Chapter 23 : Bersama

14K 642 2
                                    

"Pergi cuci periuk." Lea mengusik Naufal.

"Alaa perlu ke? Kan ada ramai budak catering tadi. Saya kan raja sehari. Saya kena berehat untuk sehari." Naufal mencebik.

"Tengok tu papa dengan abah pun turun padang. Awak kan lelaki. Gagah. Kuat. Jadi, tunggu apa lagi?" Lea ketawa mengekek-ngekek sambil mencapai tuala masuk ke bilik air.

Naufal turun ke laman belakang. Habis tangan papa, abah, Abang Safwan dan Abang Nazrin hitam mencuci kuali dan periuk. Mereka tetap ketawa walaupun masing-masing sudah kepenatan.
"Nak Naufal tolong buat apa ni?" Naufal menyinsing lengan bajunya dan seluarnya dilipat ke atas sedikit.

"Takpayah tolong. Pengantin baru pergi naik atas, berehat. Nanti malam ada banyak lagi 'kerja' nak dibuat." Papa mengusik Naufal.

"Alaa malam tu malam punya kerjalah. Siang ni siang punya kerja. Meh Naufal tolong cuci kuali yang besar tu." Tangan Naufal memegang berus besi.

Kaum-kaum ibu yang lain masih sibuk mengemas diluar sambil berbual. Bukan selalu sanak saudara dapat berkumpul kecuali ada majlis besar-besar.

"Sudahlah Naufal. Naik mandi. Dah masuk waktu Maghrib." Puan Naimah mencelah dibelakang rumah.

Lea masih nyenyak tidur. Rambut Lea yang hitam lebat dan panjang dicium oleh Naufal. Memang lumrah seorang lelaki akan bernafsu jika berdua bersama dengan perempuan lagi-lagi isteri sendiri.

"Sayang, bangun. Kita solat Maghrib berjemaah ye?"

Lea bangun menggosok matanya. Terkejut juga seorang lelaki berada didalam biliknya. Oh Naufal. Lea meluru ke bilik air mengambil wuduk. Telekung hitam bermanik dipakainya.

"Ya Allah hamba bersyukur dijodohkan dengan orang yang hamba begitu sayang, hamba mohon beri hamba petunjuk dalam membimbing isteri ke jalan yang benar." Suara Naufal sayup-sayup kedengaran.

Lea terharu diberi seorang lelaki yang begitu baik dan taat dengan perintah Allah.

Tok! Tok! Tok!

Siapa pula yang ketuk pintu bilik ni. Lea melipat telekung dan sejadah.

"Jom turun makan. Semua dah ada kat bawah." Kak Nuha kacau daun saja.

"Okay akak. Sekejap lagi kitaorang turun." Lea kembali tutup pintu.

"Jom awak, turun makan. Kak Nuha dah panggil."

"Alaa sekejaplah. Baru nak manja-manja dengan awak." Tangan Lea ditarik. Tubuhnya jatuh ke katil.

Mata Naufal direnung tepat oleh Lea. Lea seakan-akan kaku dan tidak boleh bergerak. Rambut Lea dicium oleh Naufal. Hidung mereka berlaga. Mereka hampir hanyut dibuai nafsu.

"Haa ape ibu? Kejap!" Lea mengelak dicium oleh Naufal.

"Saya tak dengar pun ibu panggil awak." Naufal mengangkat keningnya sedikit.

"Iyaa ibu panggil sayalah. Dah jom turun makan." Lea merapikan kembali rambutnya.

Naufal memimpin tangan Lea menuruni anak tangga. Keluarga besar sudah berkumpul dimeja makan menunggu pengantin baru.

"Lambatnya pengantin baru turun. Sejuk lauk ni haa." Ibu mengusik Lea dan Naufal.

"Lepas solat, berdoa panjang sikit. Moga rumahtangga dirahmati Allah." Naufal berbohong sambil senyum sinis.

Lea meneguk sisa air oren di dalam gelas sehingga habis. Pinggan dan gelasnya dibawa kedapur untuk dicuci. Lea mengelap tangannya dengan kain putih di atas peti sejuk.

Kak Nuha dan Abang Safwan meminta diri untuk naik ke bilik dulu diikuti dengan Abang Nazrin dan Kak Suhaila. Abah dan Papa melepak diluar rumah berbual tentang perniagaan.

GEMUK fabulous!Where stories live. Discover now