{Někdo to rád krátké}
Tak jsem po dlouhé době zase zde s další porcí nejen Alternativních stylů, ale i Módy podle Wattpadu.
Ono, když se jednou rozhodnete psát příručku, potřebujete nejen nápad a zkušenosti, jenže i jistotu v psaní, dobré schopnosti formulování vlastních myšlenek, avšak též stabilní emoční rozpoložení. Ano, psychika dovede dost dobře potrápit, ani nevíte jak.
Teď jsem docela dost dlouho bojovala s depresemi, do ničeho se mi vůbec nechtělo, jedinou mou útěchou se stalo spoluautorství.
Ovšem teď, po dokončení jednoho strašáka v mých rozepsaných knihách, jsem se rozhodla věnovat luxusní péči i této příručce.
Jenomže mám poslední dobou hrozné tendence se „zakecat", ale teď už dost, není totiž čas ztrácet čas nesmyslným tlacháním o ničem.
~
Když jste se podívali na podtitul této kapitoly, zřejmě vás ovládly fantazie vskutku dvojsmyslné. Zklamu vás, milí spisovatelští módní návrháři sbírající zkušenosti, dnes se žádné vášnivé orgie konat nebudou.Budeme se totiž společně učit o krátkých literárních žánrech.
~
Ze školy určitě víte o povídce, stoprocentně jste někdy nějakou napsali, ani o tom možná nebudete vědět.Jedná se o nepříliš rozvinutý útvar s jednotným dějem, odehrávajícím se během velice krátké doby (většinou jedné hodiny či dne). Během takové chvíle se stihne začátek, pořádná akcička a překvapivý závěr. Navíc ani postav se zde na scéně moc neobjeví, doporučuje se mít na takovém malém plácku maximálně tři.
~
Ovšem se na wattpadském přehlídkovém mole můžete setkat s nejrůznějšímy alternativními styly. Moderní literatura zkrátka experimentuje, vymýšlí nejrůznější způsoby porušování zavedených pravidel. Zkrátka hledá v psaní svobodu, ukázat své myšlenkové pochody, vždy přicházet s něčím netradičním.Představím vám tedy to, s čím se na Wattpadu můžete setkat:
• Jednodílovky (anglicky také One shot)
Klasickému pojetí povídek i původní definici tohoto žánru se blíží asi nejvíce. Je to prostě příběh o jedné kapitole/díle, proto se pro něj vžil název jednodílovka.Knihu psanou tímto stylem jednoduše poznáte podle souvislého děje v jediné části, označeném značkou „Dokončeno", tudíž pak samozřejmě většinou nemůžete čekat žádné pokračování. Jenže, co když autor má se svou knížečkou trošku vyšší cíle?
Klidně takových povídek může napsat více ve své publikaci a vytvořit tak sbírku jednodílovek. Ty mohou navazovat na sebe, obsahovat nějaké rámcové téma, nebo taky nemusí.
• Jednovětné příběhy
Novodobý trend, jenž se na Wattpadu začal čím dál více rozmáhat. Prostě abyste mohli ochutnat celý děj, musíte se posouvat mořem kapitol o jedné jediné větě.Ještě, když se nejednalo o módní trend, spisovatelé začali toužit po více přečteních i votes. Časem zjistili, že když začnou vydávat rychle po sobě ve velkém množství, tak se stanou o něco úspěšnějšími. Souvislé kousky se tedy krájely na menší kousíčky, až to potom dělalo čím dál více lidí.
Nyní se tedy, když se řekne short story, spoustě lidem vybaví právě tyto knihy, jež na vlastní kůži pocítily ostří spisovatelské čepele.
Možná je to i tím, že ne každý by chtěl číst dlouhatánské jednokapitolové romány s horko těžko dohledatelným koncem. Někdo by to prostě rád krátké, jak já říkám. Hlavně když může u toho radostně a každou sekundu rozdávat hvězdy na všechny strany, že? Proč ne?
• Drabble
Možná, že jste se s tímto trendem také setkali. Když budete někdy brázdit spisovatelskými servery, možná, že cestou narazíte na nějaký drabble koutek, třeba na webu PištePovídky.cz. Psaní takového útvaru také doporučují zkušenější autoři jako „rozehřívací" cvičení. Na Wattpadu naleznete i celé sbírky takových krátkých povídek.A o co vlastně „go"? Jedná se vlastně o příběh dlouhý jen sto slov. Takový malý prostor vám musí stačit na celý děj, který obvykle končí nějakou překvapivou pointou. Vypadá to jako pořádná výzva, nemyslíte si?
Samozřejmě jsem si také zkusila napsat takové malé „drabblátko", ručně do starého růžového deníčku, pojmenovala jej Ve jménu cti nebo tak nějak, už přesně nevím.
Jenže s ním nejsem spokojená, nejen z důvodu, že jsem se nějak do potřebného limitu slov nedokázala „vejít" a měla tendenci neustále „přetahovat".
No, zkrátka radši ani nechtějte znát jakékoliv podrobnosti, při vzpomínce na tento svůj pokus se doteď červenám až na zadních líčkách, přestože od toho uběhla docela dlouhá doba.
Kromě drabble existují i jeho odrůdy. Ty se nazývají double drabble (útvar o dvou stovkách slov) a tripple drabble (limit tři sta slov). To už zní mnohem lépe, že se zde dá už rozepsat o něco víc, že?
~
Během této kapitoly jsem přemýšlela, zda sem nezařadit i sloupek, s ním mám totiž zkušenosti z doby, kdy mi bylo šestnáct let.Jenže se tady už nejedná o umělecký styl, ale publicistický, tak jsem jej nakonec v Módě vynechala. Ale jestli byste se rádi něco dozvěděli, tak vám k tomu mohu někdy říci víc.
~
A teď je řada na vás - znáte nějaký krátký literární útvar, který jsem tady nezmínila? Zkoušeli jste někdy psát drabble? Jak vám to šlo? Napište mi do komentářů, teda jestli chcete, do ničeho vás nenutím.~
Protože vždy, jako správná pisatelka vždy na konci každého dílu dávám menší upoutávku, na co byste se mohli těšit příště, tak to udělám i nyní.V další kapitole vás čeká Retro inspirace. A bude skutečně retro, jelikož společně navštívíme spisovatelský second-hand.
Nejdřív si totiž mezi regály s oblečením ve vintage stylu vzpomeneme na oblíbené prvky z našich starších knížeček, přičemž se je poté naučíme kombinovat s hadříky ze značkových módních butiků na tisíc a jeden způsob.
Tak co, jak se těšíte? Já se ani nemohu dočkat, už teď ve svém hnízdečku povídám zuřivému egu, jež se mi pořád motá pod nohama: „Tak to bude určitě něco pro mě!"
ČTEŠ
Móda podle Wattpadu
Non-FictionŘíká se, že šaty dělají člověka. Ale na Wattpadu se posuzuje člověk podle svých knih. A co takhle spojit módní trendy a tvůrčí psaní do jedné příručky? Takhle to zní skoro jako oxymorón, ale i spisovatelé se řídí podle určité módy, není-liž pravda? ...