DIALOG ANTARA PENULIS DAN RAKAN SEKERJA

728 45 9
                                    

Satu mesyuarat diadakan antara penulis, pencetus idea dan pelakon. Perbincangan ini dilakukan atas sebab komen-komen pembaca. Maka, perbincangan ini dimulakan oleh penulis untuk memperolehi pandangan daripada pencetus idea dan pelakon.

Anazuki : Selamat malam semua? Maaf kerana mengganggu kalian pada malam ini. Disebabkan saya tiada masa yang lain, maka saya terpaksa pilih malam iniuntuk berbincangkan perkara ini. Jadi, saya harap semua orang boleh beri kerjasama. Baiklah, berdasarkan komen pembaca, kita ada masalah dengan ideologi tentang vampire. Jadi, macam mana, Kage?

Kage : Sebenarnya saya memang sengaja buat macam tu supaya ada kelainannya. Tak seronoklah kalau semua benda nak salahkah vampire. Lagi pun, tidak semua vampire jahat dan ada juga vampire yang baik. Sama macam manusia juga.

Anazuki : Jadi, nak teruskan idea macam ni? Kalau ada yang tak puas hati macam mana?

Kage : Kalau tak puas hati datanglah jumpa abang. Biar abang yang habiskan darah dia. (Marah)

Iino : Mentang-mentanglah dia tu vampire juga.

Kage : Kau diam.

Anazuki : Jangan bergaduh. Soalan yang seterusnya. Nak edit ke bab yang tak sepatutnya tu? Sebab saya nak hantar dekat syarikat buku nanti.

Mizu : Tak perlu buang idea aku tu. Lagi pun itu agenda yang paling diminati remaja zaman sekarang.

Anna : Buang je daripada sakitkan mata pembaca. Ini untuk bacaan umum bukan untuk orang macam kau je. Faham, Baka-chan?

Mizu : Kau! (Geram)

Anna : Apa?

Anazuki : Sudahlah. Kita nak berbincang bukan nak bergaduh. Soalan seterusnya, kenapa Inspektor Suzuku mati awal sangat? Jalan cerita pun dah jadi pelik. Lari daripada matlamat.

Zack : Sebab dia macam tak diperlukan. Lagipun dia jarang muncul.

Suzuku : Apa kau cakap? Untuk pengetahuan kau, belum sempat aku nak beraksi. Kau dah tamatkan riwayat aku dalam cerita tu. Kenapa Anazuki? Kau penulis kenapa tak tetapkan aku dalam cerita tu untuk masa yang lama lagi? (Bengang)

Anazuki : Saya..... Cuma seorang penulis. Semua idea daripada mereka. (Mendatar) Kalau sakit hati, MARAHLAH ZACK TU! (Marah)

Crystal : Shuuuu..... Diam sikit. Rikiya tengah tidur tu.

Ayato : Oi, budak! Bangunlah. Orang tengah meeting, dia boleh pula tidur dekat sini.

Rikiya : Siapa berani ganggu aku, ha? (Mamai)

Ayato : Aku. Kenapa?

Rikiya : (Tarik rambut Ayato sekuat hatinya) Kalau aku vampire sebenar macam Kage-san, dah lama aku habiskan darah kau. FAHAM! (Marah)

Ayato : Sakitlah, budak lembab!

Crystal : (Tarik tangan Rikiya) Sudahlah tu. Nanti kena marah pula.

Mizu : (Ketuk meja) Sila beri perhatian.

Rikiya dan Ayato : (Diam)

Anazuki : Terima kasih. Kali ini ialah soalan terbuka. Macam mana nak tamatkan cerita tu?

Iino : Bukankah Fumiko akan mati? Jadi tak payahlah ubah idea aku tu.

Anazuki : Tapi sebelum Fumiko mati, ada kisah lain lagi.

Justina : Bila aku nak masuk ni? Dah lama aku tunggu saat watak aku menjejakkan kaki di atas pentas yang dikatakan seronok tu.

Anazuki : Sabarlah, sikit je lagi.

Justina : Yelah. (Mengeluh)

Mizu : Justina, awak nampak lebih cantik malam ni. Jom bercinta, nak? Saya akan pastikan awak bahagia bersama-sama saya.

Aku Adalah AkuWhere stories live. Discover now