Chapter 20 : Desakan

14.2K 725 6
                                    

"Adik dah jumpa calon?" Soal abahnya yang baru lepas menghirup teh o panas.

"Calon apa?" Lea mengigit roti bakar berinti blueberry.

"Lah budak ni, calon suami lah. Dah jumpa ke?"

"Alaa abah... adik belum ready lagilah."

"Bila nak ready? Nak tunggu abah dah mati?" Ujar abahnya.

Lea membawa diri ke biliknya. Perlu ke aku buat solat istikharah? Abah dan semua begitu ingin melihat aku bahagia.

"Comel lah Ayyan. Geram adik." Lea menarik pipi gebu Rayyan.

"Comel kan? Kalau comel cepatlah kahwin. Nanti dapat anak kiut-kiut." Kak Suhaila memerli Lea.

"Tapi... bukan senang adik nak cari jodoh. Susah."

"Akak faham. Adik buat solat istikharah je. InShaaAllah, Allah bagi petunjuk kat adik. Mana tahu kan?"

"Tengoklah."

Lea menuju ke dapur melihat ibunya sedang memasak makan tengahari. Abang Nazrin dan Abang Safwan balik makan tengahari dirumah.

"Ibu nak adik tolong tak? Ibu masak apa harini? Asam pedas?"

"Eh mana ada tahu asam pedas? Hidung tu tajam aje bab makanan."

"Ibu....kenapa semua orang harini desak adik bab jodoh? Adik tak bersedia lagilah ibu." Keluh Lea.

"Bukan desaklah adik. Kami cuma nak tahu adik dah ada teman ke belum, benda lepas tu buanglah jauh-jauh dari ingatan. Adik berhak dapat kehidupan lebih baik." Jelas Puan Naimah.

"Macam mana adik nak buang ibu? Ibu tahu tak, boss adik tu siapa? Naufal. Dia boss adik ibu." Jujur Lea.

"Hah?! Habis dia kenal adik ke? Ibu sebenarnya tak berapa suka dia sejak dia mainkan adik. Ibu rasa dia kejam."

"Dia tak kenal adik. Adik kan dah lain sekarang."

Kak Nuha yang baru susukan Rayyan turun ke dapur untuk menolong ibu menghidangkan makan tengahari.

"Berbual apa ni? Rancak betul! Pasal calon suami adik ke?" Kak Nuha mengusik lagi.

"Mana ada. Orang cerita pasal tempat kerjalah dengan ibu." Lea berbohong. Diikuti dengan ibunya yang hanya tersenyum saja.

×××××

"Lea, masuk bilik saya sekarang."
"Okay boss!"

Reena mendekati meja kerja Lea.
"Haa kenapa pulak boss kita harini? Laju aje."

"Entah. Okaylah aku masuk bilik dia dulu. Tak pasal-pasal boss kita tu membebel pulak." Lea meninggalkan Reena yang masih tertanya-tanya.

"Yee boss? Ada apa-apa?"

"Lea please lah... saya merayu bagitahu saya kalau awak tahu Mel kat mana. Saya perlu berjumpa dengan dia. Saya dah tak sanggup nak tanggung rindu ini lagi." Rayu Naufal. Seperti biasa. Lea hanya diam bila berbalik kepada soalan itu.

"Okay, saya nak tanya balik. Boss dah beristeri dan ada ada anak kan? Kenapa boss nak tahu pasal Mel lagi?"

Naufal mengangkat wajahnya mendengar pertanyaan Lea itu. Keningnya dinaikkan.

"Isteri? Anak? Masa bila pulak saya cakap saya dah kahwin, saya single lagi okay. Oh mesti Reena cerita saya nak kahwin dengan Fisya kan? Actually saya batalkan pernikahan saat-saat akhir. Saya pergi rumah Mel masa tu... tapi segalanya sudah berubah. Mel dihantar ke hospital. Lepas itu saya dengar keluarga dia berhijrah ke luar negara."

GEMUK fabulous!Where stories live. Discover now