Masa terus berlalu, dan Adriana berusaha menyesuaikan diri dengan kenyataan bahawa Amani telah memilih orang lain. Namun, di dalam hatinya, dia masih mengharapkan yang terbaik untuk Amani. Walaupun terluka, Adriana tidak pernah membiarkan perasaannya mengganggu persahabatan mereka. Dia tetap berada di sisi Amani, menyokongnya dalam setiap langkah.
Suatu hari, khabar mengejutkan tersebar di kalangan pelajar. Fikri, kekasih Amani, dilihat bersama seorang gadis lain. Mereka dilihat berdua-duaan di sebuah kafe di luar sekolah, dan khabar angin itu semakin menjadi-jadi. Adriana, yang mendengar khabar itu, merasa marah dan terluka untuk Amani. Dia tahu betapa Amani menyayangi Fikri, dan dia tidak sanggup melihat Amani dilukai oleh lelaki yang dipercayainya.
Selepas latihan bola baling pada petang itu, Adriana menemui Amani yang sedang duduk sendirian di tepi gelanggang. Wajah Amani kelihatan sugul, jauh berbeza daripada senyumannya yang biasa. Adriana tahu, Amani telah mendengar tentang perkara itu.
“Amani,” Adriana mendekati dengan lembut. “Awak okey?”
Amani mengangkat wajahnya, mata merah dan basah. “Saya tak tahu, Adriana… Semua ni terasa macam mimpi buruk. Awak dengar, kan?”
Adriana mengangguk perlahan. “Ya, saya dengar tentang Fikri dan gadis tu. Saya minta maaf, Amani… Awak tak patut lalui semua ni.”
Amani menunduk, memandang lantai gelanggang. “Saya… saya tak tahu nak buat apa sekarang. Saya percayakan dia. Saya fikir dia sayangkan saya. Tapi rupanya dia hanya main-main. Dia dah lama bersama gadis tu di belakang saya.”
Adriana duduk di sebelah Amani, tidak berkata apa-apa untuk seketika. Dia hanya mendengar keluhan hati Amani, merasakan kesedihan yang sama walaupun dalam konteks yang berbeza.
“Kenapa semua ni jadi pada saya, Adriana?” tanya Amani perlahan, suaranya teresak. “Saya cuba jadi yang terbaik untuk dia… Tapi dia tetap tak setia.”
Adriana merasakan dorongan dalam dirinya untuk memeluk Amani, untuk memberinya kekuatan. Namun, dia tahu, ini adalah masa untuk Amani meluahkan perasaannya. “Amani, saya tahu awak kuat. Awak tak layak diperlakukan begini. Fikri tak menghargai awak… dan itu bukan salah awak.”
Amani menghela nafas panjang, cuba menenangkan dirinya. “Saya tak tahu macam mana nak hadap semua ni esok. Saya tak sanggup jumpa dia lagi, Adriana.”
Adriana menggenggam tangan Amani, memberi sokongan yang dia mampu. “Awak tak perlu hadapi semua ni seorang diri. Saya ada untuk awak, setiap langkah. Awak lebih daripada apa yang Fikri boleh hargai.”
Amani memandang Adriana dengan mata yang basah tetapi penuh penghargaan. “Terima kasih, Adriana. Saya tak tahu macam mana saya akan laluinya tanpa awak.”
Pada hari berikutnya, Amani akhirnya mengambil keputusan untuk berdepan dengan Fikri. Selepas mendengar penjelasan separuh hati dari Fikri, yang mengakui perselingkuhannya tetapi cuba memberikan alasan, Amani memutuskan hubungan mereka. Walaupun keputusannya berat, Amani tahu bahawa dia berhak mendapatkan sesuatu yang lebih baik daripada seseorang yang mempermainkan hatinya.
Hari-hari selepas perpisahan itu adalah saat-saat yang sukar untuk Amani. Namun, dia tidak pernah sendirian. Adriana sentiasa berada di sisinya, memberi semangat dan menghulurkan sokongan. Walaupun dalam diam, Adriana merasakan hatinya kembali terbuka dan bukan hanya kerana cinta yang masih dia pendam untuk Amani, tetapi juga kerana rasa kagum terhadap kekuatan Amani.
YOU ARE READING
Disebalik Jaring Bola Baling [gxg] ✅
RomanceAdriana, seorang bintang bola baling yang disegani, mempunyai reputasi bukan hanya kerana kehebatannya di gelanggang, tetapi juga kerana sikap egois dan kasarnya di luar padang. Dia sering membuli rakan sepasukannya, Amani seorang gadis pendiam yang...