Bab 29

1.8K 70 0
                                    

Miera masih merasa panas hati dengan Melisa yang tidak jujur dengannya. Dia tak faham kenapa Melisa mahu sembunyikan perkara tu daripada dia. Kalau perkara kecil takpalah dia tak kisah tapi ini melibatkan Reza. Kenapa dia tak berterus terang semasa disoal pasal Reza? Arrgh, buntu fikirannya.

Demi seorang lelaki, nilai persahabatan tiada guna lagi bagi Melisa. Miera sungguh tak sangka kawannya dari sekolah sanggup buat macam tu pada dia. Apa guna mereka berkawan. Huh, dengusnya.

Bunyi lagu 'Run Devil Run Girls Generation' berkumandang di Iphone6nya. Dia menjawab tanpa melihat nama pemanggil.

"Hello, asslamualaikum, Miera." ucap seseorang di talian dengan nada lembut.

"Waalaikumsalam. Ye, siapa ni?" jawab Miera acuh tak acuh. Moodnya tengah swing.

"Hai, takkan lupa dekat namjachingu awak dah. Yelah kita dah lama tak jumpa kan. Sedihnya." nada merajuk Firdaus.

Miera melihat skrin telefonnya dan terpapar nama Firdaus. "Oh, awak. Maaf saya tak perasan tadi. Saya ingatkan siapa. Kenapa, awak?"

"Kenapa tak boleh ke saya nak bercakap dengan awak? Awak tak bagitahu pun dah balik kan. Saya tahu pun dari orang lain. Hmm. Yelah, orang tu dah tak ingatkan kita."

"Ups. Lupa pulak nak bagitahu awak. Maaf sangat, Firdaus. Saya tak sengaja. Saya ingat nak whatsapp awak tapi saya ada kerja sikit. So I forget. So sorry." pujuk Miera. Dia menggigit bibirnya.

"It's ok. But sebagai dendanya, awak kena jumpa saya. Boleh? Dah lama tak tengok awak. Rindu." ujar Firdaus tergelak halus.

"Emm. Ok. Bila?"

"Esuk petang. Saya jemput awak pukul 5.30. Saya bawa awak pergi suatu tempat ni. Awak mesti suka."

"No need. Saya ada kereta sendiri dah. Awak whatsapp saya je kat mana nak jumpa. Nanti saya pergi sendiri." tolak Miera. Dia taknak bergantung pada sesiapa dah.

"Wow, impressive. Awak dah ada kereta sendiri. Ok, nanti saya whatsapp awak. See you later. Bye, yeoja." Firdaus mematikan talian di sana. Miera mengeluh. Kenapa di saat macam ni Firdaus muncul? Tapi takpa lah mungkin boleh hilangkan masalah dia sekarang.

*****

Miera menyiapkan dirinya untuk berjumpa dengan Firdaus petang itu. Whatsapp yang diterima dari Firdaus menyuruhnya ke Seksyen 13, Shah Alam. Miera hanya membalas ok sahaja.

Setelah memastikan semuanya rapi, Miera segera menghidupkan enjin dan bergegas pergi ke tempat yang dijanji. Sebelum itu, dia sempat meminta izin dari mamanya untuk keluar berjumpa Firdaus dan mungkin sampai malam. Pn. Raihana suka mendengar Miera bersama Firdaus terus diberi keizinannya.

"Saya dah sampai ni. Mana awak, Firdaus?" Miera menelefon Firdaus sambil memandu keretanya perlahan.

"Awak cari restoran Gangnam Station. Saya dah ada kat situ." jawab Firdaus ringkas dan mematikan talian.

"Haih, dah lah susah cari parking ni. Kena pergi restoran tu pulak. Kan senang suruh Firdaus jemput je tadi. Aigoo" rungut Miera sendirian. Dia yang tak biasa lagi memandu sendirian agak kekok mengharungi kesesakan jalan raya. Tambah - tambah waktu kemuncak orang balik kerja. Lagi jammed. So annoying.

Bandar metropolitan ni sentiasa sesak je hari - hari dan padat dengan orang. Lagi - lagi dah bawa masuk rakyat Bangla pulak dalam Malaysia lagilah bertambah - tambah padatnya. Haish, keluh Miera.

"Hah, jumpa pun parking. Nasib baik lah ada. Kalau tak, hancuss aku." bebel Miera sendirian. Dia menglock kereta dan melangkah masuk ke restoran Korea makanan halal tu. Tak sangka Firdaus ajak makan kat sini. Favourite dia tu. Yummy. Teruja Miera sendirian.

Stalker ✔Where stories live. Discover now