Haries's POV"So, how? Kamu okay dengan kerja kamu? Kamu rasa kamu boleh kawal anak saya?" tanya papa Laura.
"Ya, saya boleh tuan," kataku yakin.
"Good! But, saya bukan sahaja nak kamu kawal anak saya. Saya nak kamu jadi mata-mata saya," dia mengurut dahi.
"Mata-mata?" aku hairan.
"Saya tak sedar sejak bila tapi ada sesuatu yang pelik berlaku. Anak saya menjadi liar dan ada masalah attitude. Dia selalu menghilang dan we have no idea where she have been. Kalau kami pergi dinner bertiga, akan ada mata-mata yang memerhati. Mula-mula saya biarkan aja cause I think, no wonderlah, my daughter is pretty. But, one day, kami kena ekor dengan orang-orang jahat," kata-katanya terhenti.
"Mungkin mereka nak duit?" aku membuat andaian.
"Saya pun ingat macam tu tapi tak. They want Laura. And I don't know if Laura perasan atau tidak but saya nampak Laura buat isyarat mata. Then, all of them leave us. Saya takut kalau anak saya tu terlibat dengan gangster," dahinya berkerut risau.
"Tuan ada nampak tanda-tanda yang dia tu gangster?" tanyaku.
She is too pretty to be a gangster.
"Tak ada pula. Kalau macam maki-maki tu adalah jugak. Pukul orang tu adalah juga but selalunya yang dia pukul budak-budak nakal dekat sekolah. Kalau yang tu memang patut pun dia act like that. Tapi hari ni, for the first time, saya nampak dengan mata kepala saya sendiri macam mana Laura belasah orang. And.. And kalini dia bertindak sangat agresif. Sangat tak terkawal. Saya dah tak kenal anak saya sendiri," mata tuanya berair.
"If that case, izinkin saya untuk membuat tindakkan kepada anak tuan," kataku tegas.
"Ya, saya benarkan. Buatlah apa cara sekalipun. Siasat anak saya tu," dia memandangku tegas.
"Tapi tuan, kebenaran yang saya mintak ni lain. Saya mungkin bertindak kasar. Anak tuan bukan remaja perempuan yang biasa. Dia licik dan liar. Dia handal berlawan," aku menanggalkan kaca mata.
"Maksud kamu?" dia bersandar pada sofa.
"Dia pernah menyerang bekas majikan saya. Cara dia serang bukan membuta tuli. Dia ada teknik berlawan yang handal. Mungkin kerana dia seorang perempuan, maka kekuatan dia terbatas tapi akal dia panjang. Mungkin saya pun boleh tersungkur kalau tidak berhati-hati. Dia bijak. Dia nampak macam dah biasa berlawan. Serangan dia terkawal dan menyakitkan. Dia nampak macam seorang yang terlatih," aku membuat kesimpulan.
"Hurm!! That sound like not my little girl anymore. Baiklah, saya izinkan kamu buat apa aja dekat anak saya. Even dia tercalar sekalipun but jangan sampai nyawa anak saya yang kamu bermain. Saya tak nak sampai dia tersasar jalan. Saya nak kamu hentikan anak saya dari menjadi ganas dan buas," dia memandangku penuh pengharapan.
"Tuan boleh harapkan saya," aku tegas dengan pendirianku.
--------------------------------------------
Laura's POV
Kedengaran ada tapak kaki sedang mendekati bilik aku.
"Squeskkk!" pintu bilik dibuka perlahan.
Aku menoleh dan aku nampak Haries memasuki bilik tidur aku.
"Get out from here! Pervert!" aku melempar bantal ke dia.
"Mulai sekarang saya akan jaga cik," dia berdiri tegak di sebelah pintu bilik.
Aku yang sedang duduk di katil terkedu.
"Saya akan jaga cik".
"Fuck up! I don't need you!" aku memandang dia begis.
"Papa cik yang bayar gaji saya, which it mean saya takkan dengar arahan dari cik," wajahnya tidak beriak.
"Urgh!!" aku terus rebahkan diri.
