Ik knipper een aantal keer mijn ogen en kijk verbaasd naar de persoon die voor me staat. Van alle mensen in de wereld was zij toch echt de laatste van wie ik had verwacht dat ze hier zou wonen.
''Linda? Linda! Oh Linda toch, ben jij dit echt?,'' zegt mijn moeder die even verbaasd naar deuropening kijkt als ik. ''Layla?'' zegt Linda even verbaasd terug.
Mijn moeder loopt naar Linda toe en knuffelt haar alsof haar leven ervan afhangt. ''Wat heb ik je gemist!'' hoor ik Linda tussen het snikken door tegen mijn moeder zeggen.
Ik bekijk Linda goed en zie dat ze geen spat is veranderd, op een aantal rimpels na. Ze laten elkaar los en Linda gebaart met haar hand dat we naar binnen kunnen komen. ''Kom verder dames,'' zegt ze enthousiast.
Ik wil het huis in lopen, maar wanneer ik me realiseer dat het bord met koekjes in scherven op de grond ligt, pak ik dat eerst op. ''Ach meisje toch, je was zeker geschrokken. Laat me je even helpen,'' zegt Linda behulpzaam. Nadat we de scherven van de grond hebben opgeruimd, gaan we naar binnen en doen de koekjes die nog te eten zijn in een andere bord. Linda zet ondertussen thee en legt de glazen op het geïmproviseerde tafeltje voor ons. ''Kom zitten. We hebben nogal veel bij te praten''
~~
Linda en mijn moeder zijn nog druk in gesprek als er iemand naar beneden komt. Ze heeft een schattig pyjamaatje aan en een knuffelbeer in haar handen. ''Mama, ik kan niet slapen,'' zegt het meisje, dat naar mijn vermoeden rond de negen jaar is. Is dit Lilly?
Voordat ik nog verder kan zinken in mijn gedachten antwoord Linda al op mijn vraag. ''Lilly toch, kom maar even hier bij mama''
''Layla, Sara, dit is Lilly. Herkennen jullie haar nog?''
Mijn moeder en ik kijken Lilly lief aan. ''Wat is ze groot geworden, ma sha Allah!'' zegt mijn moeder. ''Ik weet nog dat ik haar als een baby'tje in mijn handen had''
Linda is een Nederlandse vrouw en atheïst, maar dat weerhield mijn moeder niet om islamitische termen te gebruiken in haar taalgebruik. Linda was het inmiddels al gewend van de vroegere tijden en keek er niet raar van op.
Lilly kruipt dichter bij haar moeder op schoot en fluistert wat in het oor van haar moeder. ''Dit zijn Layla en Sara lieverd. Wij waren vroeger buren van ze en zijn dat toevallig nu weer''
Ze herkent ons niet meer, wat logisch is aangezien ze nog een baby was toen ze verhuisde met haar moeder en broer. Wacht, waar is Aiden eigenlijk?
''Is Aiden hier ook?'' vraag ik.
''Hij is boven, je mag naar hem toe gaan als je dat wilt. Wil je Lilly alsjeblieft eerst nog even in haar bed stoppen?''
''Natuurlijk wil ik dat,'' antwoord ik met een glimlach. Lilly kruipt van haar moeders schoot en loopt naar mij toe. Ik steek mijn hand uit en zij neemt het twijfelend aan, waarna we de woonkamer uitlopen en de deur achter ons dichtdoen. ''Je hoeft niet bang voor mij te zijn hoor,'' zeg ik lief tegen haar. Ze antwoord niet maar houdt mijn hand nog steeds vast, en dit keer wat strakker. ''Wil je mij een verhaaltje voorlezen?'' vraagt ze zacht als we de trap oplopen. ''Ja hoor, waar ligt een boekje?'' vraag ik haar als we in haar slaapkamer komen.
Ze wijst naar een onuitgepakte doos in de hoek van haar kamer. Ik open de doos en haal er een willekeurige boek uit. Op de voorkant zie ik een plaatje van Belle en het beest. Dit was vroeger mijn lievelingssprookje.
Ik zie dat Lilly braaf in haar bed is gaan liggen en ik kom op de rand van haar bed zitten met het boek in mijn handen. ''Er was eens...'' begin ik met lezen.
~~
Na een tijdje lezen merk ik dat Lilly in slaap is gevallen en leg het boekje terug in de verhuisdoos. Ik doe het licht uit en sluit rustig de deur achter me. Net als ik me omdraai zie ik een jongen met zijn rug naar me toe de badkamerdeur dichtdoen met alleen een handdoek om zijn middel. Zal dat Aiden zijn? Hij heeft me nog niet gezien dus ik bedenk snel een vluchtroute. Voordat ik nog iets kan bedenken staat hij al voor me en kijkt me grijnzend aan. ''Kijk eens wie we daar hebben. Onze leuke Sara''
-----------------------------------------------------—
-28-08-2016-
JE LEEST
The Neighbour
Romance-- "Je hebt me het licht laten zien, Sara." -- Sara woont samen met haar ouders en zusje van negen. Ze zit nu in haar derde jaar van het hbo. Dit is haar een na laatste jaar, en dan heeft ze haar studie Bedrijfskunde afgerond. Sara is door haar lief...