Ai 17

290 15 0
                                    







                  

"Tuk! Tuk! Tuk!"

"Cik! Dah pagi!" jerit Haries dari luar bilik.

"Masuk!" jeritku.

Aku berselubung di dalam comforter.

"Yawn! Yawn!"

"Mengantuknya!" aku menguap seraya keluar dari comforter.

Aku lihat Haries sedang berdiri di depan aku. Mukanya tidak beriak. So, the time is come.

"Sarapan dah siap cik. Cik kena makan sebab malam tadi cik tak ambil dinner," kata Haries.

"Puk!"

Aku mencampak kertas yang telah aku print dan aku siap ringkan ke lantai. Kertasnya setebal 5cm.

"Ambil tu! Aku nak kau hafal kesemua 300 peraturan yang aku dah buat. Rasa-rasa kalau kau tak boleh buat, kau boleh blah dari rumah aku. Aku bagi masa selama seminggu," kataku dingin.

Haries mengambil kertas a.k.a folio tebal yang aku campakkan tadi. Dia menyelak sekali imbas setiap helai kertasnya. Dia nampak macam berminat dengan beberapa peraturan yang aku dah  buat.

"Cik bercadang nak jadikan saya ni hamba ke macam mana?" matanya membuntang memandang aku.

"Glad you know," aku menarik comforter menutup seluruh tubuh badanku.

Aku tak ada mood. Mood aku ke laut. Nanti, bukan sama je ke maksudnya tu? Whatever! Tindakkan  aku sendiri yang membuatkan aku frustrated. Now, what I need is.... Sleep.

"Cik..."

"Apa lagi?! Aku nak tidur ni! Kau buta ke apa?" aku menolak comforter dengan ganas sambil melihat wajah Haries.

"Makan?" dia membuat muka innocent

Aww! Damn cute!

"No!! Get out from here! I hate your smell!" kataku melalut.

Sebab dalam fikiran aku adalah.......

'Wanginya dia....'

_______________________________________________

Seminggu berlalu....

Aku sedang lepak di taman yang berada berdekatan dengan kawasan perumahan aku. Mulutku penuh dengan epal yang di gaul dengan thousand island. Haries menolak aku yang sedang duduk dibuai perlahan.

"Peraturan nombor satu?" tanyaku sambil mulut penuh dengan makanan.

"I need to call you as Shishio," kata Haries.

"Okay good. Nombor 123," tanyaku.

"Saya tak boleh persoalkan setiap apa yang shishio lakukan".

"209".

"Saya tak ada hak nak paksa shishio buat perkara yang shishio tak suka".

"13".

"Saya tak boleh ambil tahu dengan siapa shishio jumpa".

"Ermm...  300".

"Kosong. Shishio tak letak apa-apa," katanya.

"Kau rasa aku nak letak apa?" tanyaku.

"Saya tak tahu shishio," katanya kaku.

'Peraturan 300. Kau tak boleh halang aku, kalau suatu hari nanti tiba-tiba aku ada hati dengan kau'.

"By the way, mana kucing yang kita bawak balik hari tu?" aku memandang dia.

Aku terlalu sibuk dengan hal-hal yang berkaitan dengan Tuan Shirotani dan minda aku terlalu sesak dengan peraturan yang aku buat untuk Haries sampai aku terlupa pasal kucing tu.

"Saya simpan dalam bilik. Walaupun dah seminggu saya jaga, tapi dia tetap liar," kata Haries.

"Jom balik, aku nak jumpa dia," kataku.

Haries berhenti menolak belakang aku. Aku turun dari buai. Haries jalan mendahului aku. Perasan aku tidak turut melangkah, dia memandang aku yang berada di belakangnya.

"Kenapa ci.. Shishi?" soalnya.

"Aku tak rasa nak jalan balik," kataku.

Haries melangkah mendekati aku. Rapat sangat kami. Dia membalikkan tubuhnya dan melutut ke bawah. Naaaa~... He know me so well. Aku membongkokkan badan lalu merangkul lehernya. Kakiku rangkul ke pinggangnya. Dagu aku letak ke bahunya. Rambutnya ada yang tercucuk pipiku.

"Shishio, shishio bau epal," kata Haries.

"Shut up. Jalan sekarang," kataku perlahan tapi jengkel.

Haries mengukit arahanku. Tiada bicara antara kami. Segalanya senyap. Bayu petang meniup dahan-dahan pokok untuk bergerak. Sesekali tangan aku mengapai dahan pokok yang rendang yang berada di kaki jalan. Cantik suasana.

"Shishio," panggil Haries.

It a little awkward bila Haries panggil aku shishio but aku ada sebab tersendiri.

'Cause you always fall for him time to time when he call your name. Right?'

"Hmmm..." jawabku.

"What should we name her? I mean, that cat," tanya Haries.

"Nanti aku fikir," kataku.

"Okay," jawabnya.

Senyap kembali merungkai......

"Dia takut air," kata Haries tiba-tiba.

"That cat?" tanyaku.

"Yup. Dia selalu cekau bila saya cuba mandikan dia. Kalau makan, dia tak suka saya tengok dia. Bila saya pergi tempat lain, baru dia makan. Bulu dia cantik. Warna hitam then kaki dia macam pakai stoking putih. Susah saya nak pegang dia. Pernah sekali tu saya nak pegang dia, dia marah. Stray cat," Haries bercerita.

Aku menyimpul senyum. Stray cat ha? Same as me.

"Dia tak suka kau," kataku tanpa rasa.

"Maybe, but I wonder. Kalau dia tak suka saya, tapi kenapa dia tidur dengan saya? Dia suka tidur dekat hujung kaki saya. Bila saya nak ambil dia, dia lari," kata Haries.

Aku melihat sisi wajahnya yang kebingunggan. Alahai, cutest creature.

"Haries".

"Ye shishio," Haries cuba memandang wajah aku.

"It just a cat. Don't bother it," kataku.

"Even she just a cat, she still have a feeling," kata Haries.

"Cat? Feeling? Hahaha! Don't make me laugh," nadaku agak terhibur.

"You don't get it shishio. Cat is a living thing. Every living thing has a feeling. Once you lost it, then you will learn how to appreciated it," kata Haries.

Aku terkesima.

'I don't get it............'

"Kau pernah kehilangan?" tanyaku tanpa berlapik.

Haries tertunduk.

'There is something......'

Haries mendongok semula bersama secarik senyuman.

"Yes. The precious one. I has lost it. No one can replace her place. No one. I love her but I not realize it until she's gone," kata Haries.

"First love?" tanyaku.

'Something wrong with my heart! But why and what?'

"No. it my mom," kata Haries.

Donno why but it make me relief to know it. Am I cruel enough?

"Dia meninggal dalam kemalangan. I love her so much. I only has one mother," sambung Haries lagi.

"Bila berlakunya?" tanyaku.

"5 tahun lepas."

LauraWhere stories live. Discover now