Lampu bilik yang terpasang membuatkan aku boleh nampak jam dengan jelas. 10.00p.m.. Awal lagi, macam-macam aku boleh buat tapi selagi Haries ade dekat sini mood aku akan rosak. Aku lihat dia setia berdiri di tepi pintu bilik. Pintu bilik telah pun ditutup. Awkward! Aku teringin nak tengok wajah dia tanpa kaca mata. I think, it can be more handsome without that spec. Damn! What wrong with me! Better I go to sleep. Perlahan-lahan aku memejamkan mata. Sleep this early, that is not me.
Puas aku berpusing-pusing bawah comforter tapi aku tetap tak boleh tidur. Aku menoleh jam, 1.02 a.m. Aku menoleh pula Haries. What the! Dia still setia diri depan pintu tu. Tak penat ke apa dia ni. Manusia ke robot dia ni? Kalau robot pun, no wonderlah sebab muka dia sentiasa tak beriak.
"Hei!" aku bangun dari pembaringan.
"Yes miss! Is that any problem?" jawabnya.
"Sampai bila kau nak diri dekat situ. Pergi duduk sana!" aku menunjuk meja belajar aku.
"Thank but no thank, miss. Im on my duty," dia berdiri tegak.
"Duty tak duty. Kau duduk jelah situ, aku tak selesa bila kau diri depan pintu," aku mula angin.
Huh! Orang dah simpati dekat dia pun nak banyak songeh lagi.
"Baiklah cik," dia mula melangkah.
"Wait! Tutup lampu. Aku tak boleh tidur bila lampu terbuka," arahku.
Dia menekan suis dan bilik serta merta gelap. Lampu tidur aku pasang. Aku tak boleh tidur dalam terang dan aku juga takut bila tidur dalam gelap gelita. That why wujudnya lampu tidur. Aku menjengah Haries. Dia duduk berpeluk tubuh sambil memerhatikan aku. Urgh! Scary! Aku terus membungkus satu badan.
Aku berpusing ke kiri. Penat ke kiri, aku ke kanan. Susahnya nak tidur! Urgh! Rimas pula dalam comforter ni. Aku menarik comforter yang menutupi kepalaku.
"Haaaaa!" aku menghela nafas panjang.
Aku mengapai hand phone yang berada di atas meja kecil sebelah katil. 3.00 a.m. . Aku menoleh Haries. Dia baringkan kepalanya di atas lengan kanan. Aku ketawa kecil. On duty but you still a human that need some rest. Aku menolak comforter dan turun dari katil. Aku menghampiri Haries. Aku mendekatkan wajahku ke wajahnya. Dengkuran halus kedengaran.
Cahaya bulan yang menebusi pintu balkoni memudahkan aku nampak figuranya. What a handsome guy. Kodnya di sangkut pada kerusi, lengan kemeja putihnya di lipat sehingga paras siku. Rambutnya sedikit serabut. Butang bajunya yang atas sekali terbuka menampakkan t-shirt hitam di dalam. Tali leher dan spec hitam di letakkan di atas meja.
"Badump! Badump! Badump!" jantung aku bit fast.
Urh! My heart doesn't work well! Perlahan-lahan tangan aku menyentuh pipinya.
'Love at the first sight ha?Hahaha'
Hati aku ketawa mengejek.
'No im not! You stupid!'
Aku melutut di depannya. Aku meletakkan kepaladi ribanya. Hmm! Selesa. Aku berteleku di pangkuannya. Tangan kirinya akugenggam. Puas bermain dengan tangan kirinya, aku letakkan di atas kepalaku.Hmm! Rasa macam tengah baring bawah pokok pada musim luruh. Nyaman dan damai.Aku rasa selamat. Doesn't it too early to trust people?
YOU ARE READING
Laura
Action'Dalam cinta, membunuh atau melarikan diri, bukan pilihan.' Satu kemalangan telah menjebak Laura ke kancah yakuza tanpa keinginannya. Laura telah dilatih untuk menjadi senjata hidup oleh Tuan Shirotani. Syarat untuk Laura keluar dari kumpulan...