Chapter 5 : Obes

16K 843 7
                                    

"Awalnya kau balik Lea."

"Malam ni aku nak pergi gym. Exercise sikit. Nak ikut tak?"

"Hmm malaslah. Kau balik dulu lah. Aku ada kerja lagi."

Lea mencapai tuala dan mandi. Deodorant Rexona disembur oleh Lea sebelum dia menyarungkan baju sukan dan seluar track.

"Hi Lea. Lama tak datang gym? Busy kerja eh?" Soal Kak Bett di kaunter pembayaran.

"Haah lah Kak Bett. Sibuk sikit. Ni ada masa lapang Lea datanglah." Balas Lea ringkas.

Hampir satu jam Lea berlari, mengayuh dan mengangkat dumbell. Dia kembali duduk dan meneguk air mineral. Seorang perempuan lingkungan 30-an sedang gigih exercise.

Flashback Start

"Esok last kita bersukan sebelum SPM. Lepas ni jangan mengada nak pakai baju sukan lagi. Baju sekolah je! Faham?" Tegas Cikgu Hayati sambil membulatkan matanya.

Semua pelajar mengangguk tanda faham. Peperiksaan SPM memang semakin hampir. Dihitung kembali tolak cuti tinggal 150 hari lagi!

"Suka lah kau Mel dah takpayah sukan?" Fisya mengejek diikuti dengan gelak ketawa Hana.

"Jangan layan dorang. Pahala dia untuk kau Mel. Untung kau." Reena menenangkan Mel sambil menjeling tajam ke arah Fisya.

"Oh good. Kumpul pahala dengan kumpul lemak? Ahahaha." Hana menambah.

"Thats better than you. Kumpul dosa and tulang-tulang karat." Fayyadh mencelah tidak sedikit pun peduli.

"You... apa ni. You should backup me. Not her, Fayyadh." Hana membuat suara manja.

Meluat.

"Why should i? Who are you? I'm her bestfriend. So please, jangan kacau Mel and Reena." Kata-kata Fayyadh cukup pedas sehingga Hana terus mendengus marah.

××××××

"Cari apa tuh Mel? Daru tadi kehulur hilir." Soal Puan Naimah melihat kelibat anaknya dimana-mana seolah mencari sesuatu.

"Mel cari baju sukan. Minggu lepas kan ibu basuh. Mana?"

"Lah, dalam bilik Kak Nuha lah. Ibu tergantung. Pergi sana cari." Jelas Puan Naimah.

Mel berlari naik keatas. Pintu bilik Kak Nuha diketuk kasar.

"Apa ni adik? Kuatnya ketuk."

"Adik nak ambil baju sukan. Ibu cakap ibu gantung dalam bilik Kak Nuha." Bebel Mel sambil menolak pintu bilik Kak Nuha.

"Nasib suami akak takde. Main redah masuk je!"

"Alaa bukan buat apa pun. Ambil baju sukan je pun." Mel mengerling kepada Kak Nuha.

Sebelum dia keluar dari bilik Kak Nuha, dia perasan ada pamplet mengenai rumah baru. Kak Nuha nak pindah?

"Haa jumpa tak?"

"Dah jumpa hehehe. Ibu... adik lapar. Ibu masak apa?"

"Ibu masak... masak... ayam merah!" Puan Naimah sedikit teruja.

Mel berlari ke dapur menolong ibunya menghidangkan makan malam. Abang Nazrin tidak kelihatan satu hari ni. Abah sejak dari tadi di bilik menyiapkan kerjanya. Kak Nuha? Entah buat apa.

"Assalamualaikum!"

"Hah? Jumpa pun jalan balik? Ingatkan dah taknak balik." Encik Nizam menyindir Nazrin yang baru saja melangkah masuk ke rumah.

GEMUK fabulous!Where stories live. Discover now