Chap 23

79 2 0
                                    

Pada suatu petang yang damai di Pulau Pinang, ketika percutian mereka hampir berakhir, Adriana dan Amani duduk di beranda bilik resort mereka, menikmati pemandangan laut yang tenang. Namun, ketenangan itu mula goyah apabila perbualan mereka bertukar menjadi tegang.

"Ibu saya kata, dia nampak awak berbual dengan seseorang di Georgetown tadi," ujar Amani perlahan, tetapi jelas ada kecurigaan dalam nadanya.

Adriana mengerutkan dahi. "Berbual dengan siapa? Saya tak berbual dengan sesiapa kecuali keluarga dan awak hari ini."

Amani memandang Adriana dengan pandangan penuh persoalan. "Ibu kata awak berbual dengan seorang lelaki di satu sudut kafe, agak lama. Dia rasa pelik kerana awak kelihatan begitu serius."

Adriana tersentak, namun dia cuba menahan dirinya daripada beremosi. "Itu cuma kenalan lama, tak ada apa-apa yang perlu dibimbangkan. Kami kebetulan terserempak."

Namun, respons itu tidak memuaskan hati Amani. "Kenapa tak beritahu saya? Kenapa awak rahsiakan pertemuan itu?" Nada suaranya semakin keras.

Adriana menarik nafas panjang, cuba menjelaskan. "Saya tak rasa ia penting. Kami hanya berbual sekejap. Lagipun, itu tak bermaksud apa-apa. Awak tahu saya setia pada awak."

Tapi Amani mula merasa ada sesuatu yang tak kena. "Tak penting? Awak sepatutnya beritahu saya, Adriana. Saya rasa macam awak sembunyikan sesuatu dari saya. Kenapa perlu berbual secara rahsia?"

Adriana mula rasa serba salah. "Amani, awak terlalu memikirkan perkara kecil. Saya tak sembunyikan apa-apa. Hanya kerana saya tak beritahu awak terus, tak bermaksud saya cuba menipu awak."

Namun, kata-kata Adriana tidak berjaya menenangkan Amani. "Awak selalu kata saya terlalu sensitif, tapi saya hanya mahu tahu apa yang berlaku. Kenapa awak tak boleh terbuka dengan saya?"

Adriana merasakan tekanan dalam perbualan ini, seolah-olah Amani tidak mempercayainya. "Amani, saya tak tahu kenapa awak jadi macam ni. Awak tahu saya sayangkan awak. Jangan biarkan perkara kecil macam ni rosakkan hubungan kita."

Amani menundukkan kepalanya, terasa kecewa. "Kecil? Bagi saya, kepercayaan bukan perkara kecil. Kalau awak tak boleh jujur tentang hal-hal kecil, bagaimana saya nak tahu awak akan jujur tentang hal-hal yang lebih besar?"

Adriana terdiam. Suasana yang dulu damai kini terasa tegang, seolah-olah ada dinding yang tiba-tiba muncul di antara mereka. Dalam diam, Adriana mula merasa terluka—bukan kerana tuduhan Amani, tetapi kerana kepercayaan yang mereka bina bersama seakan-akan mula retak.

"Jadi, awak tak percayakan saya?" tanya Adriana, nadanya penuh dengan kekecewaan.

Amani teragak-agak, tetapi dia akhirnya mengakui, "Saya tak tahu, Adriana. Saya cuba, tapi bila hal-hal macam ni berlaku, saya jadi ragu."

Kata-kata Amani menusuk hati Adriana. Dia berdiri dan memandang Amani dengan mata yang berkaca. "Kalau awak tak percayakan saya, bagaimana kita nak teruskan?"

Amani tidak menjawab, dan keheningan yang menyelubungi mereka semakin menyesakkan.

Malam itu, Adriana tidur dengan hati yang resah, sementara Amani termenung di beranda, memikirkan sama ada perasaan curiganya itu benar atau hanya permainan fikirannya sendiri.

---

Keesokan harinya, suasana masih tegang antara Adriana dan Amani. Mereka tidak berbicara seperti biasa, dan kehadiran keluarga di sekeliling mereka tidak membantu meredakan ketegangan. Setiap pergerakan terasa canggung, setiap percakapan kelihatan seperti topeng yang cuba menyembunyikan luka di hati mereka.

Ketika berjalan di pantai pada petang itu, Amani akhirnya memecah keheningan. "Saya minta maaf, Adriana. Mungkin saya terlalu berlebihan. Tapi... saya hanya takut."

Adriana menghentikan langkahnya, memandang Amani dengan penuh pertanyaan. "Takut apa, Amani?"

Amani menarik nafas panjang. "Saya takut kehilangan awak. Awak tahu betapa pentingnya awak dalam hidup saya. Bila saya rasa ada sesuatu yang awak sembunyikan, saya jadi cemas... dan saya mula berfikir yang bukan-bukan."

Adriana memegang tangan Amani, suaranya lembut tapi tegas. "Amani, saya takkan tinggalkan awak. Saya tak sembunyikan apa-apa daripada awak. Saya mungkin tak sempurna, tapi cinta saya pada awak adalah satu-satunya perkara yang paling pasti dalam hidup saya."

Amani mengangguk perlahan, matanya mula basah. "Saya tahu. Saya cuma... perlu belajar mempercayai awak sepenuhnya."

Adriana tersenyum kecil, lalu memeluk Amani dengan erat. "Kita tak perlu sempurna, Amani. Yang penting, kita ada satu sama lain."

Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅Where stories live. Discover now