan yang tersembunyi jauh di sudut hati Amani. Sejak beberapa minggu terakhir, dia mula sedar bahawa perasaannya terhadap Adriana telah berubah. Mungkin pada awalnya, dia hanya melihat Adriana sebagai teman, tetapi semakin mereka menghabiskan masa bersama, perasaan itu berkembang menjadi sesuatu yang lebih. Amani mula merasakan cinta yang perlahan-lahan tumbuh, walaupun dia cuba menolaknya.
Namun, setiap kali dia melihat Adriana sekarang, ada satu hal yang menyedihkan hatinya, Adriana sudah tidak lagi memandangnya dengan cara yang sama. Sebelum ini, Amani sedar bahawa Adriana pernah menyimpan perasaan terhadapnya, tetapi dia belum bersedia untuk membalasnya. Sekarang, bila dia sendiri mula merasakan hal yang sama, Adriana pula sudah 'move on', tidak lagi menunjukkan tanda-tanda ingin lebih daripada sekadar persahabatan.
Suatu petang, selepas latihan bola baling, Amani dan Adriana duduk bersama di tepi padang. Adriana kelihatan ceria, berbual tentang persiapan untuk pertandingan akan datang. Amani mendengar, tetapi fikirannya jauh melayang, terperangkap dalam perasaannya sendiri.
Dia melihat Adriana ketawa, senyuman yang pernah membawa kebahagiaan di hatinya kini membuatnya berasa sepi. Amani cuba mengabaikan perasaan itu, tetapi ia terus menghantui fikirannya. Dia kecewa, bukan hanya kerana Adriana tidak lagi menyimpan perasaan terhadapnya, tetapi juga kerana dia tidak pernah menyangka bahawa dia akan merasakan cinta terhadap seseorang yang pernah dilihatnya sebagai musuh suatu ketika dahulu.
"Amani, awak okey?" suara Adriana memecah lamunan Amani.
Amani tersentak, cepat-cepat memandang Adriana. "Ya, saya okey. Cuma penat sikit hari ni."
Adriana tersenyum. "Awak memang selalu push diri awak habis-habisan. Pastikan awak berehat nanti. Kita tak nak ada yang cedera sebelum perlawanan besar nanti."
Amani mengangguk sambil tersenyum, tetapi di dalam hatinya, ada gelombang emosi yang berputar. Dia ingin memberitahu Adriana apa yang dia rasakan, tetapi dia tahu, itu tidak akan mengubah apa-apa. Adriana telah move on, dan perasaannya kini hanya berada dalam ruang persahabatan yang tulus. Amani tidak mahu merosakkan hubungan yang telah mereka bina hanya kerana perasaannya yang baru muncul.
Beberapa malam kemudian, ketika Amani sedang baring di atas katilnya, dia memikirkan semua yang telah berlaku. Dia memikirkan bagaimana Adriana telah banyak berubah, bagaimana dia sendiri telah melalui pelbagai cabaran bersama Adriana, dan bagaimana hubungan mereka telah berkembang daripada musuh menjadi teman rapat. Tetapi yang paling menyakitkan, Amani tahu bahawa perasaannya tidak akan pernah mendapat balasan yang dia inginkan.
Dia menarik nafas dalam-dalam, cuba menenangkan dirinya. Dia perlu menerima kenyataan bahawa cinta kadang-kadang datang pada waktu yang salah, dan dia tidak boleh memaksa sesuatu yang sudah berubah.
"Saya tak boleh beritahu dia," bisik Amani pada dirinya sendiri. "Dia bahagia sekarang. Saya tak boleh hancurkan semua ini."
Malam itu, Amani membuat keputusan untuk melepaskan perasaannya. Walaupun hatinya sakit, dia tahu bahawa persahabatan mereka lebih penting daripada perasaan cinta yang terpendam. Amani hanya berharap, suatu hari nanti, dia akan dapat benar-benar melepaskan semua perasaannya terhadap Adriana, sama seperti bagaimana Adriana telah melepaskan perasaannya dahulu.
Amani tahu, cinta yang tidak diluahkan kadang-kadang lebih berat untuk dibawa. Namun, dia yakin, seiring waktu, dia akan mampu melangkah ke depan.
Adriana mungkin sudah move on, tetapi Amani percaya, akan tiba masanya untuk melepaskan perasaan itu dan pada masa itu, dia akan dapat benar-benar menerima Adriana hanya sebagai seorang teman yang istimewa dalam hidupnya.
YOU ARE READING
Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅
RomantikAdriana, seorang bintang bola baling yang disegani, mempunyai reputasi bukan hanya kerana kehebatannya di gelanggang, tetapi juga kerana sikap egois dan kasarnya di luar padang. Dia sering membuli rakan sepasukannya, Amani seorang gadis pendiam yang...