Kapittel 2

607 19 2
                                    

NINA PETTERSEN - OSLO, NORGE

"Lise!" roper jeg glad når jeg kommer gjennom døra til leiligheten vår, hvor jeg og Lise bor sammen.

"Hva?!" roper hun og springer til meg fra kjøkkenet med et glass i hånden.

"Mats spurte meg ut på en date!" sier jeg med et stort smil og hopper opp og ned glad.

Lise hopper med meg med et stort smil selv,"serriøst? Så bra Nina!"

Jeg stopper opp med å hoppe brått,"men hva skal jeg ha på meg? Kjole? Shorts? Bukse?"

Hun tar opp hånden forran munnen min for å få meg til å holde kjeft,"stopp en hal der. Hvorfor er du plutselig så nervøs nå? Dere har vært sammen før."

Jeg ruller med øynene og tar bort hånden til Lise,"ja, men det var for 2 måneder siden. Og det er vanskelig å gå tilbake til slik vi var, etter å ha vært sammen i et år."

Hun står og tenker før hun sier,"vel, hva hadde du på sist gang dere var ute på en date?"

"Den svarte, enkle kjolen min," sier jeg og smiler av minnet fra daten.

"Hvorfor ikke ta på deg en enkel kjole som sist gang? Bare ikke den samme?" spør hun og løfter på skuldrene.

Jeg nikker,"ja, det kan funke."

Hun smiler,"bra. Når skal dere på denne daten?"

"Om to dager, på lørdag," svarer jeg og smiler tilbake.

Hun nikker,"da har du jo god tid," sier hun før hun går tilbake til kjøkkenet.

Jeg følger etter henne og spør,"har du noen planer ikveld?"

Hun setter fra seg glasset på kjøkkenbenken og snur seg mot meg med et svakt smil,"jepp."

"Å? Hva da?" spør jeg og hopper opp på kjøkkenbenken for å sitte på den.

Hun ser ned på neglene sine og er stille noen sekunder før hun mumler,"det er ikke noe spesielt, det er bare noen som kommer på besøk."

"Til oss?" spør jeg og ser på henne forvirret. Dette har ikke Lise nevnt.

Hun ser opp på meg,"nei. Hjemme hos mamma. Hun ville at jeg skal møte han."

Jeg ser på henne noen sekunder før jeg skjønner hvem hun snakker om. Er det mulig at 'han' kan være..

"Skal du møte Isac? Er det han som skal komme ikveld?" spør jeg med store øyne. Skjer dette akkurat nå? Er dette en drøm?

Hun nikker,"ja. Han trenger å være hjemme hos oss til han skjerper seg med oppførselen sin."

Jeg ser ned på hendene mine,"ja, det skjønner jeg," mumler jeg.

Vet du hvor vanskelig det er å komme seg videre når du er eks-kjæresten til en person som er på sladderblader, nettet og tven?

Vel, i starten var det jævlig vanskelig. Men jeg har klart å komme meg videre, ihvertfall etter Mats kom inn i livet mitt. Han hjalp meg med å komme over bruddet, og etter et år, ble vi to sammen.

Og slik som jeg har nevnt tidligere, slo vi opp etter å ha vært i et år sammen. Vi hadde en stor krangel og måtte ta en pause fra hverandre.

Men nå prøver vi nok en gang etter to hele måneder uten å ha så vidt snakket med hverandre. Og idag, spurte han meg endelig ut på en date, noe jeg har ventet lenge på.
For jeg har fremdeles følelser for han.

"Vil du bli med?" spør Lise, og jeg ser på henne,"vil du også møte Isac?"

Jeg sitter og tenker litt før jeg spør,"men hva om han oppfører seg som en drittsekk mot meg? Jeg er redd for at han kommer til å gjøre noe eller si noe som vil såre meg."

Lise nikker og er stille mens hun tenker. Hun ser opp på meg og smiler lurt,"ok. Jeg har en plan."

Jeg ser på henne forvirret,"hva?"

"Om du har rett med det at han er en drittsekk-"

"Jeg har rett," avbryter jeg. I det siste har Isac vært overalt på nettet med både sladder og rykter. Han har latt berømmelsen komme i hodet på han, og tråkker på andre folk som ikke er like berømt som han.

"Greit. Når han oppfører seg som en drittsekk, vær en drittsekk tilbake."

Jeg sitter og tenker litt før jeg rister på hodet,"jeg vet ikke om jeg klarer det."

"Nina," sier hun oppgitt.

"Men han er Isac! Og å være drittsekk er ikke hans greie."

Det er stille mellom oss før jeg puster ut kort,"hva om jeg hjelper han til å bli den personen Isac var når vi var sammen?"

"Så du skal få han tilbake på sporet?"

Jeg nikker med et smil,"ja. Han trenger hjelp, og jeg vil gi han det."

Lise smiler,"det høres ganske rimelig ut."

Jeg hopper ned fra kjøkkenbenken og går til kjøleskapet for å se om det er noe mat.

"Jeg må dra," sier Lise og tar bilnøklene sine som lå på kjøkkenbenken,"jeg kommer til å bli borte noen dager, for å hjelpe mamma med hele denne Isac-greia."

"Skal jeg bli med å hente han?" spør jeg og ser på Lise.

"Nei. Du kommer i morgen. Idag er det bare jeg og mamma som skal ha en prat med han."

Jeg nikker forståelig,"greit. Lykke til."

Hun smiler til meg og sier,"takk," før hun går ut av leiligheten og lukker døra etter seg.

Imorgen skal jeg møte Isac. Etter tre lange år.
--------
Nå vet du sikkert hva som skjer i neste kap ;))
Håper du liker historien min, kommenter om det er noe dere vil ha med.

Ok hade

Need control (bok nr. 2)//Isac ElliotWhere stories live. Discover now