الفصل السادس عشر

60 3 0
                                    

بالمساء كانت روزالين تجلس مع نادين بغرفتها لتقص عليها ماحدث صباحاً بالجامعة ، فبعدما عادت روزالين مع نديم كانت قلقة على الفتيات فهي لم تخبر نديم بماحدث لكنها تعلم أن نادين قد قامت بضرب بعض الفتيات كما أخبرتها ، لذا بعدما تناولت طعامها وأخذت حماماً لتستعيد نشاطها ارتدت ملابسها واتجهت إلى نادين ، وبعدما حياها الجميع وجلست معهم قليلاً أخذتها نادين إلى غرفتها كي يستطيعا التحدث بحرية ، وبعدما علمت مافعلته نادين بالفتاتين ضحكت بقوة وهي تقول : انتي بجد مشكلة ، يعني رحتي ضربتيهم بجد ، ماخوفتيش يضربوكي هما الاتنين أو الموضوع يوصل للعميد ويعملك مشكلة .

قالت نادين بغيظ : لا ماخوفتش دي بنات نايتي ، وبعدين هما يستاهلوا ، كل مايشوفوا ساندي يفضلوا يرموا كلام وهي بتسكت النهارده بقى البت بتقولها أخوكي الجامد بقاله كتير ماجاش ليه ، ابقي سلميلي عليه ، مش فاهمه انتي ازاي أخت كتلة الرجولة دي ، أنا لما جات حكت لي مقدرتش أمسك نفسي ، رحت جبتهم من شعرهم من غير ماتكلم ، عنصر المفاجأة ساعدني بردو ، بصراحة خدتهم على خوانة ماكانوش مستعدين للضرب .

ضحكت روزالين ثم قالت لاغاظتها : اه قولي كده ، عشان قالوا على حسام كده انتي اتدايقتي ورحتي ضربتيهم ، عاملة فيها ڤان دام حضرتك .

قالت نادين بتوتر : حسام ايه وبتاع ايه ، أنا ... أنا اتدايقت عشان ساندي اتدايقت ، أنا مالي ومال حسام .

قالت روزالين : بس انتي لازم تهدي شوية يانادين ، حاولي تتحكمي ف انفعالاتك شوية ، امال بقى لو كنتي مكاني وسمعتي الكلام اللي بيتقالي كنتي عملتي ايه .

سألتها نادين بقلق : كلام ايه ده اللي بيتقالك ومين اللي بيقولهولك .

قالت روزالين: بنات معايا ف الجامعة ، معرفهمش أصلا ، بس كل مايشوفوني يفضلوا بقى يتريقوا على لبسي وازاي واحدة زيي تمشي مع ٣ شباب زي القمر وكلام من ده .

اعتدلت نادين وقالت بغضب : وانتي ليه ماقولتليش الكلام ده ، أنا هاجي معاكي المرة الجاية ونشوف الكلام اللي بيقولوه ده ، ان ماخليتهم مايبصوش ناحيتك مابقاش نادين .

ضحكت روزالين وهي تقول : انتي يابنتي مجنونة، انا لسه بقولك اهدي شويه ، وبعدين انا مابتدايقش لأنهم مايخصونيش وكمان مش بيهمني كلامهم ، أنا بطنشهم .

قالت نادين: ماشي بس بردو ليكي زيارة ونبقى نشوف الموضوع ده.

قالت روزالين بيأس : انتي مفيش فايدة فيكي ، يابنتي كبري دماغك شوية ، هما اللي بيتكلموا دول ناس تافهه وفاضية وعندها نقص ، انا أشغل تفكيري بيهم ليه .

روزالينحيث تعيش القصص. اكتشف الآن