{Scénáře}
Jednou se mi podařilo na Wattpadu najít slovenskou anketu, kde byla otázka na čtenáře, zda by se mělo scénářům dát na této sociální síti větší prostor.
Můj názor je takový, že ano, když už se tady nachází poezie a próza.
~
Bohužel zatím vím jen o třech, z toho dva se odehrávají v divadelním prostředí.
Nakonec jsem mezi nimi nalezla i jeden, který, ač nebyl psán úplně nejlépe, mne oslovil a inspiroval díky své historické atmosféře.
A nakonec z toho vyšla i tahle kapitola.
~
Asi spousta z nás se někdy setkala se scénářovými dialogy v normálním příběhu. Jednou jsem to takhle měla i u jedné své starší knihy, konkrétně u té úplně původní verze Magic Girl, ale pak jsem zjistila, že se tyhle dvě věci moc nesnáší.
Buď prostě člověk musí psát normální příběh s přímou řečí v uvozovkách, nebo čistokrevný scénář.
Ale tím pádem musí být ději dán prostor v textu psaném kurzívou dlouhém jen pár odstavců a spisovatel by se spíš měl zaměřit na dialogy. Ovšem pro scénáře jsou typické i monology a i s nimi se dá velice dobře pracovat.
U mluvčích též musí být podobným stylem popsána gesta a činy, která se ale narozdíl od stručného shrnutí příběhu dávají do závorek a mají délku od pár slov do jedné věty - v literární řeči se tomu říká scénické poznámky.
Jak děj, tak i poznámkový aparát jsou psány zásadně v přítomném čase, nebo jsem se já alespoň setkala pouze s tímto.
Bývá též zvykem, nikoliv však pravidlem, jednotlivé postavy představit čtenářům v úvodní kapitole, napsat o nich stručnou charakteristiku - např. roli v příběhu, nejdůležitější charakterovou vlastnost. U scénářů to prostě nepůsobí tak rušivě, jako u normálních příběhů.
~
Příkladem jsou třeba různé divadelní hry v knižní podobě, kterými se musíme prokousávat, protože je většinou máme zadanou jako povinnou/doporučenou literaturu na hodiny českého jazyka.
Někdo si to třeba vytváří jako komiks, kde si do okének načrtne aktéry příběhu, do bublin napíše, co si říkají a někde stranou si poznamená něco jako autorské poznámky. Bohužel předmětem této kapitoly je jeden z alternativních stylů psaného textu, takže se tady budu zabývat jen tímto.
~
A protože teď mám takovou náladu, že si k různým radám vymýšlím i krátké povídky, nebo si vzpomenu na verze svých příběhů zaváté písky času, mnohé tyto nápady mám v hlavě doteď v jejich plném znění, tak ani tato část tohoto mého experimentu nebude ušetřena, a rozhodla jsem se, že zde zveřejním jeden ze svých literárních pokusů.
Mimochodem, jedná se o původní verzi jedné z mých aktuálně a pravidelně vydávaných knih.
~
Pro oddělení rad budu nadále užívat vlnovky, jak je fanoušek Módy podle Wattpadu zvyklý, a u povídkových částí kapitol zase využiji tří hvězdiček psaných uprostřed, jak to mám u většiny svých knih.
ČTEŠ
Móda podle Wattpadu
Non-FictionŘíká se, že šaty dělají člověka. Ale na Wattpadu se posuzuje člověk podle svých knih. A co takhle spojit módní trendy a tvůrčí psaní do jedné příručky? Takhle to zní skoro jako oxymorón, ale i spisovatelé se řídí podle určité módy, není-liž pravda? ...